|
Sida 47 av 80
|
|
|---|---|
|
Håller med bayerischemotor, topbone, m.fl. Folk som påstår att inte vissa personer är avundsjuka på bl.a. BMW, Ferrari, Porsche, etc. kan jag inte förstå mig på. Jag kommer själv ihåg när jag hade köpt min 735i E32, vad hatad och inte omtyckt man plötsligt blev. Bara för att man köpte sig en 735! Hur löjligt är det på en skala från 1-10? Jag hade varken visat mig ute eller pratat om bilen för någon innan en snorhyvel hade varit framme och repat upp hela sidan på bilen i carporten, till grundfärgen dessutom. Sedan när jag hade varit ute med bilen för första gången på bensinstationen så åkte det upp en gammal Volvo som drog ner rutan och frågade mig varför jag har köpt mig en så ful bil. Jag har fått höra på omvägar att de var fruktansvärt avundsjuka. Dyr tyckte de dessutom att den var i drift, etc. Då tänkte jag, vad är det för fel på att ha pengar? Att kosta på bilen med delar från BMW och likaså göra servicen där? Hur kommer det sig att folk kan störa sig så på sånt? Folk vill själva ha pengar, men det är så fel om någon annan har det. Knepigt folk! Jag är en BMW-ägare som inte bryr mig, om en trimmad Volvo kommer och kör om. Är såpass nöjd med min egen bil och prestanda är inte allt för mig när man vill ha en pålitlig bil. Sedan finns det vissa BMW som krånglar, men oftast beror det på vissa saker: Personer som inte klarar av kostnaderna. Folk som snålar istället för att lämna in bilen för den service som den verkligen behöver. Okunskap kan man komma långt med om man vill förstöra en bil, köra bilen till 7000 rpm med 30 graders olja är ju bara ett exempel. Då ska man inte tjata om att bilen krånglar när den inte ska utsättas för såna påfrestningar. Det är nog många som är rent sagt förbannade för att deras BMW inte håller bättre, men då ska de nog ta reda på hur den ska skötas innan man börjar klaga. Sedan är det svårt att få en bil som är helt felfri. Sedan om man är intresserad av en 750 eller M5, spelar då ingen roll vilken årsmodell det är så köper man inte den för att få det billigt. Alltför många köper de bilarna utan att ha tillräckligt med kunskaper eller pengar. Då är det heller inte så konstigt att det blir en massa problem. Folk som tjafsar om att M5 eller 750 tar mycket bensin kan ju fråga sig om det verkligen är några bilar som ska ta lite bensin. Personer som arbetar på BMW-fabrikerna är oftast väldigt högt utbildade och där kan man se hur det skiljer sig med bl.a. Volvo, SAAB, etc. Många tyskar ligger bakom många saker. Känner en tysk som har arbetat nästan hela sitt liv på Bosch. Där kan man se att Tyskland är ett av det ledande länderna när det gäller utveckling av nya system, osv. Valet som stod mellan en Volvo 760 och en BMW 750 är inte så svårt för mig heller. Blir att gå samma väg som direktörerna gjorde när de beställde bilen. Tror inte att särskilt många skulle vilja åka runt i en Volvo 760 om de fick välja. Mycket har med den "svenska avundsjukan" att göra! //Schnitzer |
|
|
Perran: "Jag åker Volvo turbo bl a för att det är billigt att trimma." Jag tycker att det låter väldigt vettigt. Då kan du få en bil som går väldigt bra för en billig pennig. Det är inget snack om saken! //Schnitzer |
|
|
"Jag åker Volvo turbo bl a för att det är billigt att trimma." Helt Ok resonemang tycker jag. Verkar dock som du uppskattar mekandet mer än körandet? Som sagt, alla får och bör ägna sig åt sådant som de finner glädje i. Jag får dock lite associationer av oljiga personer med John Deer eller Odal kepsar som mekar och trimmar sina Volvosar och trots detta ändå inte blir snabbare eller bättre än en gammal BMW.:) S60R VS M3 kvartsår dock att utreda. Jag kastar in ett bamsestort vedträ i brasan genom att ställa följande fråga: Hur kommer det sig att Volvo bygger en S60R vars prestanda endast är jämnlik eller kanske en smula bättre än en M3 3,0:a. Ca. 10 år mellan modellerna, de borde tycker man kunnat gjort något mycket vassare och ändå behållt hyffsad komfort. Är Volvo verkligen 5 -10 år efter eller gjorde de inget seriöst försök på att matcha BMW? Prislappen matchar visserligen många BMW bilar. mvh/Flisan |
