|
Sida 45 av 80
|
|
|---|---|
|
Man kan älta detta till världens ände. Att exempelvis en T4 skulle haverera och kosta en massa pengar i förlorat andrahandsvärde och så vidare pga. trimmning känns lite som ett udda resonemang. En komplett T4-motor som rullat under 5000 mil kostar under 12.000:- på skroten. Ett topplock till M5-E34 kostar 60.000:-, bara för att få lite perspektiv på priserna. Sålunda, att T4'an skulle falla bort pga. höga kostnader, dåligt andrahandsvärde pga. trimmning eller haveri är bara löjligt. Man kan köpa en T4 för 100.000:-, trimma den för 50' och skänka bort den innan man kommer upp i samma kostnad som om man köper en M3 som behöver lite omsorg. Så på den punkten hoppas jag vi alla är helt överens. T4 råtrimmad eller inte kommer aldrig ens i närheten av en M3's driftskostnad. Behöver jag ens nämna försäkringspremie? Sani>>Ordföranden i X-40klubben har haft konfigurationen som jag beskrev i tidigare inlägg på sin bil och den låg runt 17s 0-200. Nu har han uppgraderat lite mera dock, till 420hk. Bayerischemotor>> Jag har själv haft 325-E30, en av dom senast tillverkade, och den var möjligtvis snabbare än T4'an, 0-50. Sedan hände inte så mycket mer. Över 100 km/h så var den hopplöst trött, faktist lika trött som flera av dom japanska pensionärsbilarna som jag har haft. Min gamla 323'a var faktist avsevärt piggare än 325'an. Perran>> Jag är nog benägen att hålla med. En M3 från tidigt 90-tal, dom kom väl 93, är nog inte så fräsch längre idag. Privatimport och dåliga ex som satts i första bästa stolpe ger tyvärr försäkringspremier som många inte kan lösa. Beträffande T4'an så delar den många delar med sina större modellbröder, och där ligger effekten på 240-250 hk. Och då menar jag komponenter som växellåda, koppling osv. Så visst håller T4'an för en uppgradering av motorn utan problem. Sedan att den inte är lika rolig som M3 att köra är en annan diskussion. Men det mesta går ju att få rätsida på med eftermarknadsdelar. Mfemman>> En original T4 är inte långsammare än dito 9-5 Aero. Faktist är det tvärtom. Detta baserar jag på faktatider från Nordicuhr och BSR, samt egna tider i jämförelse med kollegorna på STCS. Däremot är Aeron starkare på höga växlar då den har större motor och högre vridmoment längre ned i registret. Jag har mätt T4 original till 3,6s 80-120 på trean och det klarar inte Aeron. Men på fyran, femman 100-150 är den snabbare. Om vi åter ska anknyta till disskussionen S60R vs M3 så kan jag bara svara för egen del att ingen av bilarna tilltalar mig. Bägge två är för opraktiska. Jag hade hellre sett V70R vs 540iT, och då hade jag köpt BMW'n utan att tveka. V70'in känns bara överviktig helt enkelt, vanliga T5 känns smidigare. |
|
|
Tomas: En inte ens en komplett S38B36 kostar 60.000:- på skroten!!! Du kan ju köpa en M5 E34 i fint skick från 60.000:-!!! En 250 hästars 9-5 är snabbare än en T4, dina G-tech tider ger jag inte en spänn för... Testa i verkligheten istället det har jag gjort. M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk |
|
|
En supertest i AMS på S60R kommer snart då får vi svar på trådens huvud fråga! M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk |
|
Conan99 |
Vad bra då!! MVH Conan99 |
|
Mfemman>>Priset på toppen är nypris hos BMW! Och jag har även provat T4 mot Aero ute på vägen med samma resultat! |
|
|
Tomas: Precis. Nu vet jag inte vars 325 E30 kom in i bilden, men den har ju ingenting att sätta emot en t ex T4 precis som du säger. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
