|
Sida 52 av 80
|
|
|---|---|
|
Lex com! Att alla bilar i BMW´s program är på en högre nivå än alla volvo bilar menar jag inte, kan ju inte jämföra 120d med en S80T6 direkt. Men över lag så tycker jag BMW liger på en nivå högre än tex Volvo, pga BMW har så mkt högre topp i varje modellprogram. Allt i från 130i i Golf klassen till 760li i den stora, jag ser inte ngn Volvo modell som direkt kan utmana ngn BMW modell. Självklart om man jämför S60R mot BMW 325, men det är ju en ointressant jämförelse. Volvo har inget som kan utmana tex M5 E60 från fabrik, eller e46M3/M3CSL eller 130i eller 760LI eller ja you name it. Däremot så kan man ju trimma en Volvo till betydligt värre effekt, men den går ju inte att jämföra för det!. Vem väljer en 500hk tok trimmad S60 före en M5 e60 500hk? Var ngn stans är inte tex M5 e60 eller 760LI a 1,2miljoner på en högre nivå än en Volvo. Jag tycker det är nästan lika stor nivåskillnad mellan M3CSL och Porsche som det är mellan CSL och S60R. Nu åker jag iofs V70 själv men jag lider defenitivt inte av att BMW ligger en klass högre. Visst jag kan jämföra Min V70 med en 525it och visst jag kanske skulle köra i från den oxå, men det har ingen betydelse, 525an är ju fortfarande en betydligt mer påkostad bil. |
|
|
Dr Tinnitus>> Håller med dig till 110%! Att gräva lite djupare bland tusenlapparna i skokartongen i garderoben eller belåna huset kan nog en stor del av befolkningen göra, men allt beror ju på hur man prioriterar. Hade jag haft 1 miljon för mycket i skokartongen så hade jag nog inte spenderat dom på en bil, då hade det nog blivit något som hela familjen hade haft glädje av. Jag tror inte man har mer roligt i en miljonbil än i en 200.000-kronors om jag ska vara ärlig. Jag ställde tidigare frågan om inte någon M3-åkare hade några prestandatider tagna med Gtech, enkom för en jämförelse för egen del. Alltså man kunde maila mig tiderna så stannar det hos mig. Många ifrågasatte alltså mina tider och många påpekade att dom var helt uppåt väggarna och den där Gtechen måste visa hur många sekunder fel som hellst. Detta måste man ju veta eftersom man har en Gtech i sin ägo. Det märkliga är dock att ingen har besvarat min förfrågan. Tydligen VÄLDIGT många som vet en hel del om Gtechens vara eller inte vara men några tider verkar man inte kunna komma med, tråkigt! Flisan>> Jag citerar: ""De har råd säger du Dr Tinnitus, men väljer ändå den sämre bilen. Det måste ligga en hund begraven här någonstans för detta kan jag inte förstå."" Menar du att en BMW från 93 skulle vara bättre än en ny bil av annat märke? Den är alltså 12 år gammal! 12 år! Vart går gränsen för veteranbil? :-) Skämt åt sido men jag kan inte annat än le åt ditt resonemang. Lagerför man delar hos BMW till såna längre. Jag vet att man har som kotym att lagerhålla delar i 10 år... Det har ju gått några år, E36.....E46.....E90... Ja ja, epitetet "sämre" bil har ju olika betydelse för olika människor tydligen. Gruppkram? |
|
|
Jocce>> Sunt resonemang och jag håller med! Dock med reservation till att bilarna riktar sig till olika kundgrupper. Volvo är en nischtillverkare som inte kommer i närheten av BMW's volymer. Således är inte en M3 konkurrent till en S60R. Däremot kan S60R kanske utmana en 330ix på nått sätt, men jag tror inte det är volvos avsikt med modellen. |
|
|
Sjöberg : Hoppas du skämta om T-5R:en? "The hardest cars to chase are german BMW cars ..." - L.A. Police Department... |
|
|
Perran_: Ja jag vet så vad är problemet? "The hardest cars to chase are german BMW cars ..." - L.A. Police Department... |
|
arab4ever |
Volvos styrelseordförande Wolfgang Reitzle åker en M5a . om sanningen ska fram finns det ingen bil i Ford-koncernen som kan matcha M5 - inte ens Jaguar XKR som ligger närmast till. enligt expressen. |
|
