AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
291.466

Inte slår väl Volvo S60R en M3:a?

Sida 51 av 80
Flisan>> Såg på ett annat forum att S60r var chippad och bytt avgas och hade uppskattningsvis 360hk. Är faktiskt lite imponerad och förvånad över Volvon gick förhållandevis bra och att Bmw inte verkar ta in mot slutet.. Även om AWD är trist på motorvägen så är det ju överlägset vid 201m..

T4 -99
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Jorå, det var ganska intressant info. Tycker f.ö. att den här tråden är riktigt underhållande.

Jag hade en gång en Honda CRX Vtech med 150 Hk och 980 Kg. Den gick ganska bra tyckte jag, men bara för den skull så gick jag inte omkring och trodde jag var kung på täppan för det. Man blev ju ganska ordentligt frånåkt av både BMW:er och Audi´s, men aldrig någon Volvo dock:-)

När jag ägde Honda´n så hade jag något som en del här tycks sakna och det är verklighetsförankring, jag insåg nämligen ganska snart att den bil som jag visserligen gillade hade allt för många brister bla. väghållning och kraft, så därför köpte jag istället en M3:a.

Notera, jag köpte alltså en M3:a, inte en Volvo. Och notera gärna också varför jag jag bytte bil. Hade jag velat haft en Amerika gungande bil med säten som man sjunker ner 1,5 meter i så hade det nog däremot blivit en Volvo.

mvh/Flisan

Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Måste säga att S60:in i filmen verkade gå mycket bra, jag håller med Er om det.

Men som sagt den var ju trimmad.

Det är nog den ända Volvon som har något att erbjuda. Även i original så skulle jag faktiskt kunna tänka mig att köpa en sådan. Men jag känner mig själv ganska bra och när jag väl står i valet och kvalet så skulle jag nog ändå köpa en M3 E46 eller en M3 3.2 E36, båda dessa har ju både fler hästar och är förmodligen roligare att köra. Dessutom så är de billigare eftersom de toligtvis är några år äldre.

mvh/Flisan

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Avundsjukan........

Den skall alltid dras fram som orsaken till att folk ibland jämför andra billigare bilar mot de dyrare BMW, och i synnerhet hom de verkar lite glada om de lyckats vinna på något sätt mot en BMW.

Är inte det lite krystat och märkligt i sig, alltså som det stående argumentet från BMW-sidan då....?

Är ni BMW-killar helt säkra på att alla som inte kör BMW, men som kanske råkar köra en småpillad Volvo-SAAB-Ford-Wartburg-eller vad fan som helst, verkligen inte skulle ha råd att skaffa sig en BMW av hyllad modell?

Jag menar, har man råd att köpa en några år gammal V70R och en påse chips plus blanka fälgen och ett beggad neonrör, hur mycket dyrare skulle det var att köpa en halvskaplig M3 E36 från mitten av 90talet då...... Jo, typ billigare i många fall.....

Jag har inget egentligt emot BMW:s M-bilar, beundrar dem på många sätt då de är något av en måttstock. Och vad är naturligare än att då jämföra den bil man råkar ha, mot just denna måttstock. Skulle man sen ligga på plus mot denna måttstock i något väsentligt avseende så är det väl helt naturligt att sträcka lite på sig.

Gör inte ni M-bilsägare detta då ni jämför era "sniknare" bilar mot Porschar Lambos och Ferraris, och vinner någon gren eller "kör jämt" ??

Detta med avundsjukan faller därmed bort i de flesta fall som argument tycker jag, även om avundsjukan givetvis existerar ibland.

Men bara för att man åker billigare eller mindre exklusiv bil, som råkar vara piggare på nåt sätt än en M-bil, så måste man inte vara avis. Många kunde säkert handla sig en beggad eller ny M-bil om de verkligen var det de ville ha, ink. mig själv.

Så vänligen, sluta tjata om avundsjukan...... Det är nog klart mer vanligt att de med prominenta BMW-modeller ofta har svårt att acceptera (utan undanflykter och gnöl) att inte vara värst och herre på täppan i alla lägen.

Detta är dessutom helt normalt och männskligt, därför att det alltid är roligare att vinna än förlora. Och det svider alltid lite mer att ha förlorat med en renrasig förväntad vinnarbil mot en klenare oäkting, än att i en skitbil få smisk av en exklusiv bil.
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
"Gör inte ni M-bilsägare detta då ni jämför era "sniknare" bilar mot Porschar Lambos och Ferraris, och vinner någon gren eller "kör jämt" ??"

Svaret på den frågan får nog bli ett stort rungande NEJ!