har läst den här tråden o vem bryr sig om volvo ökar trycket lite i turbospisen o får ut 300hk. o kallar den R. sången från 6an och byggkvaliten går inte o jämföra mellan en M3a o en R sen vill man inte bli omkörd ring ESS skulle inte byta min 535a mot en skiten volvo ens om ja fick den hade en T4 som företagsbil sämre skit får man leta efter. fast min bil är 23år så är det bättre komfort och snabbare en en orginal T4 (om man bortser från Saabs segdragning på 5ans växel vem bryr sig ja har en så underbar låda så ja växler gärna ner 2 kuggar o då rör det på sig |
|
|
Tomas: Så här skrev du: "En komplett T4-motor som rullat under 5000 mil kostar under 12.000:- på skroten. Ett topplock till M5-E34 kostar 60.000:-, bara för att få lite perspektiv på priserna." Varför jämför du då priserna på beg och nya delar för att få perspektiv på priserna? Verkar ganska korkat... M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk |
|
|
Mfemman>> Ett topplock till en M5-E34 är nog ganska svåra att få tag på begagnade. Ny topp till Volvon kostar runt 8000:- kan jag tänka mig. Sålunda går det ca. 7 st Volvotoppar på en M5topp. Och kom nu inte och säg att M5'an har billigare reservdelar än T4! Appropå sidospåret med T4 som vi är inne på här. Finns tydligen M3-ägare som inser prestandan hos en uppgraderad T4: Länk Citat: "Jag har aldrig sagt att M3 förlorar emot T4 i rödljusrace. Min M3:a går precis som den skall, den gör 0-200 på 20,5 sekunder och 0-100 på 5,6. T4:an med chip och filter är säkert två sekunder långsammare till 100 än M3:an men på motorvägen efter 100 är T4:an två sekunder snabbare till 200 än vad M3:an är. Båda bilarna är exakt lika snabba på 0-200. Allt är klockat emot GPS, så det är säkra siffror. Jag har film på då jag kör både M3 till 200 och T4 till 200 och där är det väldigt enkelt att se att M3:an går in i väggen efter 100 där T4:an bara skottar iväg. Det är 100% sanning och alla som säger motsatsen vet absolut inte vad de pratar om. Sen kommer man inte ifrån att M3:an håller något lägre kvalitet och driftsäkerhet än T4:an. Något som M3:ans väghållning inte väger upp." "Visst, jag kanske uttryckte mig lite klumpigt. En original T4 krossar inte en 321hk M3. Absolut inte! Min T4 på filmen var utrustad med chip, avgas och filter vilket skall ge ungefär 255hk och med den lilla uppdateringen så är M3:an totalt chanslös i motorvägsfart. Men original är den som sagt inte det." "Mina högst personliga upplevelser. M3:an skrammlar, klonkar och rasslar lite kors och tvärs och jag har redan lagt ut lite pengar på den i reservdelskostnader. T4:an rasslade inte, klonkade inte eller jävlades något alls. Där la jag inte ut ett öre på reservdelar under ett års bilägande. Om du läser på t.ex autopower så verkar det finnas otroligt många som undrar över diverse fel dom hittat på sina M3:or. Om du sedan läser på x40nordic.com så finner du att det på sin höjd är någon som undrar över hur man kontrollerar hurvida styrboxen är ok i 98:orna. Sen om någon tycker att knapparna till kliman är skönare att trycka på i M3:an och kallar det för kvalitet så får det stå för denna. Det är iallafall inte kvalitet för mig." Intressant att läsa detta från en person som ÄGT båda vagnarna och inte bara provsuttit kusinens kompis tjejs brorsas T4'a och sett en M3'a på stan en gång. Men det är klart, filmen är väl fejkad och spelad i 2ggr hastighet och hans T4 var väl en handbyggd provbil från Volvo och M3'an var världens måndagsexemplar som bara gick på 3 cylindrar, vad vet jag. Alltihopa kanske är en enda stor komplott mot BMW's M3, killen kanske fick ett dåligt bemötande vid 5000 milaserviceen eller nått. Förklaringarna till att han upplever T4'an som bättre på dom flesta punkterna kan ju vara många. Kanske gjorde tjejen hans slut just den dagen, nån kanske snodde hans matlåda på jobbet, han kanske är hotad av nån Volvofanatiker. Som sagt, bortförklaringarna kan vara många varför han skriver som han gör. |
