AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
291.463

Inte slår väl Volvo S60R en M3:a?

Sida 5 av 80
Det är ju en riktig sleeper om man säger så...
Volvon alltså...
BMW-Jonas: Säg inte det! Volvo utvecklas åt rätt håll och blir allt mer körglada medan BMW går åt andra hållet och siktar på komfort. Dagens femserie är inte milsvida roligare at köra en motsvarnade V70. Tyvärr. Visst finns det fortfarande ett övertag till BMW:s favör men det är inte så stort som det en gång varit. Jämför till exempel E36 med Volvo 440/460 så förstår Du vad jag menar.
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Hej,

Tänkte bara kommentera diskussionen gällande fyrhjulsdriften samt en del jämförelser som har gjorts. 1. Haldex driften som sitter på R:en är
helt nytt och sitter inte på något annat märke. 2.Fördelningen fram/bak varierar. t ex i en kraftig kurva: I början av kurvan så är bilen helt bakhjulsdriven, mitten av kurvan är billen 4 hjulsdriven (50/50), och i slutet av kurvan så är bilen framhjulsdriven (observera att jag kan ha
skrivit i fel ordning) för att man skall få bästa grepp.
Acceleration t ex 0-100 så bör den alltså vara bakhjulsdriven. När det gäller vem som skulle vinna så tror jag M3:an slår R:en oavsett vad det är för typ av bana (R:en skulle nog bara ha en chans om det fanns en
bana med i princip bara kurvor).

Detta enl en kollega på jobbet, don't shoot the messenger! ;)

*Best Man Wins*
bmwcoupe: vet inte vilket som stämmer men såhär stod det i aftonbladets test av V70R.
"Fyrhjulsdriften från Haldex styrs också elektroniskt och är egentligen en framhjulsdrift med kontinuerligt inkopplingsbar och variabel fyrhjulsdrift."

mvh larsson
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
ja, som ovan beskrivs;)

*Best Man Wins*
ah okej du mena så =)... ja förstod det som att den var framhjulsdriven men att bakhjulen användes när de behövdes.
Inte att den kunde köra med "ren" bakhjulsdrift

mvh larsson
hm måste vart lite småfull när ja skrev inlägget
"ah okej du mena så" kan ju strykas =)
du kanske förstod min poäng iallafall =)

mvh larsson
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Om Haldex-systemet: www.volvocars.se/r/

*Best Man Wins*
Ni undrar hur jag har kunnat skaffa mig en uppfattning om en bil som ännu inte har släppts.

Först och främst så jobbar jag med Volvos ”Gamla” testbilar.
Sen så råkar det vara så att jag har kört bilen runt 10 mil.
(Fråga Mani på MH-GTR han har varit på jobbet och tittat)
Jag kör ju en Audi TTQ till vardags och den går ju inte dåligt på banan eller i superstagen (Vi behöver inte ta upp era kommentarer om TT nu) har även kört några E36 M3:or men har aldrig testat en E46:a.

Jag vet att M3:an är Grymmmm men även Dyrrrr.
Varför kan ni inte jämföra en trimmad bil som kostar lika mycket som en original bil? Hade jag haft 620´ att lägga på en maxad M3:a eller en vråltrimmad S60R då hade jag troligen köpt M3:an men hade jag velat ha en bil så få tar på vägen och banan ja då hade det blivit Volvon!

Vad gör en S60 T5 Challenge bil på banan?
På Knutstorp gör Volvon 1:08.951 vad kör ni på?

PS: Jag vill inte bli någon hackåsna för att jag inte tycker som ni…

Med vänlig hälsning Patrik
Bamsefar

Först och främst så är peggan inte snabbast!
Snabbast bil är

En Audi TT

Sen så har den mer än 170hk

Med vänlig hälsning Patrik
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
För Volvos skull tror jag det är bäst att vi inte börjar jämföra ETCC-resultat od... :-)
de
214
dekagon
BMW 545iA M-optik 2004
Personligen skulle jag köpa Volvon. Snyggare bil finns inte! Att den dessutom är praktisk får man på köpet. BMWn är inte dum den heller, men inte lika praktisk så BMWn får bli som "andrabil" då =)

//Daniel Karlsson
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
"..inte lika praktisk" ??? Enligt vem och varför? Eller är det bara så att en Volvo alltid är mest praktiskt "för att det alltid har varit så"? För varje modell Volvo spottar ut (?) vill dom (vi) likna BMW, M-B och Audi alltmer! Du tror väl inte att det inte sker på bekstnad av "praktiskheten"? Och, som redan nämnts, BMW blir alltmer komfortabla/rymliga...
Jag väntade mig hårda kommentarer ifrån
johann & Bamsefar men inga ännu...

MVH Patrik som gillar alla bilar med fart...
Om man läser testet mellan EVO VI och M3...så känns det som att BMW har rätt mycket att säga till om. Jag nmenar att EVO VI är ju 4wd...
Sani: du har helt rätt. Titta bara på hur 'praktisk' S60 är. Mindre än BMW 3-serie både i baggage och baksäte. Svårlastad. Dyr att serva. Och det är fortfarande skönast att färdas i en BMW.

Den R Volvo som Collin provkörde började brinna. Citat: "Vi har nog kört lite för hårt med bilen"

?? Skall inte en R bil hålla för att köras hårt?

Nåja, vi får väl se. Kul att Volvo vågar iallafall.

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Jaså det tycker du.

Ta M3:an & Evo VI till Ringen och se vem som vinner.
SVAR: M3:an

Ta M3:an & Evo VI till Svenska rallyt och se vem som vinner.
SVAR: EVO VI:an

Ta M3:an & Evo VI till en kvalitets testare och se vem som vinner.
SVAR: M3:an

Ta M3:an & Evo VI till en "trim vänlighets kontrollant =) och se vem som vinner.
SVAR: EVO VI:an

PS: Se det som ett litet alvarligt skämt =)

MVH Patrik

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Audi TT,

Skall man vara petig så är faktiskt en A2 snabbast i Superstage, jag var faktiskt där och såg den repan.

Vad gäller mer vanliga TTs än PHs så går de faktiskt bättre än jag trott på bana med relativt lite modifieringar.

S60 T5 Challenge är ren banbil och skall jämföras med såna, själv har jag tyvärr ingen tid att jämföra med den.

de
214
dekagon
BMW 545iA M-optik 2004
"Enligt vem och varför?"

Enligt mig! Varför? Just av den enkla anledningen att jag hellre skulle ta S60n till affären än M3an.

Det är faktiskt så att det fortfarande är roligare att äga "familjebil" än "pizzaräser".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.