AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
291.401

Inte slår väl Volvo S60R en M3:a?

Sida 34 av 80
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Volvo kör väl fortfarande med gammaldags drivning = framhjulen?
Sånt vill man inte köra med. Tacka vet jag när man kan balansera
med bakänden lite grann och ha KUL när man kör!

M3/// Mullret
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Framhjulsdrivning = gammaldags?
Man upphör aldrig att förvånas över vissas kunskap beträffande automobilens historia. Kanske dags att börja prenumerera på Teknikens Värld istället för Kamratposten?
hampe m3
hahahahahah, festligt....
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Johann:
Jag var nog lite otydlig men jag tittade bara på 3- & 5-serien i min jämförelse. Men enligt track-challenge så ska 330:in gå på 1.22,5 , medan RC:n sprintar i mål på 1.21,6... Så där har du fel... :)
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Tomas:
Det börjar känns lite gammaldags med framhjulsdrift på grund av bakhjulsdriftens renässans skulle jag tro. ;) Allt fler bilmärken går ju tillbaka till bakhjulsdriften.
Framhjulsdrift är enbart bra för plånboken och utrymmena. Allt annat är lögn.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Haglund>
Nämn 5 bilmärken som har gått tillbaka till bakhjulsdrift från att ha drivit på framhjulen så håller jag tyst.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
LexCom,

Jag skyller på julsnapsen. :)

Stöd Team Schwedenkreuz!
Länk
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Tomas.

Här kommer några som fortfarande gillar bakhjulsdrift

Toyota
BMW
Jaguar
Ferrari
Maserati
Bentley

Nu menar jag tillverkare som fattat vad som gäller när det gäller formel och prestanda bilar. För handla på ICA med en massa kassar, ungar och barnvagnar fungerar säkert Volvo bra..

M3/// Mullret
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Mullret>
Nu handlade det inte om vilka som använder sig av bakhjulsdrift. Påståendet gällde att ha gått från framhjulsdrift till bakhjulsdrift i modern tid. Bilarna du nämner har mig veterligen aldrig drivit enbart på framhjulen, undantaget Toyota där den största delen av sortimentet driver fram.
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Well,

Jag ville bara påvisa att för avancerad (=rolig) körning så gäller bakhjulsdift. Skall det gå undan så är det i alla fall inte med drivningen fram.

Framhjulsdrift är nog mer för familjestuket, tanter och sånt..

M3/// Mullret
Fast i touringcar (STCC, ETCC, BTCC) är det rätt jämt mellan Fwd, Rwd samt Awd med undantag vid blött och långsamma kurvor där Awd är överlägsen. Så påståendet att bakhjulsdrift skulle vara så mycket effektivare tycker inte jag stämmer. Det känns säkert betydligt snabbare för att det är roligare, men ingen sätter bästa tiden med drifting i kurvorna!
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
STTC, BTCC etc javisst. Men i "riktig" racing som F1, LeMan 24, etc så är det nog bättre med drivningen bak... Sedan var nog inläggen lätt "vinklade" av den anledningen att jag tycker det är f-n så mycket roligare med drivningen bak. Köra eller åka? Stor skillnad!

M3/// Mullret
I BTCC så var max vikten högre för Rwd bilarna, därav de lika varvtiderna.
Nä, en F1 skulle nog inte acca lika bra med framhjulsdrift. Men man kan väl inte kalla sig för "riktig" racingförare bara för att man kör tex M3 eller S60R? Så för gemene man så skulle jag tro att framhjulsdrift oftast är snabbare på bana eftersom det inte kräver riktigt lika mycket för att sätta en bra tid. Dock håller jag med om att FWD är tråkigare...
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Sedan brukar en framhjulsdriven bil vara snabbare i acceleration om man jämför den med motsvarande bakhjulsdriven bil med samma vikt/effekt. På motsvarande sätt skulle en F1'a vara långsammare med framhjulsdrift, eftersom motorn sitter bak. Allt vad kardanstänger, kardanknutar och drivaxlar heter stjäl effekt tyvärr. Men visst är det sköj att sladda med baken ibland, men som någon nämnde tidigare, att åka med sladd sätter inga banrekord.
Haglund: Jag är spänd på att höra ditt svar angående Tomas fråga.

Fast`n Loud Turbo Proud.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Vilka fwd bilar är snabbare än motsvarande rwd bilar? Att rwd har snabbare acceleration beror helt och hållet på det bättre fäste som uppkommer pga tyngdpunktsförskjutningen vid acceleration. Och denna effekt är b3etydligt större än den lite transmissionsförlust som nämns ovan.
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Finns det något märke som har "gått tillbaka" till RWD överhuvud taget??????

Finns väl inte ens nåt märke som har gått "från" FWD till RWD i nutid som jag vet iaf.

Så det där med att fler och fler bilmärken gör det köper jag inte riktigt....tyvärr...

MVH: Henrik

///M3
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Min uppfattning är att det blir billigare för en tillverkare att göra FWD. Skulle det vara billigare med RWD så skulle flera tillverkare göra bilar med bakhjulsdrift. BMW ägarna gillar ju KÖRA vilket är en stor skillnad mot ÅKA. Jämför RWD och FWD. Heder åt BMW som forfarande gör bilar med känsla!

M3/// Mullret
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Kan då inte komma på något märke som gått från FWD till RWD.
Snarare så verkar ju trenden vara att gå till AWD.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Länk
BMWCS #5494
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.