|
Sida 23 av 80
|
|
|---|---|
|
En polare erhöll just prislista ifrån Volvo... för V70R skulle GRUNDPRIS ligga på 512000:-... och då ingår vad jag förstår inte ens en radio... *Best Man Wins* |
|
|
johann, Visst är det som du säger att man rått bot på en del av det problemen konventionellt trimmade bilar hade med de dåliga lågfartsegenskaperna genom varibla kamtider (dubbel vanos, bmw). Men jag vidhåller ändå det jag försöker säja att det inte bara är billigra och enklar att få ut effekt med överladdning utan också det bättre allternativet. Detta pga av många skäl men jag tror att om man vill ha en lätt maskin men samtidigt mycket effekt är nog överladdning man måste gå på pga av det jag försökte säja i förra inläggen med fyllnadsgraden. För det går inte att trimma en motor med given volym lika mycket utan överladdning, och ju mer man trimmar utan desto högre upp kommer registeret och blir även väldigt smalt om man jämör med överladdning. Sen det du säger om att vridet/effekten avtar snabb i högra vartal stämmer mycket bra med bilar som har liten turbo (lågtrycksturbo) bla. Saab. Dessa har den egenskapen att man får relativt snabb respons och mycket kraft på låga varvtal men dom når snabbt sin pumpgäns och kan inte flytta mer luft. Det är då man får göra som bla Porsche, Audi mf. anväda två en mindre för lågvar och en större för högvarv...Går även att stämma av mycket med förhållandet turbinsida kontra kompressorsida. Sämre körbarahet beror väl kanske på var och hur man kör med dom och det är även det jag menar med register. Omkörning på högtsta växeln i 90 km/h med dagen turbo bilar är inga probelm, men med vanlig sugmotor är inte detta i närheten av lika snabbt....och det kan man ju också räkna till körbarhet. Hänger inte riktigt med på det du säger att man kan få nästan lika mycket vrid på bakhjulen av en motor med mindre vrid på högre varv. Antar att du menar att dom är lägra växlade och på så sätt utnyttjar du de högra varvtalen för att få effekt. Sen är det nog en vanesak mycket också tror jag, och givetviss en persolig åsikt. Det är givetviss så att inte alla tycker om en viss sorts motorkaraktär. Men man kan kanske hålla med jänkarna om att "det finns ingen ersättning för stor slagvolym"...dom har nog sant..tyvärr så kommer vikten också på "köpet" i det resonemanget. / Nike |
|
|
Tänkte även svara på frågan som denna tråd handlade om. Mina åsikter.... Alltså, inte slår väl Volvo S60R en M3:a ? - NEJ, när det gäller Prestige, prestanda, chassi. - Kanske, när det gäller Ekonomi, Komfort, hållbarhet. - JA, när det gäller dåliga norrlandvägar, grus och vintervägar. Sen är bara frågan var och hur ska bilen användas som avör.... / Nike |
|
|
Klapp Klapp Klapp!!! Nu är det klart. Stäng tråden och hoppas Volvo VS. BMW inte kommer upp igen. Johann. Mer trogen kund än du hittar nog inte BMW. BamseFar. Tack för en trevlig diskussion. NikeC. Trevliga bilar. Tack för ditt snabba men hårda slag rakt på käften angående BMW VS. Volvo frågan. MVH Patrik Audi TT Fri... |
|
|
NikeC, Jag håller med om det mesta du säger men inte detta: > och ju mer man trimmar utan desto högre upp kommer registeret och blir även väldigt smalt om man jämör med överladdning. Du flyttar upp registret om du trimmar hårt, ja men det blir inte smalare, du får det på ett annat varvtalsområde. Å andra sidan gäller det även en turbomotor som trimmas för att ge mkt effekt. Sen säger du så här: > Omkörning på högtsta växeln i 90 km/h med dagen turbo bilar är inga probelm, men med vanlig sugmotor är inte detta i närheten av lika snabbt....och det kan man ju också räkna till körbarhet. Det beror väl på vilka bilar man jämför. Med men om du tar en bil som är växlad för maxfart 250 km/h på högsta växeln och en som är växlad för 320 km/h på högsta växeln så har ju den bilen som är växlad för 250 km/h en stor fördel oavsett om ngn av bilarna som jämförs har Turbo eller inte. Jämför du däremot två bilar med samma effekt och vikt, båda växlade för 320 km/h den ena med Turbo den andra utan så blir det dels rättvisst och dels ett resultat som du kanske inte hade förväntat dig. Personligen tycker jag segdragning på högsta växeln