|
Sida 46 av 80
|
|
|---|---|
|
Håller en 80-tals BMW bättre kvalitet än dito Volvo? Inte enligt mina m fl erfarenheter. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Den nya s40 T5 eller vad den nu heter, årsmodell 2004, verkar ha ungefär samma kvalite som VAG har haft de senaste åren. Med andra ord ingen kvalite. Svärfar köpte en sådan Volvo ny och har kanske kört den 500 mil, nu funderar han på att försöka lämna tillbaks den. Elhissarna funkar konstigt, vindrutetorkarna kan gå igång även då bilen står parkerad utan att varken tändningen eller motorn är påslagna, höger passsgerarstol har han fått byta ut pga. att bältesvarnaren går igång trots att ingen sitter i stolen. Detta har alltså hänt på 500 mil, förtroendeingivande för framtiden?, skulle inte tro det. Det är faktiskt mycket synd att Volvon inte håller bättre kvalite för i övrigt är det en mycket trevlig bil. Ganska rapp motor och väldigt trevlig styrning, riktigt rolig att köra faktiskt, trots framhjulsdrift. Trots att han inte direkt gillar BMW så funderar han nu på en ny 320 E90 eller 325 E90 istället. /Flisan |
|
|
Har haft hyrbil de senasre veckorna en ny S40 2,4. Det är jätte skilnad mot gammla S/V40 jag har även testat V50 T5 i sommras. Den femcylindriga motorn är mycket trevligare än den den fyrcylindriga versionen som satt i gammla S40. Kvaliten och komforten är klass med VAG med några undantag. Det som strulade var att ibland var att halvljuset inte slocknade när man stängde av motorn, panelerna skavdes lätt och var nötta trots att den bara hade 1200 mil på nacken. Samma fenomen som drabbade "titan panelerna" på tidiga M5 E39. Sedan så slog det från framvagnen vid hård acceleration. Detta gäller naturligtvis inte alu panelerna i T5. När jag fick tillbaka min 316 så konstaterade jag att den var betydligt roligare att köra än Volvon trots den lilla fyran. Den som jämför en S40 med BMW M kan aldrig ha kört en M3 eller M5 för skilnaden är enorm inte bara i motorn utan framför allt i chassit och styrningen. M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk |
|
|
Perran: en Volvo 760 eller en BMW 750, valet är enkelt! ;) M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk |
|
|
Beror ju på, vill man bli ruinerad så väljer man V12-an. Annars tar man en 760tic och trimmar den och kör ifrån heroinsläden :) Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Trim, trim trim. Vem orkar med att trimma? Kanske gänget på Zatzy men här är vi mer inriktade på att köra våra BMW. (Utom när vi hänger på forumet) Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
|
Mfemman>> Du skriver 750, vet du över huvudtaget något om denna modell? Tom. BMW själva har inofficiellt ondgjort sig över kvaliteten på denna vagn. Jag hörde nämnas 52 servomotorer och det finns nog inte en bil där samtliga någonsin fungerat. Motronicen är uppdelad på två olika system som styr vardera cylinderrad, inte alltför sällan strejkar det ena systemet. Är det konstigt att man nästan kan få dessa bilar gratis idag. Annars är det säkert bensinsnåla och trevliga bilar när dom väl fungerar. Jag fick några påhopp att jag påstår att BMW är skit. Vänligen visa mig var jag har skrivit detta? Jag har citerat andra människor på forumet och senaste Automobil. Sedan skrev jag "om man gillar 80-talsBMW". Någon som har en 80-talsBMW med orörd motor med täta ventilstyrningar? Jag har haft flera 80-talsBMW och samtliga har haft problemen med oljerök, fläktkopplingen, länkarmarna osv. Sedan måste jag ju försvara Volvo när nån skriver att en 99'a S40 är skit. Jag kan hålla med om att den är sämre än fas2 somkom 01, och 01'an är en helt okej bil. Samma sak med M5-E34, även om den upplevs som en äldre konstruktion än Volvos 40-serie. Men man ska ha i åtanke att Volvon är mindre, 400 kg lättare. 40-serien upplevs som en dröm i jämförelse med mina E30 som jag haft. Men då är vi åter där med olika årsgenerationer av bilar. Att nya S40/V50 har barnsjukdomar vet jag mycket väl, brukar BMW's bilar vara felfria första året? Att påstå att Volvo är en skitbil är samma sak som att mindervärdesförklara 60% av Sveriges befolkning. Skulle deras bilar vara så kassa så skulle dom inte ligga på 1'a plats år efter år. |
|
|
bayerischemotor: Det finns ju ett ganska välfyllt forum här för dom som gillar att trimma bmw, vilket ändå e ganska många ;) |
|
|
