AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
291.403

Inte slår väl Volvo S60R en M3:a?

Sida 39 av 80
Ni
162
NikeC
Bmw Z4 2004
Bmw M5 2006
Bmw X5 2006
Casper,

Näe en z4 är inget under av prestanda. Men rätt rolig ändå faktiskt.
Japp en Porsche 996 TT, jo förkortningen TT klingar väl inte allt för fint :)
Ni
162
NikeC
Bmw Z4 2004
Bmw M5 2006
Bmw X5 2006
Casper,

Näe den soppaförbrukningen låter onekligen hög måste jag säja.

/
Nike
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
NikeC: Du skrev 966 förra gången varför jag blev rätt förvirrad. Z4 3.0 är definitivt en rolig bil trots att den saknar det riktiga bettet, fast den 6 växlade lådan hjälper. Väghållningen är juvlig liksom designen, skulle faktiskt bytt in M'en i våras om jag fått ett bättre inbytespris, men då åkt till ESS för att fixa motorn.

Kör normalt 90% stadskörning så tom dieseln drar 1,2lit/mil..

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
Ni
162
NikeC
Bmw Z4 2004
Bmw M5 2006
Bmw X5 2006
Casper,

hmm ser det var en liten miss där. Jo ESS verkar få fart på Bmw bilarn. Inte så underligt iof. dom överladdar ju :) Det är klart kör du så pass mycket stadskörning drar det upp en hel del. Provad fö. 530d häromdan, f-n vad den gick...

/
Nike
Ni
162
NikeC
Bmw Z4 2004
Bmw M5 2006
Bmw X5 2006
Bör kanske tilläggas innan någon påpekar det :) Det finns ju en del olika "responssystem" till turbo bilar. Det jag beskrev är väl ett av det brutalkare.
Finns även bla,. ett som backar tändningen (det jag sett mellan 15-25 grader) samt att det och ger mer bensin. Detta tillsammans ökar av avgaserna och i och med detta ökar laddtrycket. Principen är desamma, tillvägagångssättet lite olika.

/
Nike
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
"Jag behöver inte gå längre än till min egna vardagsbil, en T4'a. Den tar 0,9 L/mil blandad körning. Skulle jag kosta på den ett större avgassystem med anpassad programvara så ger den 269 hk/5500 rpm. Då har den samma prestanda, om inte bättre, än M3'an rakt fram i alla farter där hjulen har fäste och jag kan garantera dig att förbrukningen kommer att ligga avsevärt lägre än M3'ans. Att sedan M3'an drar ifrån när vägen blir kurvig är en annan sak, men det har ju TME Sthlm bot på enligt Bilsports Superstage där en V40 var snabbare än M3:-) Men som sagt, det är en annan historia. S3'an som du plockade fram är väl heller ingen direkt standard i bilvägar. Fyrhjulsdrift är mig veterligen inget som representerar majoriteten av Sveriges vagnpark."

Fel, min kompis ägde en T4 -03 förra sommaren med steg 3 och han va chanslös i alla lägen. Den drog även en bra bit mer än vad min M3a gör.

Mvh,
Robban
är ju väldigt få volvos som presterar 100-200 på 12sek som en e46 M3 gör standrad, oavsätt om du har den lilla OLW påsen eller den större estrella i volvon. Sen att en M3a klarar drygt 1G i kurvorna är väl aldrig nån som jämför för att det har väl ingen volvo klarat än :P
det ska till mycket modifikation på tex en t4 för 10-tusentals kronor för att den ska göra 100-200 på 12sek. Jämförelsen är egentligen oväsntlig då en T4 är mindre familjebil som ska orka dra på med fullast när familjen shoppat i Ullared.
Medan en m3-förare ofta åker ensam till tex anderstop eller mantorp ;)