i 90 känns rätt ointressant när man talar om prestandabilar men visst har det bäring på körbarhet det med. > Hänger inte riktigt med på det du säger att man kan få nästan lika mycket vrid på bakhjulen av en motor med mindre vrid på högre varv. Antar att du menar att dom är lägra växlade och på så sätt utnyttjar du de högra varvtalen för att få effekt. Ja de är lägre utväxlade och det är det du utnyttjar oavsett växel men du utnyttjar det för att få mer vrid på hjulen, att det blir mer effekt på högre varv är bara en följd av sambandet mellan vrid, varv och effekt och genom att motorn varvar mer så får du lika långa hastighetsintervall på växlarna. Känner man till sambandet mellan vrid, varv och effekt är detta uppenbart. Föresten trodde jag att 996 TT, RS4 m fl har två lika stora turboaggregat stämmer inte det? Jänkarna har rätt, nu gäller det bara att det byggs lättare motorer. Vad gäller ditt resonemang kring S60R vs M3 håller jag helt med. Audi TT, Du vet inte mkt du. |
|
|
ÅÅÅ tack Johann Tur att BMWPOWER har en kille som kan allt då. Tur att du aldrig har fel för det vore ju pinsamt. MVH Patrik |
|
|
Jag syftade till att jag var så trogen BMW. |
|
|
Gud så intressant den här tråden är...inte ett dugg urspårad! Är forumet till för privata diskussioner, eller för lite matnyttiga frågor? Varför tas inte den här tråden bort?? |
|
|
mosse; Är det ngn som tvingar dig att läsa eller?! För matnyttiga frågor kan du säkert hitta ngt på COOP:s hemsida, på ett forum får man väl tycka fritt? Om det nu det finns vilja att skapa en tråd på 500 inlägg borde det väl tala för att det är intressant och absolut INTE borde tas bort. Det är ingen FAQ det här, eller? Sist ville jag bara slänga in en bit fakta om turbomotorer (om man nu får generalisera): De håller inte närapå lika länge. Yttrandefrihet? |
|
| Vem var du nu igen...? | |
|
Johann, Visst är det som du säger att de har lika stor turboaggregat, skyller väl på att jag var trött igår :) Näe det är givetviss så att man har lika stor men vad man vill uppnå är effekten av ett lite vid låga var och ett större vid höga varvtal. Så man pararellkopplar två större aggregat och i och med detta "orkar" det få nog laddtryck på låga varv samt öven hänga med upp i de högre registren. Det är ju också därför de chippade bilarna får en sån brand fall på kurvan i de högre registren, dvs. man ändrar inte deras fysika begränsning. Självklar måsta man jämför biler med likvärdig utväxling när man jämför dess prestande från en given fart (ex. 90). Jag är ändå övertygad om att det är stor skillnad. Tror det skulle var rätt så stor skillnad där mellen ex. Porschen och en m3 (har som sagt inte provat m3:an så är lite reserverad där) på högta växel från ex 90 och uppåt, betydligt större än om man skulle dra dom på växlar genom registren. Sen så undrar jag hur man ska trimma en bil utan att både flytta och "trycka ihop" effektkurvan uttan överladdning ? Sani, "Sist ville jag bara slänga in en bit fakta om turbomotorer (om man nu får generalisera): De håller inte närapå lika länge. " Vad är det för fakta ? vart kan man läsa det ? Man måst ju jämför samma trimningsgrad om detta ska bli rättvist (effekt kontra volym). OCh då är min bestämda åsikt tvärt om, turbo billar håller längre. För det belastar motor mindre än vad konventionell trimning gör...så jag förstår inte varför så skulle vara fallet. Har ägt en hel del bilar genom åren och kan säga att min personliga erfarenhet av det är ett en överladdad motor håller betydligt bättre än en ej är det. Detta givetviss förutsatt att trimningsgrad är lika på dom. / Nike |
|
| mosse, jag vet inte riktigt vad du har problem med i den här tråden? Själv tycker jag att den hör till en av de intressantare jag läst hittills om man gallrar lite bland inläggen. | |
|
Vad är det för fakta att säga att en överladdad motor inte håller i närheten lika länge som en sugmotor? Presentera gärna faktan "svart på vitt" Jag vet att turboaggen normalt går efter 20-25000 mil, men annars? |
|
viobebe |
Johann:' du är lika envis som vanligt,du ger dig inte. |
|