Tomas: Tycker BMW ligger på 1'a plats, kanske inte med sålda bilar, men med trogna kunder och nöjda kunder. Märkes identitet m.m. Ändå skulle valet mellan "Containern" och BMW 750 vara enkel för mig att avgöra:) LexCom: Javisst trimforumet finns, men jag är aldrig där. Och det är ju lite "dumt" att trimma en sugbil eftersom det är så lite "bang for the buck". Men de flesta här trimmar nog inte sina bilar. Det är roligt egentligen, jag har aldrig kännt behovet av att trimma nån av mina BMW, men T4'an jag hade köpte jag rätt snabbt lite grejer till. Dessa var tyvärr mer "placebo" än verklig effekt. Synd att jag aldrig chippade den... Men på den tiden läste man så mycket om T4'or som havererat pga av chippning. Hoppas diskussionen blir minst 100 sidor lång:) Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
|
Tomas skrev: Någon som har en 80-talsBMW med orörd motor med täta ventilstyrningar? jupp jag har en 528i 86- som har gått 24.000mil utan att den blåryker eller har kass kam aldrig bytt några tätninga handlar om hur man skött oljebyten o service under alla år jag har haft en Fas.II på jobbet körde typ 6000mil med den o den krångla som fan kan inte påstå att ja blev impad.. sen så lever i jantesverige där det är "fult! att äga en BMW, sen om man köper en S60R för en halvmille så säger folk bara fin bil. därför äget 60% av sveriges befolkning en volvo.. sen om du inte gillar BMW så varför inte sälja M5an o köp en volvo T4 istället o stå ut med en massa vägljud o det underbara ljudet av en 4a.... o föra dumma diskutioner på TPC iställelt A-F Racing Länk |
|
|
Kan inte säga det bättre själv topbone! |
|
Conan99 |
En BMW 750 skulle jag faktiskt aldrig våga att köpa, mycket hellre 740:in. Man har ju hört att dom ska vara kassa. Volvo 760 skulle jag aldrig heller inte köpa med sexan, fyran är ju inga problem. MVH Conan99 |
|
topbone: Du glömde nämna det gummiliknande chassiet i T4:an. Conan99: Att BMW 750 skulle vara en kass eller problemfylld bil är en myt. Sväng in på 7-forumet och fråga dom som äger 750 så ska du få se. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Som sagt vill man gå i personlig konkurs väljer man 750in. Men iofs så är ju E32 riktigt billig i inköp, men reservdelar etc törs jag inte ens tänka på. "Vem orkar trimma"... Jag orkar trimma än fast jag inte hänger på Zatzy hela dagarna. & dessutom som Tomas sa så finns det ju ett antal BMW-ägare som vill ha mer kräm i deras bilar. Måste även tillägga en sak, det där om att Svensson skulle vara avundsjuk eller något liknande bara för att någon annan kör BMW är ju bara bs. Vem fan bryr sig om kepsvändarJohnny kommer i en E30 t ex? Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Självklart är det så att "Svensson" är en gnutta avundsjuka. Det ligger i Svenskens natur. De kanske inte är avundsjuka på "kepsvändarJohnny", men dock på grannen som är mellan 30 -60 år gammal och kör modell nyare BMW. "Att påstå att Volvo är en skitbil är samma sak som att mindervärdesförklara 60% av Sveriges befolkning. Skulle deras bilar vara så kassa så skulle dom inte ligga på 1'a plats år efter år." Att 60% av Sveriges befolkning kör Volvo och Saab har många förklaringar, vanligaste tjänstebilarna, folk TROR att reservdelarna är så himla billiga, någon form av patriotism, osv... Det det inte beror på däremot är att bilarna skulle vara så himla bra, för det skulle ju i sådana fall idiotförklara hela södra Europas befolkning. Volvo och speciellt Saab är nischmärken, de kan närmast beskrivas som en parentes inom bilvärlden. Så det resonemanget att den bil som säljer mest i respektive land automatiskt är den bästa bilen kan du ju lägga ner på en gång Tomas. Jag vill inte sträcka mig fullt så långt som att kalla den stora grå massan av befolkningen i sverige för dumma, men däremot så är de inskränkta, lite trångsynta och framför allt fruktansvärt tråkiga och återhållsamma. Väldigt många som jag känner åker inte ens till BMW eller Mercedes handlaren när de ska köpa en ny bil utan avfärdar dem direkt utan att provköra dem. Sen köper de en Volvo eller Saab på gammal vana, eller på misuppfattningen om att de skulle vara bra och billiga bilar. Körglädje är ytterliggare en sak som nästan aldrig kommer in i bilden när "Svensson" köper bil, den ska ju ändå bara frakta familjen mellan A och B får man ju höra titt som tätt. Faktum kvarstår, en ny BMW är ganska dyr, de flesta Svenskar har inte råd med en sådan. En del svenskar HAR råd men de flesta av dem har låtit sparjävulen ta över deras själ, de kommer dö som tokrika, gråa, dammiga och trista individer. Dessa lider jag med speciellt mycket. De som har råd och förstår sig på kvalitetskänsla, körgladje och framför allt livsglädje köper en BMW eller en Porsche eller en Mercedes eller kanske till och med en Volvo i framtiden, om nu Volvo någonsin kommer med en bil som kan mäta sig med BMW´s motsvarande modell. Om en av dessa personer flyttar in i ett villaområde så kommer grannarna garanterat titta snett på dem. När packåsnan får tigerns hjärta så kommer jag köpa packåsnan, men tills dess så håller jag mig till den gammla tigern. Volvo S60R kan jag ev. tänka mig, men det är också den enda mvh/Flisan |
