|
Sida 24 av 80
|
|
|---|---|
|
NikeC, Självklar måsta man jämför biler med likvärdig utväxling när man jämför dess prestande från en given fart (ex. 90). Jag är ändå övertygad om att det är stor skillnad. Tror det skulle var rätt så stor skillnad där mellen ex. Porschen och en m3 (har som sagt inte provat m3:an så är lite reserverad där) på högta växel från ex 90 och uppåt, betydligt större än om man skulle dra dom på växlar genom registren. Men nu är ju Porschen betydligt snabbare hur man än gör, hade M3:an haft 420 hk så hade den det inte varit ngn större skillnad på bilarnas ax. > Sen så undrar jag hur man ska trimma en bil utan att både flytta och "trycka ihop" effektkurvan uttan överladdning ? Normalt så ökar man effekten på en sugmotor genom att låta den varva mer med kammar, insug, avgas, mappning, etc. anpassat för det. Så även om du flyttar upp effekt och vrid till högre varvtal så kompenseras det av att den också varvar mer, t ex skulle du kunna få ett register som går från 5000-9000 rpm istf, 3000-7000 rpm. |
|
|
Johann, Visst kan man kompensera effekten på en sugmotor genom att låta den varva mer jmfr. med en turbomotor. BMW's F1 motor varvar ju nästan 18.000 rpm!!(3,0L & ~880hk) Problemet är ju dock att livslängden på motorn minskar jmfr. med en turbomotor som oftast har ett maxeffektuttag & maxvridmoment vid ett lägre varvtal. |
|
|
M3\\Robby, Visst är det så att högre varv sliter mer, precis som högt laddtryck och hög kompression. |
|
| Högavarv sliter generellt sett mer, men allt går ju att dimensionera. | |
|
Jag tror inte budskapet gick riktigt fram.. Fördelen med en turbomotor kontra en högvarvig sugmotor, förutom effektuttaget vid lägre varvtal är att turbomotorn jobbbar med en lägre kompression än sugmotorn. Min erfarenhet enligt ovanstående resonemang, är att turbomotorn håller bättre, har större marginaler vid likvärdig trimningsgrad som en sugmotor. |
|
|
M3\\Robby, Jag håller med dig om du med likvärdig trimmningsgrad menar effekt per cylindervolym. Jag menade att det sliter mer med högt laddtryck än lågt, hög kompression vs låg, höga varv lågt. |
|
|
johann, "Men nu är ju Porschen betydligt snabbare hur man än gör, hade M3:an haft 420 hk så hade den det inte varit ngn större skillnad på bilarnas ax." tror inte så blir fallet, går aldrig att trolla bort det övertag Porschen har i vrid. Ja det är ju så man konventionellt trimmar en bil och som jag sagt tidigar är man ute eftar att öka fyllnadsgraden. Och när man gör detta så kommer som du säger effekt/vrid kurvan att flyttar uppåt, men registret bredd kommer också att smalna...annat är en omöjlighet utan överladdning. För att man just i dessa fall kan öka fylnadsgraden med hjälp av övertryck. Avslutar med ett citat ac en mycket känt motor trimmar i rally världen, tänka bart är det i alla fall.....ock på den punken är vi nog överens också :) "Världens snabbaste rallytävling i VM-serien är Finska Rallyt. På dessa specialsträckor används toppeffekten endast ungefär 20 (tjugo) procent av tiden !! Resten är acceleration genom växlarna. Toppeffekten är intressant endast när bilen går på höga varvtal och på högsta växeln. En motor som endast har 20 hästar mer vid 4000 rpm medger en högra bakaxelutväxling därav måste föraren växla ca 25 % färre gånger och sparar därigenom mycket dyrbar tid" / Nike |
|
|
NikeC, > tror inte så blir fallet, går aldrig att trolla bort det övertag Porschen har i vrid. Känner du till sambandet mellan varvtal, vrid och effekt? Isf inser du att om en bil har samma effekt så kommer den axa lika fort om båda bilarna har en utvälxing som är anpassade för respektive motorkaraktär. Att en rallybil har en viss karaktär är för att det passar rally bäst och deras effekt är begränsa av regler (eg. restriktorn). Vad har de för bäring på en bil som uteslutande körs på asfalt? Om du tar en bil med en F1-motor som har ett maxvrid på ca 350 Nm och effekt på ca 800 hk och en likdanda bil fast med en WRC-motor med 600 Nm (?) i vrid och dryga 300 hk, vilken tror du axar fortast? ;) Det enda som är intresant är att få så mkt area som möjligt under effektkurvan på de varv man kör och det finns flera sätt att nå det men att påstå att en bil är snabbar bara för den har mer vrid är fel. Om man får dessa genom att ha en lågvarvig bil med mkt vrid eller en högvarvig med mindre vrid är realtivt ointressant om man har en växellåda anpassad för motorkaraktären. Snabbast blir dcok en bil med högvarvig motor med högt vrid för den kommer också ha hög effekt. |