MVH // Harris
Fast Volvo skulle vara 3ggr snabbare, är BMW ändå bilvalet för alla sanna BMW enthusiaster här. Kunde vara dags att gå vidare..... Eller till ett Volvo forum där T4'or piskar M3'or och M5'or.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
BMW är bäst, kommer alltid att vara bäst, gå snabbast, dricka minst bensin och vara överlägsna alla andra märken på i princip allting. Nu när vi har det fastslagit så kan vi stänga tråden.
Min nästa bil kommer utan tvekan att bli en M3. Den tar mindre bensin än morsans fiesta och har ett register som ställer alla turbomotorer i skamvrån. BMW rules som barnen i sandlådan skulle uttryckt det!
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Tomas, ett mycket givande inlägg.

Mvh,
Robban
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Går man in i ett volvo forum eller liknande så har i princip alla där enbart negativa saker att säga om BMW och andra märken.
Det här är ett forum för BMW entusiaster, det vore konstigt om dom förespråkade andra bilmärken då.

Vilka bilar som är bäst igentligen ska nog inte vi forumskribenter bedömma efter som vi inte är opartiska i frågan.

Det finns lika många åsikter som det finns forumskribenter :)

Axel
Casper jag sa ingen regel utan undantag,men om du satte samma avgassystem på v8an utan turbo hade antagligen fått ännu råare ljud i vissmån slår sånder ljudstötarna.
Att en högtrimmad sugis e slö under ett visst varvtal har högre effekt längre ner i registret har inget med turbolagg att göra,det Haglund med flera snackar om är gasrespons.Sen är vissa mer känsliga för detta än andra,men det handlar inte om vilket som går snabbast på ett givet varv eftersom ingen av oss är någon f1-förare utan om att ha kul,och sämre gasrespons stör upplevelsen för tex haglund och mig själv.
Sen kan jag i vardagstrafik tycka att en liten turbo puckel är ganska charmigt.
MVH Axel
PS När man gick i från förgasare till insprutning var det många som tyckte att responsen blev sämre DS

Bromsen är fartens värsta fiende.
Axel
Glömde turbo i första menningen.
MVH Axel

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Axel: Det är just det som var det sköna i det motorljudet, att turbon slog sönder ljudet. Resultatet blev att den lätt ungefär som en tolva med samma volym. Urballt. Utan turbo hade det inte gått att köra utan dämpare (enligt farbror Blå med vänner).

Övriga debatten lämnar jag åt er experter, min upplevelse är att turbon inte är det som ger störst skillnad på gasresponsen utan hur motorn är uppbyggd. Ju mer racig desto mer svårjobbad i låga varv och desto mer "puckel".

Fördelen som jag ser med turbobilar är att man kan köra ganska soppasnålt med dem (när inte turbon laddar för fullt) även om de är vassa, vilket verkar svårt med hårdtrimmade (alltså typ M3) sugisar. Men, vem f-n bryr sig om soppaförbrukning? Det finns ju 1,6 liters turbodiesel i så fall..

/Caspar
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Apropå debatten om T4 vs M3, så är det huvudanledningen till märkesbytet. Med T4'an såg man M3'orna försvinna i horisonten, min gick extremt bra (dock utan Estrella) men det var hästlängder emellan.

Sedan att jag fallit för BMW totalt efter det är ju en annan sak. De är ju så förbannat roliga (iallafall Z3M'en).

/Caspar
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Jag hade en A4 1.8Tsq, inte en S3. Den var min bruksbil och fick gå en del på bana. Om man inte känner att en sån, en T4 eller så gott som alla turbobilar har turbolag så har man nog inte förstått vad turbolag är.

Turbolagen kan man dock lära sig att förutse så man gasar lite innan, det kan man dessvärre inte med det faktum att mängden kraft på hjulen inte är proportionell mot läget på gaspedalen annat än vid fullgas. :)
Jaha vad har vi kommit fram till efter 39 sidor ???? :)

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Att en sugmotorbil är bättre än en turbo som är bättre än en sugmotor som är bättre än en turbo som är bättre än en sugis som är bättre än en turbo som är bättre än en sugis.... typ...

