AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
291.427

Inte slår väl Volvo S60R en M3:a?

Sida 26 av 80
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
mbolo:

Låter konstigt att du har kört mot en S60R med tanke på att ingen försäljare i landet har fått provköra den och att den dårakt inte har kommit ut i utställningshallarna annat än i informationsblad om kommande modeller...
Men säger du det så.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Haglund2306:

Den bil jag träffade på var en hemlånad ifrån PV, innan någon introduktion kommit på tal. Bilen var inte ämnad för varken försäljning eller hallar utan gick som testbil ute hos Volvo. De har haft flertalet bilar rullande om än inte i sitt slutgiltiga utseende eller skick sedan början av året. Jag fick naturligtvis aldrig möjlighet att köra den själv men både såg och hörde vad som onekligen är volvo:s roligaste bil hittills.

Har inte bilen kommit ut i Sverige än förresten? Befinner mig i italien och jobbar så är inte värst uppdaterad men kom den inte samtidigt som nya V70R:en? Den finns nämligen redan här nere hos volvohandlaren..

Starre:

Var rädd att jag skulle få angrepp på det här inlägget i och med att jag själv var relativt osäker. Vet med mig att jag sett siffror på 5,5 sek ett flertal gånger men kanske är det dessa som saknat tillförlitlighet. Antar att föraren själv är den som avgör..
5,2 låter nu mycket troligt, men är du säker på 4,8? Helt plötsligt är vi nere på tider som bilar som strippats allt vad skinn, klimator, navigator och stor stereo heter, är glada om de ser. Kan det vara olika värden beroende på SMG eller inte tror du?

Oavsett vilka siffror som gäller är M3:an en fantastisk maskin, det är inte där jag vill lägga diskussionen, och en bil att vara stolt över att få tillbringa tid i..
Haglund2306:
Det har börjat komma ut en del testbilar i stan. Finns en fjoll-turkos på 4:e Långgatan bl a.
ant
Samma här där jag bor. Lånad för utställning i helgen här i byn där jag bor.
Den finns annars för provkörning i Köping.
"Fjoll-turkos" den också.

==========
Länk
ca
282
carlsson535
328ic-97
528ia-97
Såg en i Karlstad igår
he
45
hellagood56
M3 -95
740iA -99
kul att läsa alla inlägg om S60/V70R...
har själv vart med från första början med denna bil...kört många mil,och tror inte någon kommer bli besviken på Four C systemet.
däremot så e väl M3:an rappare.har själv bytt från 855R till M3-95....det dröjer väl tills en "vanlig" får råd med antingen ny M3:a eller S60R...har haft ca 35 bilar nu och undrar varför jag inte haft en M3:a tidigare...den e KLOCKREN.........

Hellagood M3
hellagood : Välkommen till rätt sida turbostrecket :)

"the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department

//cruZZe
Körde S60R för 7 månader sen...
Vi har även 5-10 S60/V70R bilar på jobbet.

MVH Patrik
mbolo:

I tidningar som auto motorsport och fler andra tidningar har jag sett siffror från 5,2-4,8. Tiden 4,8 var i ett testet mot s4 alt rs4 där var det en 01 man 19tumms carbonsvart högerstyrd som dom hade mätt upp tiden 4,8.. När det gäller skillnad mellan smg och manuell så skiljer det tll den manuellas fördel, men avståndet minskat efter hand. Detta test var gjort med frrik Eklblom bakom ratten så frågan hur mycket det skiljer sig för en vanlig dödlig person då kanska det är fördel smgen......
Bo
13
Boder
M5, 93:a
Enkel matte en viper på 700 hk och snabb noll till hundra får dyngspö av vilken 300 hk stcc bil som helst på bana, inte för att den är sölig utan för att liket inte tar sig runt kurvor, samma med en M3 mot en S60R, nu är inte det så stor skillnad som i exemplet men Volvon har defintivt högre kurvhastighet, men är söligar i start på bra fäste. Lung BMW kommer säket med riktig fjädring (aktiv) snart.