|
|
Schnitzer: Bra skrivet! Angående avundsjuka, jag kommer från en liten stad (15K invånare) dessutom i servicesktorn, och visst fan är många avundsjuka på mina bilar som jag har/haft. Jag bor ju i Helsingfors, och varför tror ni att endast min M5 av hela gatan har ett stort jävla "snorlass" på fönstret nu och då? Här finns splitternya Volvo's, Audi, VW m.m. Men tydligen svider en M5 så otroligt mycket i ögonen på nån som då och då går förbi bilen. Och det är ingen jag skadat på nåt sätt, eftersom det är en storstad så känner jag ingen här, utom mina vänner, av vilka endast en bor rätt nära mig, men han kommer nog inte förbi för att spotta ner min bil. Med min 3,6l M5 var det en bil full med killar som på motorvägen i ca 120km/h spottade ner min bil framifrån. Då ska man vara rätt skicklig kan jag säga. Man skulle ju borde haft sin Beretta 92FS med, men ensam i bilen och 4st "Rommer" i den andra så åkte men lungt vidare kan jag säga. Så folk är otroligt avundsjuka på fina bilar som sticker ut, och ibland räcker det säkert med att det bara står BMW för att tända avundsjukan. Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
|
Flisan. Komforten är s60:ins främsta gren. I mina ögon är komforten klart bättre i en s60 jämfört med en e46. Det enda e46 slår s60 på är i mina ögon kördynamiken eller körkänslan. Å andra sidan kan den vara mycket värd. Fast vill man ha körkänsla är kanske M3 e30 det rätta valet? Flåklypa |
|
|
Jantesverige är fullt av avundsjuka, dom där 60%som det snackas om lider säkert av mindervärdeskomplex eller nåt. Det är nästan skönt att ha köpt en V70 nu (barn på g) när ingen diskuterar bil med en. När man hade M5 så var det annat ljud i skällan, då alla dessa med mindervärdeskomplex måste kommentera bilen, måste dömma en på förhand för att man har BMW eftersom man då tydligen automatiskt tror att man är en bättre än alla andra. Jag har haft BMW i 7 krångelfria år. Hade jag varit riktigt intresserad av bilens egenskaper och inte fokuserat på att den ska vara lätt att bruksa och skjutsa barnvagn och matkassar i samt slippa tvättas så ofta, så hade jag garanterat inte köpt en V70 utan då hade det nog blivit minst en 525 IM Touring. Jag hoppas att volvon fortsätter fungera bra för det gör den, helt perfekt för ändamålet går ganska komfortabelt och hyffsat tyst, men att en drömma om att den skulle lira i samma division som en senare e39 tex är patestiskt. Jag har kört alldeles för mkt e39 för att fatta det. |
|
Conan99 |
Kan bara hålla med angående avundsjuka. Det är bland det värsta som finns, riktigt tråkigt. Trista människor som reagerar på ett sånt sätt. Tyvärr så har vi många missunnsamma personer i vår omgivning. Vi får nog bara konstatera att det alltid kommer att finnas denna typ av folk. Det enda rätta är att driva med sådana, exempelvis att överdriva mycket och gärna säga att man har mkt pengar etc etc. Än så länge har ingen varit på min BMW, däremot Volvon 3 ggr förra året. Nåja, så är det med det. Glad påsk då Conan99 |
|
Flisan: Om alla tillverkare resonerade som så att prestandan(motor prestanda) hela tiden måste gå framåt så faller det ganska snart på sin egen orimlighet. Har hänt en gång i USA och det är på väg dit med stormsteg just nu. En S60R är bättre än en M3 3.0 på många punkter. En vanlig S60 är bättre på sina sätt också, men de saker den är bättre på är inte vad t.ex. jag prioriterar så det kvittar. Det som stör/generar mig något fruktansvärt är att ofta bli tvungen att förklara att min BMW faktiskt är billigare än bilen som den man pratar med har. Även när inte den direkta komentaren kommer om att "oj, den måste vara dyr" så syns det så tydligt. Generar mig väldigt mycket, särkilt när jag bara åkt gamla E30 tidigare. Rädd för att det blir ännu värre nu. |