Hellre en rolig bil med massa effekt & vrid än en tråkig bil med för liten motor skulle jag vilja säga.. :-)

/Caspar
Axel
Casper som allting annat i den här tråden ,(med några undantag)
SMAKEN ÄR SOM BAKEN
MVH Axel

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Tyvärr tycks jag inte ha fått något gehör för mitt förslag att tydliggöra frågeställningen vi diskuterar kring, men jag skall i alla fall försöka svara NikeC:s fråga till mig 2 jan kl. 23:20.

Om man trimmar en sugmotor, utan att förstora slagvolymen, tenderar effektregistret att flyttas uppåt i varvtal. Något annat har jag inte hävdat heller. Att det flyttas uppåt i varv behöver dock inte betyda att det blir smalare, eftersom registrets bredd bestäms både av den övre och nedre varvtalsgränsen. Undviker man de mest extrema trimningsgraderna (vilka bilarna idag inte är i närheten av) kan variabla kamtider, variabel insugsavstämning och även variabla avgassystem ge en motor ett fullt acceptabelt register. Jämför gärna Honda NS2000, en bil med 120 hk/liter ur en sugmotor. Varvtalet då maxeffekt utvecklas är ju blott en av mpnga faktorer som bestämmer effektregistrets bredd.
Att högre varvtal innebär risk för ökat slitage, servicebehov, etc är helt sant och inget jag förnekat. Vad jag däremot har mycket svårt att tro är att det inte skulle gå att att hålla dessa faktorer in om acceptabla gränser, även om trimningsgraden hos dagens bilar höjdes en hel del. Med risk för att fastna i MC-träsket igen, för 25 år sedan låg sporthojarnas trimningsgrad runt 100 hk/liter (dvs ungefär som BMWs M-modeller gör idag), numera rör sig de japanska sporthojarna uppemot det dubbla. Någon katastrof i hållbarhet har inte inträffat. Säkert har det kostat pengar i fråga om utveckling, noggrannhet i tillverkning etc, men det har gjorts. Jag tror nog att även bilmotortillverkarnas utvecklingsavdelningar har en hel del kvar att göra med ottomotorn, vare sig de väljer att överladda den eller inte. Vad jag tror de bör undvika är att låsa fast sig i föreställningar såsom att turboladdning är oundvikligt, eller för den delen uppfattningen att sugmotorn är det enda rätta.

Min ståndpunkt står fast, nästan samtliga bilar som säljs idag har sin motoreffekt på grund av marknadsanpassning, utnyttjande av befintliga produktionsfaciliteter osv, inte på grund av att utvecklingsavdelningarna hos tillverkarna skulle ha svårighet att konstruera motorer med mer effekt, oavsett om de jobbar med turbo eller inte. Ytterligare en orsak kan vara att de inte har chassier som lämpar sig för höga effekter. Skall en bil vara harmonisk att köra med hög effekt så krävs det ju att allt annat är anpassat till den höga effekten, vilket kostar en del extra. Det kan ibland kräva att man övergår till fyrhjulsdrift t ex..
Ett sista förtydligande exempel. Om jag skulle välja mellan en Audi A4 2,0 FSI (150 hk?) eller en Audi A4 2,0 FSI turbo (200 hk) skulle jag välja den sistnämnda. Fanns A4 med en 2,5 liters sexa skulle jag välja denna i stället. Allt detta förutsätter givetvis att det inte föreligger några betydande skillnader i pris. Tyvärr är det ju så att fabrikerna vet att sex säljer, även när det gäller cylinderantal i bilar. Därför passar de på att ta rejält betalt för 6-cyl. maskiner, men jag har mycket svårt att tro att den priskillnaden motsvarar skillnader i faktiska produktionskostnader.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.