|
Sida 48 av 80
|
|
|---|---|
|
Jag tror inte att en t4 är snabbare än en 330. Kanske går de rätt lika i hastigheter under 200km/h, sen är 330 snabbare. Flåklypa |
|
|
Ja jag vet inte vad jag ska säga mer än att jag inte ljuger. Jag ser inget syfte med fabricerade siffror. Jag körde som sagt dessa tider igår kväll med en Gtech årsmodell 2005. Fast jag ser ändå inte siffrorna som så otroligt märkvärdiga. Bilen har en tjänstevikt på 1400, en 330 vet jag väger mer, likaså väger nya S40/V50 avsevärt mera. Med 2-3 personer i T4'an så blir den avsevärt långsammare. Och som alla vet som är insatta i bilproduktion så finns det vissa standarder som följs. När det gäller motoreffekten i våra bilar så skiljer den sig högst avsevärt mellan olika exemplar, inte minst då motorn har överladdning. För att man inte ska få ett antal kunder som har rototestkört sina motorer och vill ha pengarna tillbaka pga. icke utlovad motoreffekt så lägger man ribban lite högre. Detta betyder i runda slängar att en motor som utlovas ha 200 hk, lika gärna kan ha 220 hk eller 196 hk. Medianvärdet ligger dock alltid över 200 hk. Någon nämnde testtider i tidningar. Teknikens värld mäter alltid sina bilar med 2 pers och full tank. En standard T4 har dom mätt till 15,1s på 402m. Mina 14,7s känns inte så där farligt svåra att greppa i och med att jag var ensam i bilen, eller? Jag har full förståelse för eran skepsis till att en T4 som kostade under 200.000:- kan uppvisa såna här accsiffror. Hade någon skrivit på exempelvis TPC att en 320 hade varit snabbare än en S40 2,0T så hade dom säkert svarat på samma sätt. Eftersom jag själv är allätare av bilar och inte hatar/älskar något enskilt bilmärke så kan jag acceptera hur en bil går. Alltså, jag har kört T4'an med Gtech och fått dessa tider, okej, thats it. Varför ifrågasätta solens läge och gatans temperatur, nu blev det dessa tiderna, punkt slut. Jag ser ingen anledning till att luras, i vilket syfte skulle det vara isf.? |
|
|
Ingen som bor nära Tomas som kan testa iställlet? 3.0 vs orginal T4? Så slipper vi dessa spekulationer.. Iofs vet jag att T4an inte har nånting att sätta emot, orginal. Mvh Per |
|
|
Det är redan konstaterat att en S60R inte räcker till mot en M3, om man räknar bort vinteregenskaperna. Så den disskussionen är avslutad. Nu är det helt plötsligt T4a som är ett värdigt alternativ till M3,!!! enda likheten som finns är att en chippad T4a kan köra vissa intervall ungefärligt på samma tid som en M3, SO WHAT det kan en bonntrimmad Fiat UNO oxå! Annars är dessa bilar 2 helt skilda världar. |
|
|
Att jag är skeptisk till dina accelerationssiffror har ingenting att göra med priset på bilen. Det finns anledningar till att S40 är en billig bil, men det behöver vi ju inte gå in på här. Du tycker alltså att det är rättvist att jämföra dina tider (uppmätta med G-tech och med en person i bilen) mot tidningarnas mätningar för M3 3.0 (alltså med två personer och full tank)? Med dina mätmetoder och din utrustning lär en 3.0 komma ned på 6.5sek. Då är det inte lika jämt längre. |
|
|
BMW M3 3,5 Hartge E36 350 Hk ca 1550 Kg. 0-100 = 5,38 s 0-150 = 9,91 s 0-160 = 11,21 s 100-150 = 4,53 s 100-160 = 5,83 s 201m = 8,77/141 402m = 13,27/177 Mätt med erkänd apparatur Som en ren jämförelse bara. |
|
|
Det bästa är ju om någon ställer upp och testar. Jag är dock övertygad om att M3:an kommer att vinna! Jag har kört både mot M3 och T4 med min bil och T4:an går sämre. Det är mina erfarenheter! //Schnitzer |
|
|