Jag kanske kan sträcka mig till att säga att jag någon gång i mitt huvud gjort en jämförelse mellan ex. Ferrari 348 VS BMW M3, men jag skulle aldrig någonsin sjunka så lågt att gå in på ett Ferrari-forum och påstå att min M3:a skulle vara likvärdig med en Ferrari. Lite självkritik får man ju ha!

mvh/Flisan

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Flisan.

Nu var det ju inte nödvändigtvis att kasta sig in på ett Ferrariforum och tjoa som var det väsentliga, utan att man är glad och nöjd att ha bjudit motstånd eller vunnit mot just sådana mer exklusiva åkdon.

Jag kan bestämt påminna mig att ha sett sådana triumferande trådar och inlägg här på Autopower liksom andra BMW-forum, ja givetvis blir även en kille i en skoda rätt småmallig om han lyckas stressa en Ferrari....

ALLA, gillar att tvåla till exklusivare bilar, och de flesta gillar att yppa detta med vid lämpliga tillfällen. Antingen bara som fakta i förbifarten, eller för att kivas lite med de som åker exklusivare bil.

Jag har svårt att tro att de som åker BMW är olika där än annat folk......
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
"Är ni BMW-killar helt säkra på att alla som inte kör BMW, men som kanske råkar köra en småpillad Volvo-SAAB-Ford-Wartburg-eller vad fan som helst, verkligen inte skulle ha råd att skaffa sig en BMW av hyllad modell?"

Det är ju just detta som är så förbluffande. Hur i hela världen kan detta förekomma. Om det inte är så förstås att de behöver utrymmet i bilen, till familj eller dylikt.
De har råd säger du Dr Tinnitus, men väljer ändå den sämre bilen. Det måste ligga en hund begraven här någonstans för detta kan jag inte förstå.

När valet över vilken lunch "Kalle" ska äta så så väljer "Kalle" den äckliga hamburgaren framför den lite billigare och mycket godare hamburgaren. Hur lågiskt är nu detta???

mvh/Flisan

M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
Perran_: Så vitt jag kan se så har jag ju i alla fall ägt ett par stycken fler än om man jämför med dej...

"The hardest cars to chase are german BMW cars ..." - L.A. Police Department...
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Sorry, logiskt skulle det stå. Måste fått lepra på fingrarna!?

"När valet över vilken lunch "Kalle" ska äta så så väljer "Kalle" den äckliga hamburgaren framför den lite
billigare och mycket godare hamburgaren. Hur lågiskt är nu detta???"

Jag ska nog själv försöka svara på min egen fråga. Efter lite eftertanke så kom jag på svaret på denna tillsynes
ologiska och svårlösta fråga. Lösningen finner man om man tittar på hur folk beter sig när de röstar på det
rikstadsparti de tycker bäst om. Väldigt många, främst unga och lite omogna personer röstar väldigt ofta som deras
föräldrar gjorde vilket tycks stämma i detta fallet också, "farsan hade en Volvo så det ska jag också ha"(skygglappar på alltså). Det är troligtvis även dessa personer som gör liknande
häppnadsväckande jämförelser på forum som detta.

Finns säkert en och annan BMW fantast också som inte har alla "Cornflakes´n i paketet" som skriver konstiga och
förbluffande inlägg på något Ferrari-forum.

Mvh/Flisan

"De har råd säger du Dr Tinnitus, men väljer ändå den sämre bilen."

Flisan - citatet ovan tyder på den där berömda inskränkheten som stundtals härjar fritt här på forumet och som gör det extra roligt att jämföra snopparna med Bmw-förares förlängda dito... eller så har du kommit på någon revolutionerande formel som helt plötsligt med vetenskaplig säkerhet kan fastställa vad som är bäst respektive sämst!!

Vem är det som säger att den dyrare hamburgaren objektivt sett är den godaste maten för resten av världen?? Styr inte din lilla bak just enbart din smak? JAg är inte så säker på att min bak hade valt en dyr hamburgare från tidigt 90-tal framför en något billigare hamburgare som endast är ett par år gammal...

Det är som att gå omkring i en dyr Polo Ralph Lauren-tröja från början av 90-talet o tro att man är bättre klädd än killen med en två år gammal tröja från Brothers-butiken - bara för att ens tröja var dyrare när den var ny...

T4 -99
Jag är rätt övertygad om att dom flesta BMW ägare inte skulle
få för sig att tala om för Porsche och Ferrari ägare
att BMW minsan är bättre och visa filmer där BMW bilar
piskar Porschar. Finns ju filmer på M3 kompressor mm
som tar både Ferrari och Porsche 911 på motorvägen.
Samt M3 CSL som är snabbare än GT3 runt ringen!!!!
Men det finns INGEN här tror jag som för den sakens skull
skulle komma på tanken att propagera detta för Porscheägarna.
Det räcker att det skrivs om det här på forumet, sen vet vi alla
att Porsche och Ferrari ändå är ett snäpp högre på stegen
och kan enkelt erkänna det oxå.