|
|
Håller med att hästkraftskriget mellan tex BMW,Audi,Mb börjar närma sig gränsen för orimlighet, om man tex tar M5e60 som är en tung stor familjesedan på över 500hk!! och 0-200 på 13sek!!, det är egentligen riktigt hårresande för den biltypen, jag menar den är ju nästan dubbelt så snabb 0-200 som en M5 3,6!! vad är nästa steg? kompositbromsar och 0-200 under 10sek vart ska det sluta?. Tror att det avtar när priset blir orimligt, men iofs så har ju MB bilar i flermiljonersklassen, så när gränsen för vad konsumenten vill betala är nådd, undra hur långt det gått då.. Ang Amerikanska muskelbilseran så dog ju den pga oljekrisen jag är övertygad om att det hade trillat ut betydligt värre bestar om den inte hade inträffat, är rätt övertygad över att marknaden fans i staterna för orimligt starka bilar. |
|
|
"kriget" mellan BMW, Audi och MB är ändå ganska lindrigt jämfört med de amerikanska märkena just nu. Gäller iofs till stor del bilar som bara säljs på den inhemska marknaden. Riktigt mycket hästar för pengarna är det också. Och en del av de japanare som är avsedda för den marknaden men som inte heller sälgs här. Iaf inte i någon större omsträckning. Som det ser ut nu så är det åter igen oljepriset som kommer sätta stopp. Det eller försäkringspremier. Det är aldrig att folk inte vill ha starkare bilar. |
|
|
Flisan: Denna bil har jag ej rört, den var vässad redan när jag köpte den. Så jag har inte behövt göra någonting åt bilen. Men jag skruvade rätt mycket i min gamla Saab däremot. Det är kul så länge det går bra. Men jag har tyvärr ingen John Deerekeps, och hade inte det heller när jag körde BMW. "som mekar och trimmar sina Volvosar och trots detta ändå inte blir snabbare eller bättre än en gammal BMW.:)" Jadu, enda förlusten jag varit med om var i fredags mot en polares trimmade 850 Turbo (chip, filter, halvsystem och över 1 bars laddtryck). Jag hängde på rätt bra 3-4an men tappade tyvärr mer mark i snabbare hastigheter. Så det är många BMW-s som jag kan hålla mig bakom trots det lilla som är gjort åt min. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
"Så det är många BMW-s som jag kan hålla mig bakom " Det tror jag ingen här på AP säger emot dig om. Tänk vad fel det kan bli om man kastar om två ord. :-) Flåklypa |
|
|
Va säger du Perran har du ingen John Deer keps? Kolla i handskfackat på vänster sida, bör sitta en där eftersom den ingår i GLE packetet. Annars så har den artikelnr: 174-98464:12:-)))). mvh/Flisan |
|
|
När avundsjukan kom på tål så rördes det upp ganska många känslor. Själv har jag väldigt svårt att förstå hur man skulle kunna vara avundsjuk på någon som åker BMW, kanske för att man själv inte är det. Sedan är det nog lite förlegat med epitetet "Svenska avundsjukan". Dom senaste åren har vi haft en lavinartad ökning av värdet på bostäder i stora delar av landet. Detta i kombination med en otroligt låg ränta har bidragit till att den stora majoriteten av oss som äger sitt boende har fått ett ganska stort belåningsutrymmet som uttnyttjats till bl.a. nybilsköp. Att köra en nyare bil idag är inget förbehållit för dom mer "välbeställda" som det kanske var tidigare. För några år sedan så kunde det bli ett väldigt skvallrande bland grannar och bekanta när Svensson på hörnet köpte ny bil för 300.000:- och hade en årslön som motsvarade hälften av detta. Idag är det inget man rynkar på ögonbrynet för. Således tycker jag att detta med den svenska avundsjukan har mer och mer försvunnit. Däremot har det kommit fram nånting annat istället. Dom som jag tänker på är dom som demonstrerar mot kapitalismen, klär sig i palestinaschalar, har dreadlocks och krossar skyltfönster på stan. Dom hatar ju allt vad kapitalvaror heter och förstör gärna sådana när tillfälle