|
|
Varför skulle man bli avundsjuk på nån som kör BMW? Jag själv har/haft ett par stycken, och? Vem bryr sig? Det är nog snarare så att det är en klick av dom som åker BMW som försöker blåsa upp detta med avundsjuka så fort någon säger något om nån annan bil. Ungefär som med det "förbjudna" ämnet rasism. Så fort nån blir avvisad från krogen och denna råkar vara mörkhårig så är det direkt rasism. Jag tycker det känns patetisk när många här på forumet i princip underförstått säger "BMW är den bästa bilen, guds allsmäktige, allt annat är skit". Det är verkligen ett bevis på trångsynthet!!! Alla bilar har både bra och dåliga egenskaper. Mina BMW har haft körglädje som en bra egenskap, kvalitetsmässigt så har det varit lite sämre tyvärr. Om jag drar en jämförelse med min fd. 740Turbo-89 och 325-90. Något av det fränigaste respektive tillverkare hade att komma med, så var det faktist bättre kvalitet på Volvon än på BMW'n. Visst var BMW'n roligare att ratta, men inte kan man kalla Volvon för en skitbil bara för det? Morsan har en Fård Siesta-90. Haft den sedan ny, bilintresset ligger på nivån att den tvättas två gånger om året och oljan byts varannat år. Den rullar igenom besiktningen varje år och den kostar några hundralappar om året i reservdelar. Visst den har bara 55 hk och gör 0-100 på 18s men skulle man kalla det för en skitbil så ljuger man väl ändå? Jag skulle vilja säga att det är en kalasbil för det syfte som den är ämnad för. Alla ni som skriver att BMW rular och allt annat är skit, tyvärr så ser jag bara en finnig 17-åring bakom en dataskärm som är missnöjd med att tvingas övningsköra med morsans 340. Ni andra som klarar av att hålla diskussionen på en konstruktiv nivå och som klarar av att ta kritik mot BMW, och andra märken, gör att man tar till sig det och orkar svara på den. |
|
|
Undrar om man själv hamnar i Tomas "klassificering" som Finnig 17åring:) Fiestan är en kalasbil för det den är ämnad, ja. BMW är en ännu mera kalasbil än Volvo enligt mig. Och båda är de ämnade åt rätt så samma målgrupp. Speciellt om vi jämför t.ex V70 och 5-serien. Visst har BMW värstingar som M5, men dessa är ju endast ett mycket litet segment. Tycker inte vi är särskilt trångsynta, inte är vi väl mer trångsynta än dig Tomas? Du har ju också uppfattningen ganska långt att BMW är ett "skitpaket". Dyra reservdelar, inget funkar, det ena hit och det andra dit. I väntan på sida nummer 100. Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
Conan99 |
Håller med Tomas helt klart. Det verkar som många BMW ägare verkligen hatar att bli omkörd av bla. Volvo eller om de får höra att BMW är sämre än till exempel Volvo på någon punkt. Ganska skrattretande att höra någon som skriver "nu måste jag trimma min BMW för jag blev omkörd av en Volvo häromdagen". Detta betyder bara en sak: dessa personer visar bara att de känner sig hotade av Volvo för att det är en bra bil. Volvo verkar ju vara en ganska omtalad bil även på autopower och visst vore det tråkigt om den inte vore det för då hade ju ingen lagt märke till dom. BMW är en skön bil att åka i men löjligt att vara så insnöad att man tror BMW är världens bästa/snabbaste bil. Men som sagt, det sägs ju att BMW ägare tillhör en alldeles egen kategori av människor som ofta har ett lite mer aggressivt körsätt. Ibland är det inte fel med lite mer ödmjukhet både i trafiken och på forumet. MVH Conan99 |
|
Är då Volvo världens bästa bil? Vem är inte ödmjuk? Och att BMW ägare tillhör en egen kategori av människor är smörja. Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
|
"Självklart är det så att "Svensson" är en gnutta avundsjuka" Men snälla, vi har haft några BMW-s i familjen och inte fan var det någon som var avundsjuk.. Dessutom har några polare haft t ex M3 E36, kul för dom och jag missunnades inte deras "lycka". Det såg kanske annorlunda ut förr när BMW var någonting att komma med. Nu är det ju vilken dussinbil som helst. En del verkar tro att man måste köra Merca/BMW/Porsche bara för att man är bilintresserad. Jag har ägt/kört/åkt ett antal bilar och är väldigt bilintresserad, men jag kör inte några av dessa nämnda. Jag åker Volvo turbo bl a för att det är billigt att trimma. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.