Sen angående avundsjukan och det att BMW ägare skulle
må dåligt att att bli frånåkt av en trimmad Volvo eller nåt.
Jovisst kanske man skulle bli förvånad i början innan
man får veta att bilen i fråga är trimmad. Tror det tar mkt
hårdare för "svennson" med sin chippade 9-5/s40? att
få stryk av en BMW, verkar som om avundsjukan och
mindervärdeskomplexet bara ökar
då liksom BMW och BMW ägare föraktet .
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jocce:
Jag tror inte att volvoägare heller skulle få för sig att hetsa porsche eller ferrariägare. Dessa märken ligger som du säger på en annan nivå. Ditt inlägg antyder att BMW generellt sett ligger högre på statusstegen än volvo. Det håller inte jag med om. BMW har ett bredare sortiment med bilar upp i milionklassen och dessa bilar är naturligtvis "statusbilar". Men tittar man på BMW:s "Svensson" bilar så tycker inte jag att dom är bättre än andra bilar. Tittar man på SBP´s statistik så ligger inte BMW i topp när det handlar om felfrihet direkt. Snarare är många sämre än medelbilen, framför allt då 3-serien.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Jag förstår inte hur ni orkar? "Farsan har ägt Volvo därför blir det en Volvo"? Brukar man inte revoltera mot sina föräldrar och göra tvärtemot? Det gjorde jag och alla som jag känner i alla fall. Undra vilken verklighet man lever i om man köper en Volvo bara för att pappa hade en 740??

Jag fattar inte hur ni kan vara så enkelspåriga och trångsynta att ni bara uppskattar ett bilmärke? Har man precis fått körkort och den ärvda 318'nen inte upplevs så snabb längre och man får ärva 100.000:- efter morfar och köper en M3 med 16.000 mil på mätaren så måste ju självklart polarens Volvo 340 upplevas som en smula tråkig.

Sedan pratas det om äckliga hamburgare hit och dit. Många tycks leva i villfarelsen att man köper Volvo av den anledningen att man inte har råd med en BMW. Och med råd menas att den 10 år gamla BMW'n minsann kostade 400.000 när den var ny. Mitt resonemang är följande: Bilen ska användas för transport av familj, resor till och från arbete samt användas för dagliga ärenden. Ska hålla bra kvalitet med rimliga driftskostnader samt ha god säkerhet. Budget ligger runt 150.000:-. M3'an känns lite trång för ändamålet, även förskringspremien verkar lite avskräckande. 318 Touring känns aningen slö. 328T kan tänkas men då blir det en ganska gammal bil för pengarna samt att försäkringspremien blir över 10* om året. Varför inte köra en kompromiss, en Volvokombi med 200 hk och som dessutom är 3-4 år nyare än 328'an samt kostar hälften per år i försäkring. Att man sedan kan få rakt-fram-prestanda som en M3 med lite ändringar är bara en bonus. För pengarna som "blir över" kan man investera i en äldre M5'a som enbart användes som entusiastbil till exempel. Då kanske man kan säga att man både kan äta kakan och ha den kvar.

Sedan detta med prestanda. Pratar vi någorlunda vanliga karosser och drivning på ett hjulpar så är det vikt/effekt som uppenbarligen styr detta. Att en S40 med 420 bromsade hk och 510 Nm ett vikt-effektförhållande på ca. 3,1kg/hk skulle vara snabbare än en M5'a med 4,2 kg/hk är väl inte så där särdeles konstigt. Att det blev just en BMW som Jompa åkte ifrån som förstabil efter sin nyligen genomförda trimmning var nog snarare en slump än ett hån mot M5. Läser man lite mer noga på hans hemsida så pratas det mer om att håna bilar som ligger närmare hans vikt/effektförhållande som tex. Lamborghini Murcielago. Och visst vore det ganska upphetsande att ge en sådan en match på motorvägen med en S40?!?

Jag vet en som blev frånåkt av en Ferrari F40 och satte det som måttstock på sitt Sierrabygge, så alla har vi våra egna uppfattningar om hur bilar ska vara. Det bästa måste väl vara om man kan kombinera alla modeller? En 4wd på vintern, en kombi för familjen och en rejsermaskin som man leker med på helgerna.

