|
Sida 3 av 80
|
|
|---|---|
|
Nej det var Öhlins superkit, de som riktigta race- bilar använder, typ. Hur aktivt är egentligen det på S60 R? |
|
|
Vet faktiskt inte, men vad jag förstått så är det ett aktivt system iaf, precis som det var på Xantian. Skandal vore det ju om det inte var mer avancerat också. Jag läste i TV för en massa år sedan att Öhlins skulle påbörja ett samarbete med "en större svensk biltillverkare". Detta var någongång under 850 seriens existens. Det är väl frukten av det samarbetet som vi får se nu. Skulle vara kul att se en spec på systemet och ev. chassieändringar, först då kan man ju börja dra relevanta slutsatser. |
|
|
Bamsefar skrev, > med AWD så kan man stå på gasen tidigare eftersom kraften (om AWD är rätt konstruerad och har rätt fördelning mellan fram och bak axel)fördelas mellan 4 hjul istf 2 hjul. Men den kan aldrig styra lika bra eftersom befintlig friktion skall delas mellan drift och styrning, därför är normalt en bankhjulsdriven bil snabbare i kurvor än en 4-hjulsdriven eller en framhjulsdriven bil (så länge det är torrt och fast underlag). Det lite ax-övertag som en bil med AWD (eller 4WD) har räcker oftast inte till för att göra den snabbare. > Betänk Audi's framgångar i STCC med AWD... Kommer du ihåg vilka som vann då BMW hade fabriksteam? ;) Detta trots att det regnade ibland. Utan förarmiss hade ju Flash vunnit och det med framhjulsdrift! |
|
| Vad jag egentligen vill säga med ovanstående inlägg är att OM S60R är snabbare runt en bana så beror det på chassit och inte framdrivningssättet. | |
|
Blir grymt imponerad om S60 R spöar M3 E46 väghållningsmässigt. Ens med aktiva dämpare tror inte jag den har en chans. Hehe, man vet hur nojjiga S60 T5 ägare blir då de får kast i 170 km/h med framhjulsdrivet i högfartskurvor. Då är de inte så kaxiga, iofs inte så kul att ligga bakom och stressa heller då man troligtvis skulle få en S60 i knät om han körde av. |
|
|
Fyrhjulsdrift e säkert bra i vissa lägen, men när det gäller acc efter 100 km/h är det bara en nackdel.... På E4:an lär M3:an vinna enkelt. |
|
| Om jag måste välja ser jag hellre att M3:an piskar S60R på racerbanor än på E4:an, fast jag tror inte man behöver välja. :) | |
|
> Och med en kompressor under motorhuven på Bamse så tror jag att både M3 E46 och S60R får det tufft... Jag tänker iaf försöka ge dig en match! :) Och hur var det med STCC nu? ;) |
|
| Jag tänkte på driftsätt generellt, dvs att det är av underordnad betydelse. | |
|
Har vi inte perfekta bilar redan? När jag moddar min blir den bara mer perfekt. :) |
|
hellonasty |
Volvo S60R är fanimej min drömbil! Turbo (eller var det tom kompressor?), fyrhjulsdrift, fyra dörrars, snygg, bekväm, volvo! (man slipper känna sig som nån mafioso på vägen). |
| Snygg? | |
|
Tänk om typ 7-8år när det är dax att byta dämpare på S60R, vad kommer inte dessa att kosta? Dyrare än Nürnburgring kittet till M5 E34? Mvh Patrik |
|
hellonasty |
Snygg? Var? Min första reaktion också men tänker man på den ett tag kommer man att upptäcka hur formskön den egenteligen är... Det enda tråkiga med den är väl att det är ju Volvo och alla köper Volvo - det finns alldeles för många Volvo i Sverige. Knappast nån som skulle vända på huvudet ens om en S60R åkte förbi. |
|
hellonasty: du har nog hamnat i fel forum... Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
| Om man ska prata utsende så känns det lite som man kan ta vilken S60 som helst och byta fälgarna på den och sätta på lite plast så har man en S60R... nu säger inte jag att man inte kan få en 3-serie Coupe att se ut som en M3... men enligt mig så är det lite svårare (fyra utblås, gällarna på framskärmarna osv.) Jag har svårt att tänka mig att Volvon skulle kunna slå M3 ljudmässigt. För M3 spinner ju bara för gott. Visst har Volvon 4 dörrar... men vem bryr sig när man ska köpa en bil i detta segmentet.. | |
|
Fråga VAG koncernen som har rejält med erfarenhet på fyrhjulsdrift varför de inte vill tillverka bilar med Haldex systemet.... |
|
| erito: det är en bra fråga... dom tycker väl att deras system är bättre... det måste väl kosta ett par spänn att ta fram ett sådant system... men detta är bara spekulationer.. | |
|
VAG använder redan Haldex på flera bilar, t ex A3/S3 och Golf 4M. |
|
| Kul att läsa alla dessa trådar, då jag jobbar på Volvo och är involverad i R-projektet...Utan att bryta min tystnadsplikt kan jag bara säga till alla BMW-ägare: Ni behöver inte oroa Er för R-bilarna. Prestanda i teorin(5.7s) vs. verkligheten är inte (hittills) vad Volvo tänkt sig...Om man säger så; det finns en anledning till varför min nästa bil blir en BMW! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.