Om ni (NikeC/Flåklypa) säger er veta att så inte är fallet, har ni säkert rätt. Som jag tidigare nämnt är jag inte mycket av en mekaniker (varför jag brukar köpa relativt nya bilar). Jag fick en föreläsning en gång av marin/lastbilsmotorer map livslängd (h) med eller utan överladdning, och köpte detta. Tydligen hade jag fel. Däremot måste jag bara fråga Mosse: Måste man vara "någon" för att få tycka i dessa forum nu också? (Och då framförallt någon som du minsann känner till?) Jag känner inte dig, du känner inte mig, så v.v lägg av med dina juvenila fasoner, OK? |
|
|
Sani, Då det gäller de två användningsområden du nämner så har dessa ett mycket speciellt krav. MYCKET vrid på låga vartal, lastbilar för att dra tung last båtar för att det går extremt tungt i vattnet (ständig uppförsbacke kan man säga). Till detta finns två alternativ antigen överladdning eller mycket kubik, eller bägge dera :) Skulle tro att det var den jämförelsen man gjorde dvs. överladdning vs. mer kubik...eftersom i bägge dessa fallen har vikt en underordnad betydelse...och då kommer resonemanget i en annan dager. Men detta är inte en rättvis jämföresle...men då sätter jag också pengarna på stor slagvolym. Sen håller jag fullständigt med dig om inlägget av mosse. Mosse vad var ditt syfte med det inlägget ? Nån form av hot, då kan du lägga ner det på en gång....var det inte det så borse från det jag skrev. Detta tycker jag är ett mycket bra forum, låt oss fortsätta med det och inte göra påhopp på varann....är man inte intresserad av nått ämne är det ju bara som många säger låt bli att läsa det, mycket enkelt. Visst far diskutioner från ämnet ibland, men jag tror det skulle bli väldigt "fyrkantigt" annars...och betydligt tråkigare att delta. / Nike |
|
|
Hm gör väl ett litet inhopp i denna diskutionen jag oxå då=) Vad det gäller vilket som håller bäst av överladd och sug, så måste det ju vara så att om man tex tar 2st 3,8liters motorer alltså samma volym som e34M5, men den ena är trimmad till 340hk med Turbo och den andra på sugvis likasom M5:an, då bör ju den överladdade hålla bättre tycker jag. tar man däremot tex en 2,3liters saab snurra och trimmar till 340kusar och jämför med M5ans 3,8l sugmotor på 340hk så är jag 300% säker på att saabmotorn inte på långa vägar kommer att ha samma livslängd som M5 sugmotorn. Så jag tycker att det bör hålla bättre med stor volym istället för liten motor och mkt laddtryck. Använder man däremot en större motor så krävs det ju inte så många psi för att det ska bli mkt effekt och ändå behålla driftsäkerheten.. Så jag röstar för stor cylindervolym om man ska ha större effektuttag och driftsäkerhet. |
|
|
Jag tror alla är överens att större cylindervolym är det allra bästa för mer effekt / driftsäkerhet men problemet är ju som sagt vikten. Frågan är hur man ska jämnföra tillförlitligheten / livslängden. Om man som Jocce skrev tar en 3.8l motor med 340 turvo vs sughästar så är trimningsgraden högre på sugmotorn. Det vore mer intressant att jämnföra motorerna vid lika trimningsgrad. Vad räknas som livslängd? Antal mil till rasad motor? Det är först på senare är med mer avancerad motorstyrning och ny teknik som turbomotorerna kan mäta sig i körbarhet med vanliga sugmotorer. Trevlig diskussion annars :) |
|
|
Jocce>> håller inte riktigt med där att det inte skulle hålla. Du får ju börja med att höja motorns grundeffekt med vassare kammar, bra flöde i insug och grenrör och stora ventiler(som i M-bilar). Sedan så kommer man inte att behöva ladda (SLITA) så mycket för att få ut 340Hk. Sedan så tycker jag att detta snack om lågvarvsegenskaper är överdrivet, får ni tjuvstopp eller? En sportig motor tycker gärna kan ha lite orolig tomgång, ha lite sämre bottenvrid men med ett Jä**a bett vid lite högre varv. Det är så det skall vara tycker -JAG. Inte köper man väl en sportig och snabb bil för att imponeras över vridmomentet vid 1000Varv?? Tycker karaktären på M5 3,8 är bland det grymmaste som jag kännt på i sugmotorväg!!!! M.V.H. |
|
|
Andreas, > Inte köper man väl en sportig och snabb bil för att imponeras över vridmomentet vid 1000Varv?? Håller med, sen omdet skulle finnas bra drag där också så gör det inget. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.