Kan vi allihopa kramas i en stor gruppkram och vara kompisar, oavsett om vi åker BMW, Ferrari eller SAAB Sonett?
bu
294
buffy11
525:92 touring brokatrot
gruppkram :=) även om det är mycket rasimen mot volvobilar.
hampe m3
lexcom, vilken bil tror du överlag är mest sliten, en imp 325 från 93 som har haft 7 st 18 åringar som ägare,eller en s40 snik variant m en ägare m gubb keps o bil handskar???

många bmw körs ganska hårt av ganska unga mäniskor, då brukar sacker o ting slittas också, snäppet snabbare..
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Har inget direkt mot Volvo, hade mycket väl kunnat tänka mig en fin 850 T-gul istället för M5:an OM den inte hade drivit på framhjulen...
Det finns inget som kan förstöra en bil mer än grävlingsdrift.

Sjöberg
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
hampe:
Självklart ligger det något i vad du säger. Men jag syftade på E46 modellen, och dom bilarna lär inte ha haft så många 18 åringar som ägare ännu.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Ja jag säger då det, Hur kan folk vränga till allt så förbenat.

Givetvis så finns det folk till allt, oavsett vilka bilmärken de kör.

Alltså finns det givetvis avundsjuka förgrämda glännspikar som åker allehanda BMW-modeller, liksom att det finns urtrevliga killar som skiter i vilket det är bara glada i sin BMW och är lika glada för grannens skull om han så har en halvskabbig Skoda eller en fetingny Rolls.

Samma sak gäller alla andra bilmärken, det finns typer och det finns trevliga killar av alla slag.

Lika så så finns det de som gärna passar på att kivas lite med andra bilentusiaster, och lägger in en liten stänkare på deras forum eller trillar in i en redan pågående tråd och rör om lite.

Detta har hän i alla forum, och alla märkesentusiaster har nog gjort det.

Jag har då sett kaxiga påståenden från BMW-folk på de flesta andra märkesforum, lika väl som jag sett en drös olika små tjyvnyp från olika håll här. Men vad är det att grina blod för så länge man har en god ton. Typ hjärtlig men rå som det brukar sägas.

Jag har även sett BMW-folk, särskilt sen M5 blev testad mot en del mer exklusiva bilar och stressade dem rejält, liksom när BMW M3 E36 3,2 tvåklade till en Porsche 911 i ett TeknikensVärld-test, som väldigt gärna har påtalat detta gånge efter annan till just Porschefolk och ägare till de andra bilarna, på olika forum.

Vi är alla lika där, det ÄR kul att smiska dyrare exklusivare bilar, ch man talar gärna om det för andra. Vad är det för märkligt med det...?

Flisans utläggning om varför man inte köper en BMW fast man har råd hoppas jag var ett stort skämt, för annars var det mest bara korkat.

Är det omöjligt att förstå att man kan ha pengar och gillar bilar (även BMW) och ändå väljer nåt annat än just en BMW....?

Jag skulle kunna beställa en ny värsting-BMW idag om jag verkligen ville, men jag vill inte för jag anser inte att det är värt en massa hundratusen eller millioner att ha en bil, även om jag så skulle ha slantarna ligga och drälla kontant. Jag må vara hur bilintresserad som helst och vurma för BMW om så är, men jag lägger hellre 500 000-1,5 mille på ett hus och färdas i en hyfsad bil för 10 000-100 000 kr. Det är mitt val, andra får gärna göra hur de vill för att få sin BMW-dröm uppfylld.

Oh my God. Vet inte ens vart jag ska börja.

"Nu ska ni allt få se Era "rika" BMW ägare att min "för en billig peng" trimmade gråsugga minsann slår Era BMW:er. Sådana antydningar är det nog bara smyg-avundsjuka Volvoägare som gör. Det pratades om avundsjuka tidigare i tråden, de flesta Volvo ägare hävdade givetvis att någon sådan inte fanns hos Svenskarna.
Men bara så att Ni vet det, det lyser igenom hur tydligt som helst i Era inlägg."

Får väl gratulera Flisan till årets korkade inlägg. Hoppas verkligen att du inte menar mig. Jag är inte ett dugg avundsjuk på någon.

"Hade jag velat haft en Amerika gungande bil med säten som man sjunker ner 1,5 meter i så hade det nog däremot blivit en Volvo."

""farsan hade en Volvo så det ska jag också ha"(skygglappar på alltså)."

Tyvärr så lyser din okunskap och dumhet igenom ett flertal gånger.. Jag har aldrig sett på maken. Dina senaste inlägg måste bli ett skolexempel på hur pass enögd en bilägare kan bli.

Fast`n Loud Turbo Proud.

M-5 Power: Låter finfint. Men jag trodde att man måste äga en BMW för att vara välkommen här.

Fast`n Loud Turbo Proud.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.