Gött att läsa! :) "The hardest cars to chase are german BMW cars ..." - L.A. Police Department... |
|
|
M5-Power: Det lät på dig som om man måste ha en BMW för att kunna vistas på AP. Men varken du eller jag äger ju en BMW. Jaja skit samma. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
M5-Power: Nix, det e den bistra sanningen, har en otrolig drift efter bilar i liten upplaga.(Funderar på att utöka m någon form av Alpina inom det närmsta året) Dessutom har Volvo faktiskt lyckats med motorljudet vilket e en viktig del. Men det som förstör det är "grävlingsdriften", kommer aldrig mer att ha en framhjulsdriven bil, det överlåter jag till Sveriges hemmafruar... Sjöberg |
|
|
Hejsan Nu får det vara nog .. |
|
| Jaså....? | |
|
sjoberg: Okej jag har nyligen haft en sån och tyvärr var kvlitén på den det värsta jag varit med om på senare år dessvärre. "The hardest cars to chase are german BMW cars ..." - L.A. Police Department... |
|
|
Perran_: Okej men så menade jag inte. Är billös för tillfället men förhandlar med ett par projekt. Huvudsaken är väl att man inte är otrogen...! ;) "The hardest cars to chase are german BMW cars ..." - L.A. Police Department... |
|
|
Självklart blir det en gruppkram vad det lider. Men först lite mer gnabb:-)) Efter att ha provat väldigt många nya bilar, med både få och många hästkrafter så kan jag inte förmå mig att köpa dem även fast jag har råd. De har helt enkelt varit för tråkiga, långsamma, sämre väghållning och framför allt felhjulsdrift osv, osv...Valet faller alltså i alla fall på min 12år gammla bil, den är helt enkelt bättre än alla dessa nya bilar som jag har provat. Den har till och med trots sitt sportavgassystem varit tystare än vissa av de nya bilar jag provat. Sen att min bil gått 17000mil, det kan man ju inte göra så mycket åt, det blir ju byten av diverse delar, det säger ju sig självt. En helt ny bil ska man ju inte behöva byta delar på allt för ofta och detta är enligt mig den enda fördelen jag kan hitta med att ha en helt sprillans ny bil jämfört med min "veteranbil". Jag kan bara tillägga att jag kan inte förmå mig att ens byta till en nyare BMW 328 då den inte besitter de egenskaper som jag letar efter. M.a.o så är jag absolut inte fast i BMW träsket utan kan mycket väl tänka mig andra märken, så fort det kommer en vettigt prissatt bil som har de egenskaper som M3:an har så köper jag troligen den. Så ni borde nog förstå vi det här laget att jag hellre väljer den billiga och bättre bilen framför den dyrare och sämre bilen. Att komma och påstå att Volvo lirar i samma division som BMW är bara löjligt, det vore ju som att säga att M3:an är i samma division som Porsche och Ferrari. Skillnaden är ungefär lika stor mellan de båda stegen. Och det är ju därför som folk på detta forum klankar ner så hårt på folk som tycks tro det. Trots att jag inte är helt BMW frälst så blir jag också lite sur när man ser inlägg där folk tror att en Volvo, ny som gammal kan jämföras med en M3:a, ny som gammal. Bilarna är ju byggda för HELT olika användningsområden. Jag blir alltid lite sur när folk skriver korkade inlägg helt enkelt. mvh/Flisan |
|
Conan99 |
Tacka vet jag veteranbilar. Det var bättre förr!? Jag har en -94 och är antagligen härmed invigd i veteranbilsklubben. MVH Conan99 |
|
Flisan> Ett litet ;) till dig! Lite smågnabb med glimten i ögat mellan bilnördar är ju underhållande och det som driver den här tråden vidare.. :) Bmw är ju dyra bilar och detta är naturligtvis också något som märks i materialval m.m. Nu i försoningstider kryper jag till korset och erkänner jag nyligen var spekulant på en kollegas Bmw 523 som jag skulle få till ett mkt bra pris. Att åka i 523:an var som att åka i en nybil komfortmässigt jämfört med min skramliga s40, fastän bilarna är av samma årsmodell. Hade seriösa planer på att köpa 523an då det är klart mer o "bättre" bil för pengarna eftersom jag bara hade behövt lägga ca 10 emellan för att få Bmw:n som gått 5000mil mindre (tänkte jag dessutom skulle kunna tjäna mig en hacka). Det föll dock främst på att flickvännen vägrar åka o äga Bmw men också att jag tyckte bilen kändes lite "gubbig" och tråkig att köra med automatlådan (åkte dock bara på 50 o 70väg), den stora ratten (ingen sportratt) och veviga styrningen. Men den kändes som en lyxbil i jämförelse med s40n och klar mer bil för pengarna.. T4 -99 |
