|
Sida 21 av 80
|
|
|---|---|
|
Johann. Hur skiljer sig M-diffen mot Volvos diffar? Jag vet att den är bättre än ex E36 och S60R, men hur fungerar den, vet du? |
|
|
Bjoerck; jag tror att jag har tänjt på min tystnadsplikt tillräckligt nu... Jag känner till alla PAG:s modeller tio år framåt, samt är väl bekant med de synergier man hoppas uppnå med hjälp av plattformsgemensam produkt(och process)utveckling. Hur den första produkten av detta slag fr Volvo kommer te sig får Ni väl se vad tiden lider! Dock, efter att ha kört den, R-linen och M3:an beslöt jag mig för att svika Volvo map bilval privat, iaf tills mitt företag producerar ngt som väcker kärlek till en bil... Jag är ingen mekaniker, men att BMW inte skulle ha ett tekniskt övertag mot Volvo är att förneka det alla journalister och bilkännare känt i årtionden? Tekniska LÖSNINGAR däremot, typ Valvetronic som ngn nämnde, måhända skiljer det inte så mkt där. (Utom just Valvetronic kanske?) M5:an med sina gyrokontrollerade oljepumpar mm tycker jag statuerar state-of-the-art bil know-how! (Där fick jag till det?) Min åsikt: Volvo bra, R-line jättebra, BMW M grym. Jag ställer gärna upp med bilder till boken... :-) |
|
|
Den kan överföra 100% av kraften till det hjul som har fäste, till skillnad från de flesta andra som har en diffbroms med ett fast värde, t ex 25%. |
|
|
Inte undra på att du hakar på EVO VI i starten då :-) E36 har 25%. Sani. Det var just det jag menade, men kanske hade svårt att förklara det. |
|
| Sani. Med gemensam produktutveckling genom olika företag så blir väl produkten en kompromiss mellan de inblandade, eller arbetar bara dom företag som har samma inriktning (nisch) ihop, så resultatet blir bra iaf (en förutsättning väl?)? Varje företag är duktiga på olika saker och man låter dessa företag utveckla "sin del" till den gemensamma produkten och vice versa? | |
|
Johann: Jag har inte orkat kommentera, men uppenbarligen insisterar Du! Jag skrev "Att Volvo köptes av Ford group beror knappast på sinnesslöa ingenjörer." Därmed inte sagt att Volvos ingenjörer är sinnesslöa. Jag är själv civilingenjör och snart civilekonom. Dessutom är jag inte sinnesslö utan har tvärtom en dokumenterat hög IQ. Så jag tror jag vet hur ingenjörer jobbar. Och i näringslivet så är lönsamheten och ekonomin alltid överordnad ingenjörskonsten. Utan lönsamhet och resultat är snart verksamheten över. Flåklypa: Kloka ord beträffande tröttsam märkelfanatism |
|
|
Bjorck, Då missuppfattade jag dig, inte speciellt märkligt när du skriver så här: "Att Volvo köptes av Ford group beror knappast på sinnesslöa ingenjörer. Jag har ingen speciellt hög tilltro på Volvos ingenjörer." För att vara civilingenjör har ovanligt liten förståelse för ingenjörernas arbete i bilbranshen, får jag fråga om vilken inriktning du läst och om du jobbat som ingenjör inom vilken bransch? Som jag skrev så behövs båda grupperna (ekonomer och ingenjörer), du däremot verkar tro att det räcker med en budget så blir bilarna till. Coh om du nu är så inteligent varför läste du inte ekonomi samtidigt som dina ingenjörsstudier? ;) |
|
|
Beklagar alla stav- och språkfel. :( |
|
|
Frågan är verkligen om det är så simpelt att ger man bara volvo lika mycket pengar för utveckling av en bil som är lika stor som den för utvecklingen av m3an så kan vem som helst (volvo) klara av att bygga en lika bra bil? Det finns många exempel på näringslivet där en del går med förlust, men skapar ett sådant mervärde att det tillåts. Frågan är om BMW verkligen gör förlus på M bilarna? Faktum är att utan M bilarna skulle BMW vara ett ganska uddlöst märke och mycket utav prestigen som M bilarna har rinner över på det övriga modellutbudet. |
