AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
291.437

Inte slår väl Volvo S60R en M3:a?

Sida 35 av 80
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Caddilac?

Stöd Team Schwedenkreuz!
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Som johann säger Cadillac, även S80 skulle vara RWD från början men man hade inte råd.

Nissan, Saab och VW har alla bilar, eller bilar på gång med RWD.
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
acay,

Är det för bilarna skall bli roligare att köra eller?

M3/// Mullret
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Mullret:

Ja. Drivning bak, styrning fram. Cadillac i synnerhet är ganska intresserade av en mer "spänstig" image och få något yngre köpare än de har nu där snittåldern är 120år. Förderlarna som har funnits med framhjulsdrift (kursstabilitet, understyrning istället för överstyrning) är borta med dagens tekniska lösningar (antisladd/antispinn osv).

To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Perran>>
Jag väntar också på Haglunds svar i frågan...

Beppo>>
Tyngdpunktsförskjutning är en ganska ovidkommande faktor idag när bilarna har antidive, antiroll och alla andra "anti"-förkortningar. Så länge vi pratar standardgrejor, dvs. originalbilar tagna från bandet hos respektive tillverkare så är fwd snabbare i acceleration pga. mindre friktionsförluster i transmission. Möjligtvis kan jag sträcka mig till att en rwd skulle ha några procent fördel i intervallet 0-50 km/h. Men då är det bara rödljusracing och knappt det vi pratar om, något som BMW aldrig har ämnat sina bilar för. Uppe i fart, från 50 och uppåt blir tyvärr bilen med mest transmissionsförluster efter. Samma sak gäller en bil med konstant 4wd. Den är hopplös på motorvägen i ren acceleration pga. transmissionsförlusterna i jämförelse med en bil med samma vikt/effekt-förhållande.

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Har jag ALDRIG hört talas om. Ge mig exempel på att detta skulle stämma då!
dessutom hur mkt antidive osv du än sätter på en bil, så kan du aldrig eliminera fysikens lagar, du kommer alltid få en tyngdpunktsförskutning bakåt vid acceleration, den uppkommer inte av att bilen niger!
Skillnaden i tranmissionsförlust mellan rwd och fwd är f.ö ca 2 %
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Beppo>>
Svetsar du fast stötdämparna i sina kolvstänger så bilen är stum så kan du aldrig flytta tyngdpunkten. Och den lilla förflyttning som blir när bilen accar är marginell. Möjligtvis om vi pratar slicks och klistrad bana.

Och sedan dessa 2 %. Menar du att 2 % inte gör någon skillnad då? Jag tror visserligen att det är mer än 2 % som skiljer. Men även om det stannar vid 2 så är det dock en skillnad som är till fwd's fördel.
Wiman
Jag förstår inte varför alla är så fixerade vid detta..........

Om man nu vill ha en snabb bil så kan man köpa en Subaru Impreza eller trimma en turbo bil , visst den kan gå bättre än en M3 i 0-100 och där över. Men vi BMW ÄGARE VÄRDE SÄTTER MER ÄN FART RECURSER, KÖRGLÄDJE,KOMFORT,KVALITE,UNDERBAR
DESIGN,OCH JAG TROR DEM FLESTA FÅR PROBLEM ATT HÄNGA MED NÄR VI KOMMER ÖVAR 250 STRÄCKET , DÄR LIGGER M3 UNDERBART VÄGHÅLLNINGSMÄSSIGT VILKET INTE DEM ANDRA GÖR EFTER 200KM/H...

Hoppas detta fastnar i några skallar................
Wiman
Jag förstår inte varför alla är så fixerade vid detta..........

Om man nu vill ha en snabb bil så kan man köpa en Subaru Impreza eller trimma en turbo bil , visst den kan gå bättre än en M3 i 0-100 och där över. Men vi BMW ÄGARE VÄRDE SÄTTER MER ÄN FART RECURSER,SOM TEX KÖRGLÄDJE,KOMFORT,KVALITE,UNDERBAR
DESIGN,OCH JAG TROR DEM FLESTA FÅR PROBLEM ATT HÄNGA MED NÄR VI KOMMER ÖVAR 250 STRÄCKET , DÄR LIGGER M3 UNDERBART VÄGHÅLLNINGSMÄSSIGT VILKET INTE DEM ANDRA GÖR EFTER 200KM/H...