|
|
Suck... M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk |
|
| Går det inte att låsa eller ta bort denna tråd? | |
|
M5 toppar finns det en hel den om man vet var man skall leta gav 4500:- för min topp skillnaden i pris på en sketen 16V i produktionssynpunkt bra byggd topp som t4 toppen är, och en 24V fullportad som till viss del är handportad racingtopp som m5 toppen är, kostigt om den inte är mycket dyrare A-F Racing Länk |
|
|
att jämföra en trimmad bil med chip och en standard M3a är korkat! trimma m3an köp en turbo, bänd ett grenrör, fixa IC, byt spridare, ladda 0.4-0,5 bar och du har en hel de mer en 321hk o, sen om du moddar mer o går över till underbar framhjulsdrift som om du inte håller hårt i ratten kommer bryta handlederna av dig när den vill vingla som en full gris över vägen när du släpper lös alla chiphästar skall sälja min M535i o ta ett lån o köpa en T4 blir bra om ja vänder på stolen o pedalerna o ratten o backar istället då driver det i rätt ände iallfall A-F Racing Länk |
|
|
Fattar inte hur ni orkar älta detta i 45 sidor... :P Det är väl bara att inse att folk tycker om olika bilar typ? Men att påstå att en Volvo är mer välbyggd än en BMW är ärligt talat bara löjligt. Jag har ägt båda bilarna så jag vet vad jag pratar om. Och bara för att reta lite mer folk så gör jag ett inlägg ang BMW vs. Volvo jag oxå... ;) Polaren kör en Autotech-trimmad 850 Turbo på dryga 300 påsar. Kan ärligt säga att han inte har en suck varken 0-100km/h eller i högre farter mot min M5:a... Så jag ställer mig helt klart skeptisk till det Tomas citerade att en T4 på ca 255hk skulle dra ifrån en M3 3,2... Jag har inte testat själv M3 vs T4 @ ca 255hk men är som sagt VÄÄÄLDIGT skeptisk till att Volvon drar ifrån i högre hastigheter... |
|
|
Har idag: Z3 M M5 735ia samt en Volvo V40 2,0 T -99a Ska jag gemföra volvon mot någon av alla BMWs som jag haft så måste jag ärligt säga att volvon är en riktig skitbil i jämföreslse! en -99as volvo bör gemföras mot en -88as BMW för att volvon ska ha någon chans! min åsikt ///Peter |
|
|
En 99 2,0T är väl ingen drömbil för dom flesta av oss. Men 2001 kom en "ny" 40-volvo och den är bra mycket bättre än den gamla. Alla barnsjukdomar är borta och det är nya motorer, ny framvagn, ny bakvagnsupphängning, ny inredning osv. osv. Att jämföra en 99 med en 01 är som att jämföra en E34 med en E39, även om karossens grundlinjer ser någorlunda lika ut. Beträffande kvalitet så kan jag inte undvika att nämna en insändare i senaste Automobil. En fd. BMW-ägare uppger att hans senaste BMW var det absolut sämsta skit han någonsin ägt och att han numera kör Lexus istället. Men det är klart gillar man klonket från utslitna silentblock varje gång man växlar, glappande kardanstänger, nedsuttna stolar, kokande motorer och krokiga topplock pga. utsliten fläktkoppling och blårykande motor så kanske man föredrar 80-talsBMW framför andra märken. Smaken är som baken... |
|
hampe m3 |
tomas om det nu är så att du åker bmw, vad är det för vrak?? o varför kör du bmw då det uppebarligen bara e skit?? |
|
Undrar precis samma som hempe m3... |
|
|
Otroligt lätt att prata strunt på ett forum, för strunt är det. Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
|
Haha! Du är en riktig komiker Tomas! Tror du på allvar att man kan jämföra kvaliten hos en volvo med en BMW? ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.