|
|
Flåklypa; i o med att det eg. är första gången vi på Volvo utvecklar bilar ur gemensam plattform är jag av den åsikten att man tar en kalkylerad risk, ur ekonomiskt avseende. Det är så mycket som skall omstruktureras runtom i organisationerna för att bygga en gemensam bil med andra märken. Naturligtvis är tanken att varje "brand" skall bidra med det dom bäst kan tillföra, men i slutändan är det, som du mkt riktigt påpekar, ekonomin som styr. Tyvärr är det Fords uppfattning om ekonomi som styr dock, så känner man inte att vinsten prognosticeras att trilla in snabbt nog; går man heller inte in med pengar... En S60 R som kostar som en M3:a, eller ännu hellre en V70 som kostar som en M5:a (dålig jämförelse, jag vet) är en garanterat dålig affär för Volvo. Om du ändå får en M3 för pengarna, varför skulle du köpa en S60?! Därför måste Volvon kosta mindre, och om den både säljs i mindre upplaga OCH för mindre pengar, säger det ju sig självt att den inte kan göras lika potent som M3:an. Så man nöjer sig helt enkelt med att jämföra med andra Volvomodeller; och jämfört med en T5:a är den ju ett lyft... Att man sedan använder konkurrenterna för analys, det beror väl på attt man vill få en fingervisning på vad en potentiell R-line kund förväntar sig av en dylik bil? (Allt detta med risk att jag motsäger ngt. mitt tidigare inlägg) Rättelse: Jag menade VANOS, ej Valvetronic tidigare. Bra övning för pekfingervalsen det här... |
|
| Sani. Tack för svaret. Just det där med omstruktureringar i organisationen till en "standard" blev ju väldigt kostsamt för Volvo när man skulle gå ihop med Renault. Det är väl ändå en förutsättning att sådana saker fungerar innan man kan börja produktutveckla tillsammans....man måste ju "tala samma språk" först, så att säga. | |
|
Flåklypa: Detta är ett forumet för BMW fanatiker. Då är man inte objektiv. Det finns säkert andra bra bilar, men det är inte av intresse. Jag skulle aldrig svika märket eftersom jag är entusiast. Jag har kört massor av bilar, bl.a Volvo S40, V40 med turbo. BMW och Volvo är två bilar som inte går att jämföra, i alla fall inte för mig. Jag har varit nere i Tyskland på BMW fabriken och man ser på bilarna som de tillverkar och vilka teknikgalningar som det finns i Tyskland att det stora intresset och viljan finns inte i Sverige, verkar det som i alla fall. Man ser vilka resurser som BMW lägger på sina bilar och jag tror inte att Volvo skulle kunna hänga med i den svängen när det verkligen gäller. Volvo-ägare är verkligen envisa och ska alltid försöka sätta BMW på plats i alla tester och sammanhang. Dessutom så tycker många om att trimma gamla 140, 240 och dra en M3 och vara helt stolt. Det får man alltid höra. Men tänker man till lite så ser alla Volvo-ägare och säkert de som tillverkar dem upp till BMW. Det är deras mål att kunna konkurrera med de tysk lyxvagnarna, men de har lång väg kvar. //Schnitzer |
|
|
Johann: Jag hävdar bestämt att ingenjörerna är underordnade ekonomerna. Förändringen skedde för några decennier sedan. Jag har skrivit om det förut. Lönsamhet är det enda viktiga för företag. Långsiktiga lösningar är inte lika intressanta som kortsiktiga där snabba pengar kan tjänas. Som ingenjör lär man sig ganska tidigt att om en produkt är svår att tillverka och därmed dyr så är det ingen bra produkt oavsett tekniskt nydanande lösningar. Detta beror på att ekonomerna beslutar att inte tillverka dyra och krångliga produkter. Ett litet exempel på vem som har sista ordet vid produktionen. Jag är utbildad inom industriell produktion, M. (Och visst har jag läst ekonomi parallellt med övriga studier :-) |