En sak till , vem slänger blickarna efter en volvo knappast brudarna det skall i så fall vara en gammal bonde med sin son..
Hoppas detta fastnar i några skallar................
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

@Tomas: Har du stum upphängning bak på en motorstark bil går den upp på bakhjulen istället....
Det är ett faktum att samtliga fwd bilar under acceleration har sämre fäste än bwd. Tänk också på att riktigt starka fwd bilar inte byggs av ngn tillverkare, då de är fullkommligt körodugliga, ex Cadilac seville sts med 300 hk. Varför tror du att ex stcc bilar bestraffas med extra vikt om de är bwd? Varför tror du att dtm bilarna byggs med bwd om det nu är så att fwd är mkt bättre, då de flesta bilmodellerna där är fwd egentligen (jo jag vet att det inte finns ngn likhet förrutom likheten i karossen men....).
I dragracing så delas fwd och bwd in i olika klasser, därför att bwdn har överlägset fäste jämfört med fwd.
Och som jag sagt förrut: ge mig exempel på ngt som bevisar din teori! Jag har då aldrig sett ngt sådant.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Beppo>>
Åter igen. "Går upp på bakhjulen". Då är vi där med slicks och klistrad bana igen. Jag skulle vilja se en 330 kliva av kopplingen med 4000 varv utan DSC inkopplat gå upp på bakhjulen. Jag tror den spinner oavsett stum fjädring eller ej. "Riktigt starka fwd". Nu verkar det inte som att vi pratar vanliga standardbilar längre. "STCC och DTM". Åter igen, inga standardbilar. "Dragracing". Åter igen, inga standardbilar.

Att ge dig ett jämförande exempel är svårt då det inte finns två identiska bilar med samma motor där den ena driver bak och den andra fram. Men dom 2% tycker jag säger mer än nog. Kan du ärligt tro att om det nu hypotetiskt skulle finnas 2 likadana bilar fast med olika drivning, så skulle bilen med 2% större effektförlust vara snabbare än sin broder när båda har däcksfäste?

Jag vill åter igen poängtera att mitt resonemang gäller standardbilar som har producerats i ordentlig upplaga. En Caddilac på över 2 ton med 300 hk på framhjulen är väl inget bra exempel på en standardbil? Nämn istället en S80 T6 mot en BMW 540. 540'in åkte inte direkt ifrån T6'an när dom testade dessa två i AMS.
Oavsett vad man gör men en "massa" (läs bil), kommer vikten att förskjutas bakåt vid acceleration. Det hjälper inte att göra bakvagnen stum. Detta kan jämföras med G-kraft. Ombilen inte skulle förflytta sin vikt genom acceleration i.o.m. en stum bakaxel kunde det teoretiskt inte heller kännas någon g-kraft inne i bilen vid acceleration. Om någon här på forumet har formeln att lösa detta, uppmanar jag isåfall till: Kontakta NASA! Du kommer att få miljoner, åter miljoner samtidigt även antagligen Nobels pris i fysik:):);)
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Tack Bayriche, du skrev det jag tänkte men hade svårt att formulera så att det blev begripligt. :)
Och tomas: Skillnaden mellan racebilar och vanliga bilar är ju att de ena är värre än de andra, men de följer samma fysiska lagar!
Och ang effekt förlust: det är i vinklar och dyl som du får tranmissionsförluster så även de fwd bilar som har motorn längsmonterade får samma förlust som en bwd bil.
oj vikken diskussion angående volvo o bmw!
Ska komma med min synpunkt, Volvo har aldrig byggt bra rwd bilar, för lätta i bak!
Bmw, byggde bilar med lätt bak! dock måste dom insett att bilen är för sladdrig bak, och har utvecklat bakvagnen ENORMT sedan dom insåg det! Själv anser jag att från och med E30 M3 modellen så har dom gjort ständiga förbättringar i vad anser väghållning på bakre delen av bilen! Tex, ta en bmw E30 M3 och en 740 Tic... båda är respektives märkes flagskepp för tiden! Men bmw ligger låååångt före i utveckling vad gäller motor och drivlina!
Sen en annan aspekt, Nya S60R har turbo, och Bmw:n har inte turbo!
Bara det måste ju visa vilka resurser bmw lägger ned på motorn, volvos motor liknar en bond trimmad b18 med snurra jämfört med bmw:s sug motor Som plockar ut likvärdig effekt! kläm på en turbo på bmw:n och volvon ligger ljus år efter!
Så anser itne att man kan jämföra dessa 2 märken då dom har helt olika resurser att röra sig med när det gäller att utveckla bilar! och Bmw har språng bräda från Formel 1 racing där dom utvecklar nytt hela tiden!

Shake That Ass
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
OK. Vi ska se här.
Chrysler har i och med 300C gått tillbaka till bakhjulsdrift från framhjulsdrift.
Toyota har i och med Lexus gått mot att bygga bakhjulsdrift (Lexus förr i tiden stavades Camry, 4Runner, m.m.).
Nya Volvo S80 som kommer släppas inom ett par år skall enligt uppgift bli bakhjulsdriven. Då kan man ju även lägga med en uppsjö av Lincolns, Fordar, m.m. som bygger på samma bottenplatta.
Cadillac bygger numer en CTS som är bakhjulsdriven. Motsvarande har tidigare varit framhjulsdriven.
Det finns säkerligen fler exempel, men just nu studsar de inte upp i huvet på mig.