Det spelar ju ingen roll vad man än säger om någon annan bil än BMW så är det bara skit. Jag trodde inte man var så trångsynt bara för att man åker BMW, är vi inte alla bilentusiaster? Jag är faktist väldigt besviken på detta forum när man blir ifrågasatt. Kan bara dra en parallell till Volvo X40-forumet där en kille skulle byta sin S40 mot en 540 och dom allra flesta tyckte att det var en kanonkärra han skulle byta till. Det enda negativa som framkom i den diskussionen var att hans bilägande skulle bli avsevärt dyrare, men annars var dom flesta överens om att det var en härlig bil han skulle byta till, så pratar riktiga BIL-entusiaster. Det var inget snack om kebabrullar eller annat dumt skitsnack. Här blir man bemött som om man har rökt på eller utpekad som lögnare när man lägger fram lite accsiffror på en bil av annat märke. Jag tycker det är väldigt tråkigt faktist, men det är väl som vanligt en liten klick av den stora skaran som utmärker sig och ger märket dess stämpel. Jag är störst bäst och vackrast-mentaliteten ger jag tyvärr inte mycket för. |
|
|
Tomas: Jag tycker inte alls att det handlar är trångsynthet eller huruvida jag/vi är bilentusiaster eller inte. Dina siffror är säkert hyfsat korrekta, men du kan inte jämföra dem med tidningssiffror, där de ofta använder två personer och full tank, och sedan säga att en original T4 är nästan lika snabb som en M3 3.0. Jag klagar inte på dig och dina siffror för att det handlar om en Volvo. Jag klagar på dem för att du använder siffrorna för missvisande jämförelser. Jag hade reagerat på samma sätt om det hade gällt en BMW. |
|
|
G-tech (oavsett årsmodell) kan man nog inte lite på... Men du ljuger inte om siffrorna Tomas, det har trott för en sekund, det är bara det att din G-tech ger dig drömsiffror med socker på. Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
|
Okej, då känns det lite bättre. Hade dock varit kul i ren jämförelsesynpunkt om någon M3-åkare kunde köra några repor med sin bil med en Gtech. Bara för att stilla min nyfikenhet hur T4'an står sig i en jämförelse. Vederbörande kan gärna maila mig siffrorna eftersom jag endast vill jämföra dom för min egen nyfikenhet. Och som jag nämnde tidigare, med 2 pers och full tank i T4'an så är den defenetivt inte lika kvick. Men å andra sidan, Teknikens Värld mätte ju 15,1s på 402m med just den belastningen så... |
|
|
Tomas. Du har mail |
|
|
Jamen om dom på Volvo forumet tom kan säga att en 540 är en kanonbil att byta till mot en S40, så är det väl inte så konstigt att det låter rätt lika här? Det kanske helt enkelt är så att BMW´n är en lite bättre kärra än S40´n fast då givetvis med en högre prislapp? |
|
|
Tomas: Ja ett mer partiskt forum får du nog leta efter tyvärr. Jag har redovisat tider/resultat några gånger och fått samma mottagande. I helgen som begav sig körde jag och en polare jämt med en 750 E32. Vi rattade en S40 2.0T som är helt original förutom lite höjt laddtryck. Kommer inte riktigt ihåg hastigheten dock. Dessutom körde vi ifrån en E39, vet ej dock vilken motor det var. Men jag kan kolla upp reg.nr, tack vare att vi filmade, och se om det var 520, 523 eller 528. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Ge upp att en orginal t4 gör 0-100 på under 7sek. Skulle tro att sanningen ligger närmare 7,8-8,0sek. Har alltid fått t4:orna att bli mindre och mindre i backspegeln på min 535:a, och den är inget monster direkt. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Perran_: Kanske det rent av var en M5? Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
|
Bayerischemotor: Skitkul. Tur att vi filmade då som sagt. Tyvärr var det ingen M5. Det var en jättecool stylad E39 som gick som ett lass skit. Vi provade att hetsa en M5 E39, men han ville inte gasa alls. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Aha! Perran du har hittat min buddelgångare. Jag kör också M5 som en kärring:) Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
|
Aha! Perran du har hittat min dubbelgångare. Jag kör också M5 som en kärring:) Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
|
Lite gammal tråd..... :) "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.