|
|
Bjoerck, Jag påstår snarare att ingenjörerna är underordnade lönsamhetskrav och inte inte nödvändigtvis ekonomer. Titta på de flesta bilföretag så ser du att det sitter ingenjörer i ledningen ofta som CEO, VD, etc, framförallt hos de tekniskt framstående bolagen såsom BMW, Ferrrari, Porsche etc. och det går bra ändå. Kan det vara så att ekonomerna inte har ensamrätt på förstpåelse för lönsamhet? ;) Men att ingenjörerna måste rätta sig efter lönsamhetskrav är sant. Det är på sätt viss bra för många ingenjörer skulle med fria händer komma på komplexa lösningar istf för genialistk enkla, tyvärr kan lönsamhetstänkandet och kanske framförallt ett blint fokuserande på kostnader hämma kreatviteten rätt rejält. Men det är ju inte helt ovanligt att snålheten bedrar visheten även inom andra områden.... |
|
|
Ja, det är sant att civilingenjörerna återfinns i företagsledningar vars företag sysslar med tillverkning. Den stora fördelen med det är att civilingenjörerna på ett annat sätt förstår vad som är tekniskt möjligt och vad som är omöjligt. Ekonomerna sätter direktiv i form av "ser vi inte lönsamhet i ert projekt inom det närmsta kvartalet så lägger vi ner det" Men som näringslivet idag ser ut så är en schysst kvartalsrapport och därmed stigande börskurs viktigare än på sikt lyckade koncept som behöver sin tid för att lyckas. Kanske är det fler entrepenörer som krävs som vågar driva sina ideér utan hög avkastning den första tiden? Detta skulle bidra till mer innovationer i till exempel bilindustrin och inte badge engineering och andra tråkiga (men lönsamma) lösningar som idag är populära. |
|
|
Det här forumet måste vara det med den högsta andelen personer med "Högt självhävdelsebehov" eller för den delen: bmw ÄR bäst!! Löjligt men väldigt kul att läsa. MÅNGA här verkar ha svårt att ta till sig/erkänna problem/felaktigheter som någon BMW-bil skulle ha, istället fösöker många in i det sista att förneka/förklara eller på andra sätt komma med påståenden som bestrider att det skulle vara sannt!!! BMW kan helt enkellt inte vara sämre på NÅGONTING.... DE ÄR BARA BÄST. Inte undra på att BMW-ägere i mångas syn är "lite speciella", utöver det vanliga/normala. BMW bygger riktigt bra bilar och det vill dessa pesoner gärna och ofta tala om för resten av världen. Kommer inte ihåg allt jag läst men lägger till lite påståenden: Behöver man varva en turbomotor lika hårt som en sugmotor för att få skjuts på bilen? Låter en VASS turbomotor tråkigt? Många hävdar även BMW:s växellådor som överlägsna, villka tillverkar de? -inte är det BMW iaf. Sedan så gillar jag inte bilar med illröd instrumenbelysning, speciellt inte under mörkerkörning men det skulle man ju kunna leva med om man fick en M5 -03:a i födelsedagspresent. TA ÅT ER NU! :) M.V.H. |
|
|
Andreas Plars: Ja, det gör vi och vi har fortfarande samma åsikt hur DU än vrider och vänder på det. //Schnitzer |
|
|
Jag vill nog hellre kallas entutiast istf fanatiker och det finns massor med bilar av andra märken jag skulle kunna tänka mig att äga. |
|
|
Jag instämmer med Johann. Andreas Plars, M5 har orangeaktig belysning;) |
|
| Oj,detta var en "het potatis"... :) jag ska erkänna att jag inte läst exakt alla inlägg,men finns det ett tydligt svar på frågan som ställdes först?...Åker Volvon ifrån en M3:a...? nån tidning som testa dom mot varann eller är det mest "hörsägen" ? jag skulle inte gråta blod om så var fallet för mitt märke är ändå BMW ! möjligen kan en Porsche få mig att tänka om något...men dit är det många löningar kvar...tsss | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.