|
Sida 29 av 80
|
|
|---|---|
hellonasty |
Borde ändå inte e 300 hk turbomotor dra om eller ligga lika med en 350 hk sugmotor? R har fyrhjulsdrift iof men... Och jag menar inte bara noll till hundra. |
|
"Borde ändå inte e 300 hk turbomotor dra om eller ligga lika med en 350 hk sugmotor? R har fyrhjulsdrift iof men... Och jag menar inte bara noll till hundra." Varför skulle 300hk turbo gå bättre än 350hk sugis? Hk som hk. Tänk dig för innan du skriver.... |
|
|
En polare var i USA över julen, där på gården stod en 2002års M3:a med 343 hk, kul tyckte han och for ut och spö som fan... Killen som äger den är testförare från Jokkmokk, har egen firma i calliforninen nu. Är test förare åt många märken bla Volvo och BMW. Nåja ni kör inte så bra som han om ni inte heter bräck eller dylikt, inte jag heller för den delen. Robs (polarns syrras man) kör ny XC90 så de drog till Volvo butiken och testade en S60R, kom ihåg att han före och efter körde en 2002 M3:a, Bromsar = leksas på M3:an. Inte riktigt, men sämre, accelertion snabbare vid bra fäste inte till 50 dock. På slät kurvig väg vinner en M3, men finns det gupp började den studsa lite och en S60R är snabbare. Dvs exakt som det skall vara BMW har mer effekt men kass fjädring och skit bromsar i sammanhanget. Lev med det!! Som jag har skrivit för på många banor borde en M3:a få pisk av en volvo. God fortsättning på det Nya Året. |
|
|
Varför skulle turbohästar vara starkare än sughästar??????????????????? Fått käka annat havre eller =) Visst en turbomotor har oftast mer vrid än en sugmotor, men gäller det ren acceleration så är hk alltid hk. Men det finns många faktorer att räkna med, men generellt så är det så! /B |
|
|
De finns EN volvo jag skulle vilja ha. Och de e faan inte en volvo ens..de heter inte de i allafall..evolve...den e ju lite småfet...f.ö anser jag att volvo är en familjebil...den dan ja har 3 ungar och fru kanske ja köper mig en volvo för att åka o köpa matter och gardiner o fan o hans moster...men att ha en volvo för att åka fort...ALDRIG I HELVETE! då cyklar ja heller på farsans cykel.. ///M3 |
|
| Boder: Synd bara att S60R fick smisk av en SMART Roadster runt gotlandring i automobils test för några nummer sen :) | |
|
Hmmm, jag har många gånger läst om S60R's väghållning kontra komfort och det förhållandet ska vara suveränt. Men jag har aldrig läst att dess bromsar skulle vara speciellt outstanding, vilket man många gånger läst om BMW M3's......... Dett från sammanlagt mer än 20 st motorjournalister med mång-årig erfarenhet. Några av dem proffsförare inom racing..... Nu är det ju även så att i ALLA jämförelser mellan S60R och AUDI S4 så har volvon fått spö, inte mkt dock men ändå. Och alla testerna refererar naturligtvis till M3:an och säger att audin inte skule ha en chans mot den vad det gäller sportighet. Men Audin har ju andra kvaliteter, likaså volvon. /B |
|
| Mognadsnivån på svaren är inte direkt höga nu på detta forum tycker jag.. :/ | |
| Så länge inte ett objektivt benchmarking test redovisats anser jag frågan oavgjord. Redan gott att något av en familjebil, vilket S60R har drag av, jämförs med en ny M3:a. Är inte säker på att M3 tar S60:an på bana. | |
hellonasty |
En turbomotor kan ju ofta ha bättre vrid och vridet påverkar ju accelerationen...sen är min erfarnehet att bakhjulsdrift ger lite sämre acceleration i när man väl rullar och trycker på men med dessa hästkraftsantal är det ju kanske oväsentligt... Tänker mest på de erfarenheter jag haft med Saab/Volvoraggarna här i byggden... =) Fast de kör ju fel och inte fyrhjulsdrivet förstås. ZxD: "Hk är alltid Hk?" Så enkelt är det ju garanterat inte... 150 hk i en bil som väger 900 kg kan mkt väl dra en bil med 200 hk som väger 1500 kg... |
|
1. 350 sughästar är ju i de många fall snabbare än 300 turbohästar om inte vikten i bilarna skiljer sig avsevärt. 2. Det kan skilja i hästar mellan USA-modeller och dom som vi har i Sverige. Mitt resulatat i både acc och bankörning så vinner ju helt klart M3:an. |
|
|
Det fattar väl alla att vikten spelar en avgörande roll! Men om det är bilar med jämbördig vikt så är spelar hästkrafter mera roll än vridmoment. Om inte utväxlingen är helt fel förståss... Jämför tex Acc mellan M3-E36 (321 hk, 350 nm) och S60D5 med nästan samma vridmoment (163 hk, 340 nm)...... /B |
|
| TT:r: Skojar du? Vad är objektivt ett test av Volvo själva? Ett flertal tidningar har testat M3 vs S60R och volvon har inget annat att hämta än en bra stereo och att den är praktisk? Även S4an var för mycket för Volvon, som ändå har sina poänger och är inte en dålig bil. | |
|
Två identiska bilar är bestyckade med motorer enligt data nedan. Båda bilarna har en exakt toppfart av 200 Km/h. Toppfart nås då maximal effekt levereras på högsta växeln (3000 rpm resp 7500 rpm). Antag att de båda bilarna har 5 växlar med likadant relativt förhållande. Vilken av bilarna är accelerationsnabbast upp till 200 km/h? För full poäng måste svaret vara väl motiverat. (max 10p) Bil Nr1: Max effekt 200 hk vid 3000 rpm. Max vrid 468 Nm vid 3000 rpm. Bil Nr2: Max effekt 200 hk vid 7500 rpm. Max vrid 187 Nm vid 7500 rpm. |
|
|
Om utväxlingen har samma förhållande så är borde bilarna vara lika snabba! För om den ena bilen rullar i 200 kmh på 3000 varv och den andra har samma hastighet vid 7500 varv så betyder det att i bil nr är utväxlingen 2.5 ggr högre än i den andra. Och räknar man då om det relativa vridmomentet i bil nr 2 (187*2.5=468) så ser man att de är lika starka, när kraften når drivhjulen. (Fast bil nr 1 vinner nog i a f: bil nr1: 468nm*3000 varv=200,01hk, Bil nr2: 187nm*7500 varv=199,8 hk) /B |
|
|
Skulle man däremot använda samma växellåda/utväxling i båda bilarna så skulle bil 1 vara 2.5 ggr starkare än bil 2. men bil 2 skulle kunna åka 2.5 ggr fortare på varje växel än bil 1..... /B |
|
| Det är omöjligt att besvara frågan utan vet hur hela effektkurvan ser ut. | |
| I begreppet "identiska bilar" var det tänkt att effektkurvorna skulle motsvara varandra. Blev otydligt där. Själva poängen är att vridmomentet är en meningslös variabel så länge inte utväxlingen nämns. | |
|
Kunde inte sagt det bättre själv bjoerk! /B |
|
| På amerikanska forum får man ofta läsa uttalanden som "Eftersom bil x har högre vrid än bil y så kommer bil x vinna i ett motorvägsrace från 60mph>". Många verkar överlag överskatta betydelsen av ett högt vridmoment vid full acceleration med användning av växellådan. Amerikanarna har ju i och för sig alltid vart vridtokiga så det är väl inte så mycket annat att vänta... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.