AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
291.475

Inte slår väl Volvo S60R en M3:a?

Sida 43 av 80
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
orka....
Måste väl borja akta sig mot nya Golf GTi'n hör man:) Om den är snabbare än en M3 E36 utan trim, är den nog snabbare än min M5 efter chipspåsen. 330'an vågar man ju inte ens prova mot GTi'n med. Tänk vad VAG kan!

330'an har 235hk den har inte en suck mot en M3 E36. Inte en M5 E34 heller. Dock rätt nära 3,6l 0-100.

Och veta skillnaden mellan M5 E39 och 330? Otrolig är ett underskattat ord.

Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Ha ha ha ha:)

Orka? Den har jag inte provkört ännu, är det en bra bil eller?

Just precis det jag ville få fram, varför är det så många som i dessa VS trådar orkar framhäva "förträffligheten" i en Volvo T4 eller en Golf GTI och andra medelmåttor till bilar.
Finns det verkligen så många personer i detta land som på fullaste allvar står i "valet och kvalet" och väljer mellan en Volvo T4 och en BMW M3?

Kalle har 300 000:- kronor att spendera på en bil och hans viktigaste krav är att det ska vara en riktigt rolig bil med mycket krut under huven. I bilhallen riktas Kalles ögon direkt på en M3:a som kostar 280 000:-, han konstaterar att den passar honom på alla sätt och vis eftersom han tidigare har forskat en hel del om bilens driftkostnader och dyl. När han nu går genom bilahallen så stöter han på en Volvo T4, mest för att den står ivägen för hans framfart. Kalle tänker, hmmmmm, vad ska jag göra nu då? Volvon är några år nyare och kostar därmed ungefär lika mycket som M3:an. Kalle är nu mycket förvirrad för han har ju läst på Autopowerforumet och de som skriver där påstår ju att T4:an är en mycket potent bil som går nästan lika bra som vilken M3:a som helst. Kalle tar sig en allvarlig funderare, eller gör han verkligen det???????? Skulle inte tro det!!!!! Kanske, möjligtvis hade han funderat på T4:an om han fått diagnosen sinnessvag, men Kalle som de flesta andra medborgare i detta land lider inte av denna åkomma och vet nog trots allt innerst inne vilken bil av dessa två som man ska ha om man vill ha en bil med krut i och underhållande köregenskaper.

Hade Kalle däremot haft som främsta krav att bilen ska vara praktisk, billig i drift och gå mjukt och behagligt så hade han aldrig ens sneglat på M3:an. Kanske eventuellt bara av ren nyfikenhet så kunde han kasta ett getöga på M3:an i förbifarten.

Det är visserligen ganska underhållande med sådana här VS trådar, men för guds skull gör då relevanta jämförelser, Audi S4 VS M3 eller Audi RS2 VS M3 eller till och med Ferrari 348 VS M3, inte Volvo T4 VS M3 eller Volvo "toktrimmad" VS M3.

Tack för ordet/Flisan

Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Här kommer ett förslag: Återgå till trådens ursprungliga fråga, Volvo S60R VS M3. Den jämförelsen är åtminstonne vettig, även om jag tror att Volvon får på taffsen av både E36 och E46 M3:or.

/Flisan

Kalle kommer att vara bra ledsen efter han köpt M3'an och igen läser på BMWPower om estrellan som finns i minut o parti från svenska "förädlare" Såsom BSR och SAM, med dessa skulle han för tusenlappen fått passande "steg 1" eller "steg 2"till den nyare T4 och hade haft en ännu snabbare bil än en M3 E46!

:)

Volvo rulez!
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Jo precis, det är ju skittrist att äga en M3 E46. Stackars Kalle som inte tänkte på att han kunde toktrimmat en feljulsdriven Volvo istället för att köpt den där hemskt trista M3:an.
Ha ha ha ha:)

To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Ett inlägg riktat till dom senaste ironiska inläggen i tråden:
Men om man nu träffar den där damen som ligger inne med en ganska trevlig D-kupa och hon har en rätt jobbig hund som hon envisas med att ha med i bilen. Hur löser man det med M3'an? Inte vill man ha ett dreglande djur i baksätet på sin nyinköpta Marabou 3'a. Jo då åker man och handlar sig en Volvokombi, sätter djuret i skuffen och byter ut snigeln på grenröret och sedan sitter damen i sätet bredvid och vinkar till M3'orna som passeras på motorvägen med en dreglande hund i bagaget. Och M3'orna inser att det inte är någon ide att åka på landsvägen utan återvänder till den lokala korvmojen för att finna lyckan bland fjortisarna istället.

Ni övriga som är så insnöade på en gamla M3'or. Man kan ta i princip vilken familjebil som hellst idag och uppgradera vissa komponenter och sedan ha bättre prestanda än den gamla 3'an. Vad är det för fel på både form och funktion? Det finns ju folk som har mer behov av bilen är att kryssa på Östermalm mellan hemmet och frisersalongen. Varför då inte välja en bil som både kan ta med 4 kamrater och ha bättre prestanda?

Sedan presenterar man fakta, fakta och åter fakta här. Då bemödar man sig inte ens att besvara dessa fakta, man viftar bort dom med nån bortförklaring. Som lyckligtvis är så har även BMW insett att utvecklingen hos konkurenterna har gått framåt så vi snart får se en bensindriven turbomaskin i en BMW igen. För det finns inget annat om man ska hänga med konkurenterna.

