AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
291.443

Inte slår väl Volvo S60R en M3:a?

Sida 40 av 80
Ni
162
NikeC
Bmw Z4 2004
Bmw M5 2006
Bmw X5 2006
Jo tycker nog att den gav nått, denna tråd vs.
EN DEL (obs! än en gång inte all, gäller att skiva det här annars kommer direkt 20 inlägg som hävdar annat :) )
Tycker jag har ändra uppfattning rätt så radikalt ang. överladdning, och det är inte dåligt på detta forum :)

Nockenwelle,

jo, du är med på hur en sumotor beter sig när man trimmar den. Men vill gärna använd lite, ja vad ska vi säja, "snällare" ord än vad som egentilgen är.

Ex.
"Om man trimmar en sugmotor, utan att förstora slagvolymen, tenderar effektregistret att flyttas uppåt i varvtal. Något annat har jag inte hävdat heller"

Hmm Den tenderar inte bara utan den GÖR det, annat är en omöjlighet. Men ok, jag tror vi är rätt överens. Utom då det sista du skriver. Ja skulle välja den med Turbo, iof skriver du om inte priset skulle skilja, vilket vi vet att den skulle göra. Precis som du skriver också, obefogat.

/
Nike
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Jag har egentligen lämnat tråden då jag tyckte att det spårade ur. Vill bara påpeka att mina resonemang där en trimmad T4 kom på tal inte skulle ses som nån form av jämförelse vilken vagn som är snabbast. Det var enbart för att belysa effektiviteten kontra bränslesnålheten i en upptrimmad turbomotor jämfört med en sugmotor, och att försöka (iaf.) påvisa hur exempelvis en 3-liters sexcylindrig motor hade kunnat dra stor fördel av överladdning. Jag tycker det är väldigt tråkigt när man får höra diverse påhopp beträffande andra bilmärken. Jag har sagt det förut och säger det igen, trots att många kör olika märken så har vi en sak gemensamt, och det är bilintresset. Det pågår en liten diskussion beträffande E39 på X-40-klubbens hemsida och jag kan säga att det är mer lovord än ris om den bilen, trots ett Volvoforum. Jag funderar starkt på en 330iT nästa gång det blir bilbyte, trots avsaknaden av överladdning;-)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
NikeC, anledningen till att jag skrev "tenderar" och inte "gör" är att det finns fler saker som påverkar registret än trimningsgraden. OM allt annat är exakt lika så kan jag hålla med om att det är riktigare att säga "gör" än "tenderar", men som jag förstått diskussionen är det ingen självklarhet, eftersom vi pratat om såväl befintliga moterer som framtida. Vi har ju sett hur flera lösningar efterhand blivit vanligare för att bredda registret, exempelvis variabla kamaxlar, variabla insug, mer förfinad motorelektronik m m. I det perspektivet är trimningsgraden bara en av flera faktorer som påverkar registret, därav mitt ordval.
Prissättningen verkar ju mer eller mindre frikopplad från motorbestyckningen i bilen. Att BMW tar 42500 kronor mer för en 325i jämfört än för en 330i har ju knappast någonting att göra med produktionskostnader för en 3-litersmotor i stället för 2,5-liter. Det handlar nästan enbart om att det finns tokstollar som prompt vill ha 330 i stället för 325. Många andra exempel, även hos andra tillverkare skulle kunna ges, inkluderande turbomodeller. Jämför t ex priset på Volvos modeller med 2,5-litermotorn i olika sugmotorutföranden med lättrycks och fulltrycksturboversionerna av sammam motor. Prisbilden hos dessa ligger nog ganska långt från vad som kan motiveras av tillverknings- och utvecklingskostnader.
Va!? Kostar 325 mer än 330?!
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Haha, ja det var ju en snygg felskrivning, men jag får väl inbilla mig att jag spart en massa pengar på att köpa 330 i stället för 325.
40 sidor, still going strong.

Intressant att se att 13 av dom 15 snabbaste bilar runt en bana var överladdad.

Som jag påpekat förr så är ju överladdning överlägset när det gäller prestanda.

Fast`n Loud Turbo Proud.
bu
294
buffy11
525:92 touring brokatrot
så mycket skriveri om en volvo känns som nån har komplex att det finns andra snabba bilar än bmw.Jag gillar bmw själv o accepterar att det finns volvo som kan vara snabbare.
buffy11:Du har fattat vad det handlar om.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Jag tycker det är intressant att en Volvo kan ge BMWfanatikerna sådan skrämselhicka att det krävs 40 sidor med bortförklaringar för att försöka hävda motsatsen. Men det är starkt av vissa att erkänna att det finns andra biltillverkare som lyckas bättre än BMW med sina produkter.
Så med det menar du att Volvo har lyckats bättre med X40 än BMW har med M5/M3? Det är i alla fall så det låter.

Mvh Per
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
P3r:
Det beror ju på hur man menar. Bilarna byggs ju inte direkt för samma målgrupp. Men man kan ju vända på diskussionen...

Om BMW hade haft en budget på 150.000 kr hade dom då lyckats bygga en bättre bil än nuvarande x40...?

Och hade volvo lyckats bygga en bättre bil än nuvarande M3 med en budget på säg 400,000 kr...?

Det kan vi inte ens spekulera i! Men det hade varit kul att följa ;)
Nypris på S60R är väl närmare 500k, firman jag jobbade
på hade då en till salu för 410kkr med 5000mil på mätaren.

Den hade fint chassie men tråkig motor.
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Var mycket diskussioner om Volvons ställbara chassie. Varför detta? Prova att köra S60 R på bana så förstår ni vad jag menar. Sättningen är på tog för hård i active läge. Bilen tenderar att studsa i kurvorna även på bana. Den enda fördelen S60 R har mot BMW är fyrhjulsdriften och den är ingen fördel på bana, enligt mig iaf. Däremot funkar ju Volvon bra i vinterlandet Sverige.

/// Viktor

Mer mos till folket
Har sett S60R i grundutförande för ganska precis 400000 och den är väldigt välutrustad från början!
M.V.H:
Alltså ungefär samma prisläge som en M3.
En S60 R kostar i standard utförande 478.000:-.
Är inte en språjtans M3 E46 bra mycket dyrare än 400k?

Fast`n Loud Turbo Proud.
M3 coupe -05: 553 000:- i grundutförande.

Mvh,
/Wille
Vilken hade man valt...
Mr
241
MrVain
Audi S2 -96 603whp
VW Passat -00 1.8T
M femman

Är man Autopower angängare så hade man nog valt M3an
Är man x40/turbo perfomence club anhängare så hade man nog valt S60r... Beror ju på vad man vill ha iof :) smaken är som baken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.