ges. Om vi ska anknyta till ämnet igen. Jag tror inte att Volvos målsättning med R-bilarna var att plocka kunder ur målgrupper som idag åker M-bilar eller Audi S-bilar eller MB AMG osv. Snarare är det kunder som åker premiumbilar som BMW 330, Audi A4 3,0, MB 320 osv., alltså snäppet under det vassaste. Och eftersom Volvon driver på det främre hjulparet och man redan i 2,4T har problem med fästet så är det nödvändigt med AWD om man över huvud taget ska locka några kunder. Att enbart trimma en T5 till 300 hk hade varit för torftigt och enabart framkallat dumma kommentarer som "chipstrimmad", "enkel väg" osv. Sedan hade nog kunderna blivit besvikna med så mycket effekt med drivning på de främre hjulen eftersom man måste uppgradera chassiet så pass mycket att det upplevs som stenhårt för att behålla greppet från stillastående. Sedan sägs det att R'et står för Refinement, inte racing som många tycks tro. Så att jämföra den med en M-bil är egentligen fel då den inte är ämnad för det. Att den sedan råkar vara snabbare runt en blöt bana, so what. Volvo har förresten byggt en V50 AWD med R-delar och 340hk. Den kommer nog inte i produktion men den hade nog varit en utmanare för M'en isf., eller Audi S4. |
|
|
Tomas: Kunde inte sagt det bättre själv. Flisan: Har du kollat så du inte har en kebabrulle i ditt handskfack? Annars kan du få min som jag hade i min BMW :) Flåklypa: Jag upptäckte det när jag hade postat, men som vanligt finns det ingen editfunktion på detta forum :P Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Lite OT: Vi diskuterade sunkvolvon T4's prestanda för några sidor sedan och många undrade om jag hade rökt på när jag presenterade lite siffror. Ikväll har jag rökt på lika lite som jag hade gjort då, men jag har däremot kört några repor med en icke chipstrimmad V40 T4-01. Resultaten som jag fick med en Gtech SS av årsmodell 2005 var följande: 0-100 km/h 6,84s 0-150 km/h 13,03s 100-150 km/h 6,19s 0-160 km/h 14,65s 100-160 km/h 7,81s 0-201m 9,68@128 km/h 0-402m 14,7@162 km/h Jag hävdade att en T4 med uppgraderad styrbox kunde åka ifrån en M3 på landsvägen. Det tror jag fortfarande. Enligt Mfemmans siffror så klarar en M3 100-160 km/h på 7,6s, jag åkte alltså ikväll 0,21s långsammare med en T4 med originalbox. Denna T4 kanske tillhör dom 3% som har runt 220 hk, vad vet jag. Som sagt, detta var helt OT och inget negativt om M3's prestanda utan bara ett exempel på hur en T4 kan röra på sig. Jag är helt på det klara med att en Gtech kanske inte är representativt som en precisionsmätare, men den ger iaf. ett hum om hur bilen går. Sedan förtäljer heller inte historien vad Mfemmans M3-tider är mätta med för typ av instrument. Och visst gnäller T4'an lite om framdäcken och man får hålla lite i ratten men att den rör på sig känns det ingen tvekan om. |
|
|
En original T4 är i princip lika snabb som en M3:a. Right... T4 är säkert hyfsat pigg original men nu börjar den här diskussionen bli löjlig! Jag ger inte ett skit för dina siffror Tomas. Tittar man på vad tidningar får med sin utrustning (som förmodligen är bra mycket mer avancerad än G-tech) så framstår dina siffror som rena fantasier. För andra gången kommer här lite siffror på 100-160km/h: Volvo 850 T5-R 240hk: 9.9sek BMW 330Ci 231hk: 9.5sek Volvo S40 T5 220hk: 10.4sek Men visst, den nya T5:an är 2.6sek långsammare än gamla T4:an mellan 100-160km/h trots att den enligt Volvo har +20hk... |
|
| Det är iofs en väsentlighet att nya S40 T5 väger 200 kg mer än den gamla T4´an... | |
| LexCom: Okej, missade det. Men faktum kvarstår, 7.8sek är fantasier, det är ju bara att inse. Kolla på de andra bilarna jag listade. Är en T4 verkligen 1.7sek snabbare än en 330 mellan 100-160km/h? Är en T4 snabbare än en 330 över huvud taget? | |
| Känns som jag la fram precis samma sak några sidor tillbaka. Ja, ja... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.