|
|
Conan99: En BMW från -94 är i mina ögon nästan som ny eftersom min är från -93 och den är inte långt från nyskick. Det skramlar och knirrar mer i många nyare bilar än det gör i en rejält begagnad BMW. Som exempel, jag provade för ett tag sedan en BMW 530 -01:a som hade gått 13000 mil. Den kändes helt och hållet som ny, 13000mil tycktes inte ha påverkat den bilen ALLS. En ny (-04) Volvo S40 T4(5?) med 220 hk som hade gått 10 mil provade jag också en gång. Den var mycket trevlig att köra måste jag säga men den kändes inte nyare än 530:in. Det kallar jag kvalité, när en bil även efter 15-20000 mil känns som ny, det har inte mina icke BMW bilar som jag ägt tidigare gjort kan jag med säkerhet säga. Ett undantag finns dock och det var min Honda CRX, den kändes också som ny trots hård körning i 14000mil. Bra ihopskruvad bil helt enkelt. mvh/Flisan |
|
|
Om en bil känns som ny efter 20000 mil så är det en utomordentligt högkvalitativ bil. Nyskick känns som "fullutrustad"-begreppet. Det stämmer i ytterst få fall.... Flåklypa |
|
|
OK 20000 mil kanske var att ta i lite. Men på 530 som hade gått 13000 mil kunde man alltså inte känna något som helst slitage. Samma sak med min Honda som hade gått 14000 mil när jag sålde den. Knarr och gnissel i inredningen, växellådan, bromsar och dämpare/fjädrar är väl oftast det som brukar avgöra hur bilen känns, och dessa saker är klart bättre på vissa bilar helt enkelt. Jag har en Mitsubishi Galant som andrabil och det kändes redan vid 18000mil som att det var dags för skroten. Men bilen gick vidare och är nu uppe i 27000mil, så visst håller den bra men den började kännas sliten redan långt tidigare. Min BMW har alltså vid 17000 mil inga av Mitsubishin´s slitageteckan vi samma miltal. När det gäller sådana här saker så verkar BMW, Merca och även Audi vara outstanding. Kanske därför det är så roligt att äga gammla, nästan förhistoriska BMW:er som min M3:a.??? Mvh/Flisan |
|
|
Jag måste instämma, en bil som gått 17000 mil och upplevs som ny måste vara något utöver det vanliga. Jag hade en 325'a förut som hade gått runt 11.000 mil vid inköpet. Svensksåld, 2 tidigare ägare varav den ena är av samma blod som mig själv. Alla besiktningspapper sedan ny, all service gjord på BMW-verkstad. Tyvärr måste jag erkänna att den kändes allt annat än ny. Tyget på vänstersidan av den längdjusterbara sportstolen var nött. Lädret på ratten och växelspaksknoppen var nött. Dom sk. silentblocken var mer än väl inkörda, något som tycks drabba alla BMW (med undantag av M3-93 tydligen) efter några tusen mil. Hardexkopplingen var också hyffsat inkörd. Rosten började klättra utanför hjulhusen, trots att bilen endast var 10 år gammal. Så min erfarenhet av lite äldre BMW's är inte att dom upplevs som nya efter ett tag. Kanske beror på hur man använder bilen, kärringstopp 3 ggr/dag och max 2000 varv på motorn kanske ger dom symptomen som jag hade, eller tvärtom. Däremot har jag haft ett par Japanska bilar, ni vet såna som bara har gröna prickar i bilprovningens bok "Svaga punkter och starka sidor" eller vad den heter. Efter 4-6 år och lika många tusen mil så har dom fortfarande kännts som när jag fick nycklarna av leveransansvarig vid nybilsutlämningen. Då pratar vi kvalitet. Jag slapp alltså uppleva saker som : Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.