|
|
johann, Vi pratar förbi varnn, klar man måste ha effekt för att axa. vad jag vill ha sagt är att man aldrig kan få samma vrid / effekt kurava ur en konventionellt trimmad bil som en med överladdning. Och eftersom man på två helt olika sätt går tillväga när man trimmar på dessa sätt så ju mer effekt man plockar ur en motor ju större skillnad blir det på bredden av kurva mellan överladdnin och ej överladdade...vilket register detta då ligger är precis som du säger mindre viktigt. Utan det är nog mer sn smak sak...men däremot bredden på effekt / vrid kurvan är däremot odiskutablet. |
|
|
Ber om ursäkt ang. min stavning i mina inlägg. Skulle finnas en redigerings funktion :) |
|
|
NikeC, Jag tror vi är rätt överens där. :) En överladdad motor med samma effekt och cylindervolym som en sugmotor kommer att ha ett bredare register, kanske inte i antal varv men iaf i hastighetsintervall på varje växel. |
|
|
Johann, Ja vi har varit rätt överens hela tidan bara det att vi pratat förbi varann :) Nu till nåt som är helt utom ämnet, men eftersom jag vet att du läser denna tråda och jag såg inlägg om detta i en annan tråd. Om jag förstått det rätt så har du ägt / äger en M5:a med ett Kellener system på eller ? Har förstått att det ger ett härligt ljud mot de vanliga. Vad jag undra är hur detta upplevs i ja lått oss säga 120 km/h på landsväg...alltså vad jag undra lever det om mycket i kupén även när man kanske inte vill det :) / Nike |
|
|
NikeC, Jo jag ägde en M5, funderar lite på en igen. Med Kellenerssystemet blir bilen inte alls eller knappt märkbart bullrigare vid jämn fart utan det låter bara mer men framförallt bättre då man gasar. :) |
|
|
johann, Ok, då är det som det ska :) Blir att beställa ett sånt...tack för svaret. Varför sålde du M5, personligen tycker jag att det är det absolut bästa M (fram för allt motorn) bil jag provat...har iof inte provat ny M3:an än. / Nike |
|
|
NikeC, Jag köpte M3:an för att ha som andrabil och banbil men jag tyckte den var roligare så jag körde nästan uteslutande med den. Så det kändes fel att ha en M5 som mest stod outnyttjad och sjönk i värde med en rasande takt. M5:an är en bättre bil som helhet pga av den bra balansen mellan komfort och sport men M3:an är garanterat roligare att köra. Få se om det blir ngn mer E39 M5. :) |
|
|
Jag tänkte ändra rubriken: Inte slår väl nya S4:an M3:an? Kanske inte men lite väl nära är dom väl eller? När man läser TopGear´s test så börjar jag undra om inte S4:an är bra mycket bättre en M3:an på alla sätt... M3:an åker på 19" och får 4 poäng S4:an åker på 18" och får 4 poäng M3:an får 5 poäng på utseendet S4:an får bara 4 poäng men det är väl högst individuellt eller? M3:an kostar för mycket at köpa samt att äga... 3 poäng S4:an är mycket pris värd enligt TopGear... 4 poäng M3:an fick 22 poäng totalt. S4:an fick 22 poäng totalt. Men slutbetyget på M3:an var 5 poäng men slut betyget på S4:an var 4 poäng. Lite tråkigt tycker jag för M3:an fick ju en 3:a men S4:ans lägsta betyg var en 4:a... Alla M3 åkare akta er till sommaren... För äntligen kommer en konkurrent som även kan fås i kombi utförande...!!!! MVH Patrik 0000 Lord of the rings |
|
Zafiro |
too bad att sportbilar inte ska ha kombi. det är synd att varje gång tex audi får stryk,så kommer kommentarerna, "audi rastar bmw trots kombi" eller så svarar de såhär, "vi rastar bmw när det är vinter". So What, köp då en merca eller audi! |
|
Helt rätt en sportbil ska inte vara kombi... Men enligt mig så ska man bara kunna sitta två i en RIKTIG sportbil... Eller max 2+2!!! Som Porsche har. Men erkänn att ni blev lite rädda när ni läste TopGear´s test HA HA... MVH Patrik |
|
|
Audi TT: Känns inte som om S4 skulle vara en konkurrent nä men en tysk kollega däremot:)) Varför ska vi M3 ägare vänta till sommaren:)) |
|
|
"Varför ska vi M3 ägare vänta till sommaren:))" Tja för att testa bilarna emot varandra lite =)... Det ända jag vill säga med mitt inlägg är innan har alla S4:a modeller varit mil ifrån M3:an men nu är den lite väl nära... TopGear ger ju den lika många poäng =)... MVH Patrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.