Boder
Zafiro
har svårt att tänka mig att S60R kommer köra under 8.22 min på Nuerburing

Ngn som sett tider för nya S4 runt ringen??
Det tror jag inte heller...
Med tanke på att S60R har fyra hjul att kasta ut kraften i samt saknar 43hk!

MVH Patrik

Drive it like you hate it...
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Boder; det finns hål i ditt resonemang: Varvrekordet på Ringen, innan Gemballa GTR750 (o 600 innan) tog den, innehålls av en Viper, så "liket" lever i allra högsta grad även på kurviga vägar...

Och att jämförelsen Viper/STCC-bil skulle kunna överföras på M3 vs S60R är ju direkt skrattretande! Vilken, tycker du förresten, är det som skulle bära "Viper-hatten" i den jämförelsen?

Annars tolkar jag slutet på ditt inlägg som att du inte har EDC på din bil?
Sani : Så mkt haltar inte hans inlägg. Du kan tex inte jämföra ringen med knutstorp osv. STCC-banorna är mkt kortare o kurvigare samt saknar dom långa rakorna som ringen har. Och i mkt kurvor så har 4wd fördel, framförallt med aktiv fjädring.

Inte sagt att jag tror/vet/hoppas att S60 är snabbare än M3 för det, man håller juh på sitt "eget" märke :)

//cruZZe
Bo
13
Boder
M5, 93:a
Sani; Du har tydligen inte fatta något, Ringen är Låååånnngggg och tuuuuuunnnnggg = massor av effekt, hög toppfart lönar sig bra där, det är dock inte vad jag kallar bana det är en landsväg mer. Liknar faktisk en saltöken med backar mer än en racebana. Kör de F1 där? kör de ETCC där kör de DTM där nej!!! Varför? Det är inte en racebana. Men en M3 är nog rätt lika med en S60 R då de toppar lika mycket (orginal), kanske går det lite bättre för M3:an i backarna etc. medans volvon skulle knapra i kurvor vem vet vem som är snabbast där?

Och Sani du tolkar fel jag har EDC i min M5:a, den är inte dålig men aktiv fjädring förbjöds i F1 för att skillnaden med/utan är enorm tillochmed skillnaden mellan olika aktiva system är stor vilket gav för stort övertag och ruskiga hastigheter.

Summa av alla komponenter i en racer ger sluttiden inte en enskild egenskap.

Men för töntar passar lagomt acc bra. när jag kör på strippen har jag mest problem att hålla ner framvagnan. Kör CBR929RR, M3:or är som landmärken på en kart mot en MC i lägre farter.

Boder
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Boder,

Att du jämför Ringen med en saltöken är ett tydligt bevis på att du inte har en aning om vad Ringen är.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Det må låta omoget, men jag drog med en Suzuki SRAD (1100?) idag...och hann kom KNAPPT om, och först efter c 400 m så det där med landmärken kan du nog glömma Boder.
Töntar kör hojar (och M5:or) med! Slappna av o njut av solen.
dunstan
Denna diskussion är som sagt rätt löjlig. Är det verkligen någon som seriöst tror att en Vovlo S60R är snabbare än en M3 i någon situation?

En bra site för att kolla lite prestanda på olika bilar:
Länk

Där finns tider både på ringen och hockenheim. Så kanske det kan vara slutpratat om att en S60R skulle vara snabbare på banor som hockenheim.

Ärligt talat så tror jag att jag tar en S60R men min Alpina. S60 T5 är löjligt enkla att köra ifrån både från rödljus och i fart.
dunstan : Diskussionen är inte ett dugg löjlig. På en tight och mkt snäv/kurvig bana tror jag inte alls att en S60R kommer göra bort sig. Inte ens mot en E46 M3.

Och den sidan du föreslog sa mig inte ett skit. Varken M3 (någon version) eller en enda volvo fanns med.

//cruZZe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.