Någon nämnde S4 som konkurrent till M3'an. Har ni kört en S4'a? Vet ni att den tar 18 sekunder på sig från 100-200? Man hinner ju ta sig en kopp kaffe under tiden den tar på sig dit. Då snackar vi ändå V8 på 344 hk. 4wd är mest ett aber i farter över 100. Glömde jag nämna att det finns en dröse T4'or som fixar samma sak på 7-8 sekunder? Nya M5'an behöver väl bortåt 9 för att orka med detta. Fakta, fakta, fakta..... men det bryr man sig väl inte om när man ska handla bil så länge den driver bak är allt frid, precis som en gammal 240;-)
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Den där G-tech-tiden som någon presenterade, alltså 8.3sek 100-160km/h för en original T4 är rena fantasier. Nya S40 T5 med 220hk gör 100-160km/h på 10.4sek. En 330 gör det på 9.5sek och en gammal original T4 lär inte vara snabbare än någon av dessa.

Förövrigt gör en Audi S4 344hk 100-200km/h på 14.5-15.5sek enligt www.9ii.de, och inte på 18sek som Tomas påstår.
Vad är Dröse?
Tomas...vad har du rökt nu? ;)

M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Eftersom alla tidningar visar olika tider i sina tester så är det ingen idé att komma dragandes med ordet "fakta" längre. Vad är fakta? Vad kan man igentligen lita på?

Den här tråden kan hålla på i evigheter...
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Man kan lita på att en original T4 inte gör 100-160km/h på 8.3sek...
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Jag misstänkte att han var ute och seglade eftersom han upprepade ordet fakta säkert 5 gånger i samma inlägg. Kanske ett mantra av något slag för att tro på de fantasier som han diktade ihop men nog om det.

Anledningen till att S4 nämndes var ju helt enkelt som förslag på än bättre bil att jämföra M3:an med istället för Golf Gti och T4:or som den jämfördes med tidigare. Och nu pratar jag alltså om den förra modellen av S4 som kom runt 1997 med 265 Hk.
Den är visserligen inte lika snabb som en M3:a men den är ju betydligt bättre som jämförelse än en original Golf Gti eller en Volvo T4:a.

Jag har inte kört den nya S4:an men jag misstänker att den inte är speciellt slö den heller. Dessutom brukar man åka väldigt bra i Audi bilarna. Den har ju ingen turbo, varför vissa personer uppfattar den som slö bara för att kraften kommer jämnt över hela registret, istället för komma under en kort, kort period som den brukar göra på turbomaskinerna.

"Glömde jag nämna att det finns en dröse T4'or som fixar samma sak på 7-8 sekunder?"

Glömde jag att nämna att det finns BMW:er som klarar 0 - 200 på ca. 9 sekunder. Detta resonemang leder ju ingen vart.
Det kanske är dags att släppa hörnflaggan och komma in i matchen igen, Tomas och en del andra. Det vore också trevligt om dessa personer slutade prata om trimmade skokartonger hela tiden, jag kan för mitt liv inte förstå varför någon med flit skulle vilja skrämma livet ur en T4:a när det finns andra kombibilar med riktiga prestanda redan i originalskick(obs, behöver ej vara BMW), visserligen lite dyrare i inköp, men oceaner bättre på ALLT.

Varför i hela fridens namn äger du Tomas en M5:a, det måste ju var skittrist att sätta sig i den varje dag när du kunde köpt en betydligt snabbare men totalt sönderskrämd och vinglig T4:a istället. Ångrar du dig inte litegrann i alla fall???

Hellre en gammal tiger än en ny packåsna.

mvh/Flisan
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Dröse = Binge = flock = skock

Typisk benämning på saker som finns i överflöd = Volvo Original
arab4ever
Tomas---
Var du hög när du skrev inlägget??
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Han kanske precis kommit kom hem från en provtur i sin polares T4:a, de brukar ju ha den berusande effekten på folk. Om det beror på den gungande, svajande gången eller det fantastisk omskakande accet låter jag vara osagt. :)

43 sidor, stabilt.. Man verkar trampa några på tårna när det talas om Volvo vs BMW. Annars skulle nog inte denna tråd blivit så lång.

Tycker det går utmärkt att jämföra trimmade turbobilar mot M3. M3 är trots sin ålder en bra måttstock, men ingen dräpare nuförtiden.

Fast`n Loud Turbo Proud.
gl
25
gligge
m3 coupe´ - 93
Tomas......

Antingen har du blivit ifrånåkt av en m3:a eller så är du väll bara avundsjuk?

Blondin med d.kupa!!!!!!!!

Fjortisar vid korvmojjen. va faan det är väll inge fel med kisslukt i baksätet:)

Marabou 3 skrev du. heheheheh
Men du äter inte marabou du inte.
Kan du inte skicka lite av det du röker det verkar vara bra:)

Fullt ös medvetslös

Länk:Länk
När jag hade T4, så hade en bekant lånat en S4 (265hk) av en familjevän och den totalförnedrade mig, det var då jag bestämde mig för M5'or...

Tror inte Tomas har en M5.
hampe m3
aha en till som mistänker tomas för att va en fejke m5 ägare..
även ja har haft mina mistankar,, intresant.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.