Premiumbilar och sportbilar går mer och mer mot bakhjulsdrift och/eller fyrhjulsdrift. De har gjort så i runt 5-10 år nu (se bara på VAG-koncernen som har fyrhjulsdrift som tillval, eller standard på i stort sett alla modeller).

Framhjulsdriftens fördelar är rena lögner som tutats i motorjournalisterna av biltillverkarna som vill spara pengar. Folk litar på motorjournalisterna och går, även de, rakt i fällan.
Det krävs inte enorm forskning för att förstå att det är mer effektivt att ha ett hjulpar som driver och ett som styr.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Beppo>>
Rakställda motorer sitter till 99% i såna bilar som är avsedda för 4wd. Har man en tvärställd motor så sitter vanligtvis motor, växellåda och diff med utgående axlar ihop som en enhet. Detta medför låga transmissionsförluster till skillnad från en bakhjulsdriven bil där du efter växellådan har en kardanknut med medbringare, en mellanaxel med lager, en kardanknut, diff och utgående ledade (oftast) axlar.

Slim_m>>
Att jämföra en bil som BMW byggde enbart för homologisering i standardvagnsmästerskapen med en familjebil från Volvo känns väl lite fel. Dessutom kostade M3'an det dubbla och 740T var inte Volvos flaggskepp, det hette 760. Jämför då istället 740T'n med en 325'a från samma år. Komfort vinner Volvon utan vidare, prestanda vinner Volvon upp till 120 och i toppfart, allt där mellan har BMW'n övertaget. Väghållning i hög fart är i stort sett samma, jag kände mig betydligt säkrare i Volvon än i BMW'n som kastade med baken när det släppte. Körglädje vinner BMW'n, driftskostnad likaså. Jag har själv ägt en 740T-89 och en 325iM-90 så mina reflektioner är helt och hållet personliga. Dina erfarenheter får du stå för, jag förmodar att du har haft både Volvon och BMW'n i din ägo?
Att BMW skulle vara nån sorts vägledare för teknisk utveckling är väl heller inte vedertaget. Japanerna har väl alltid legat före? Medstyrande bakvagn, variabel kamaxelteknik, multipointinsprutning, osv. Det mesta var Japanerna först med.

Att jämnställa en helaluminium-motor från Volvo med en B18! Din gamla 325'a utvecklad på 80-talet kan jag tänka mig ha liknande teknik som en B18. Att sedan BMW ännu inte har valt att använda sig av överladdning är det många som har frågat sig. Jag gissar att dom börjar med detta inom 2 år om dom ska följa med i utvecklingen och inte bli efter. Ja du skrev det själv, sätt på en turbo på BMW'n så det händer något. Varför ha en massa cylindrar och stora cylindervolymer när man kan montera överladdning och få bättre prestanda istället?
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Tomas:
Du måste driva med mig. Försöker du tuta i någon att en Volvo 740 har lika bra väghållning som en 325i E30? Det måste varit något allvarligt fel med din 325:a. Några krökta länkarmar, snett chassie, ovala hjul och backelitdäck eller liknande.
Jag har inte ägt någon av dem, men jag har däremot haft 2 E30s och kört diverse Volvo 740is.

Att en 325i E36 skulle ha samma teknik som en Volvo B18 spär bara på befängdheten i ditt inlägg. Du är enbart här för att irritera.

Varför överladda när man kan vidareutveckla mer effektiva metoder?
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Haglund>>
Jag driver inte med någon. Jag pratar enbart om egna erfarenheter. Jag skriver inte 30-radersinlägg för att driva med folk. Däremot ser jag det som väldigt provocerande när någon som åker en 13 år gammal 325'a jämför Volvos motorer med en gammal B18. Då är nivån ganska låg.

Beträffande väghållningen så var det absolut inga fel på mina bilar. Volvon var förvisso sänkt men å andra sidan var BMW'n utrustad med Sportfahrwerk (dvs. M-technik-chassi) från fabrik. Jag har några BMW-bilar genom åren men jag tycker inte att man kan höja dom till skyarna. Det finns både bättre och sämre bilar.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja stel bakaxel som väger bly är väl inget som gynnar väghållning precis...

Att påstå att en Volvo 740 (oavsett om det är en turbo eller inte) har bra väghållning om den inte modifieras kraftigt, tyder enligt mig antingen på extrem överdrift eller att vi har helt olika uppfattning om "bra väghållning"! ;o)

Om E30 har bra väghållning eller inte kan man alltid diskutera, men i jämförelse med en Volvo 740 - har e30:n bättre väghållning alla dagar i veckan! (gäller två friska bilar, som är standard)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ni
162
NikeC
Bmw Z4 2004
Bmw M5 2006
Bmw X5 2006
Tomas,

Det är ingen idé att på nått sätt försöka att hävda att ett annat bilmärke är bättre än en Bmw här, jag har försökt utan framgång :)

Haglund2306,
"Varför överladda när man kan vidareutveckla mer effektiva metoder?"

-Vilka metoder syftar du då på ? alltså mer effektiva än överladdning....

/
Nike
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.