|
Sida 18 av 80
|
|
|---|---|
| Jag tror att Volvomotorn är skottsäkrare än M3:an. Jag tycker att man ser många, nu gamla M3-motorer som är rasade eller utbytta på annons. Det är min största oro inför mitt kommande kör till våren....dålig motor. Volvofemman har jag inte hört någonting om överhuvudtaget, förutom att den drog mycket olja vid när den kom 92, fast det är ju en enorm skillnad på gångkultur motorerna. | |
| Mycket stavfel och meningsbyggnadsfel blev det......... | |
|
Många omogna här på forumet verkar det som.......... Är det något TEX Volvo och Saabs turbomotorer gör så är det att HÅLLA och hålla länge!! Känner många med M-bilar som har rasat de, tex spikat sönder kolvarna, pajat ventiler, havererade Vanos m.m. skulle då alla dessa bilar ha varit sämre servade än alla Volvo och Saab turbo bilar? (-Visst de kan gå sönder de me) Visst händer det för en del att ett turboaggregat pajar men det är inga stora summor det kostar att få en renoverad utbytesenhet med garanti, eller så köper men ett nytt större aggregat för 3-4000:- på svarta marknaden. "skruva upp turbon" Ja vad skall man säga? Det gjorde man på gamla 70 och tidiga 80-tals bilar, idag görs ALLT med en dator, en sk mappning! Fattar inte heller varför så många är emot turbo, många säger tex att: "De kan inte bygga starka motorer utan att FUSKA med turbo".............. SUCK säger jag bara!!! Och väx upp!! (ta bara åt er ni som känner igen er) M.V.H. |
|
|
Andreas Plars, Tycker du blandar ihop omogna med okunniga. Precis som de exempel du tar upp kommer av okunnighet så kommer nog ditt påstående om att an framhjulsdriven bil skulle gå bättre om den var framtung av okunnighet, eller är du också omogen? ;) |
|
| Jag tror det är en viss skillnad på en vanlig SAAB turbo motor och motorerna som sitter i M-bilarna. Saab har ingen bil / motor som är jämnförbar med den som sitter i M bilarna så det känns som en långsökt diskussion. Har inte hört om någon rasad 318 motor? | |
|
Andreas Plars: Vad är svarta marknaden? |
|
|
Johann>> Om det där med påståendet så var det en fundering men du kanske inte så frågetecknet efteråt? No hard feelings!! acey>> det beror ju på hur man jämför, 2,3 eller 2,4 liter med 250Hk blir ju 500Hk ur en motor på ca 4.7liter eller 348hk ur 3,2 liters. Vad för effekt har en 318 med 1,9liters motorn? Effektuttaget är inte så lite med tanke på volymen, och det finns reserver det kan jag lova. Att de inte har någon jämförbar bil tycker jag bara är trist men grundmaterialet är ju så bra att man med små medel kan göra de betydligt potentare, och kul är det vill jag lova! Men visst fästet från stillastående med en framhjulsdriven bil som man heller inte får på speciellt stora däck på är INGET att hurra över....... Men man har inget val om man vill skruva turbobil och inte vill lägga en förmögenhet på delar. M.V.H. |
|
|
Andreas Plars, Ja men om du hade haft kunskapen hade du inte behövt fundera då hade du vetat att så inte var fallet, eller hur? |
|
|
volv>> tex volvos eller saabs klubbhemsidors anonstorg där finns ofta NYA aggregat till salu från tex folk som TEX köpt en 250Hk bil men vill ha 500Hk eller så kan det tyvär ibland vara från folk som jabbar i reservdelslager. M.V.H. |
|
|
Andreas: Okej....trodde du menade den "riktiga" svarta marknaden med enbart stulna prylar. |
|
|
Andreas: Förresten, du stavade fel på min nick....det blev farligt nära volvo :) |
|
|
Johann>> jag ger mig, har ingen aning men skulle bli förvånad om alla bilar skulle få som bäst väguppträdande med en viktfördelning på 50/50 oavsett hur chassiet är inställt, dimensionerat, om de driver bak, fram eller på alla fyra. Mycket handlar om att lära sig en bils säregna betéende i pressade lägen och dra nytta av resp fördelar och att undvika nackdelarna. Porsche tex har ofta haft en större tyngd över bakhjulen. M.V.H. |
|
|
Wolv>> Ber om ursäkt. Vissa AGG är säkert stulna också. M.V.H. |
|
|
Andreas: Som sagt SAAB har ingen motor som i närheten kan jämnföras med bmws M motorer. Däremot kan man titta på turbo motorerna som Alpina bygger. Inte många ras där? Det är inte svårt att bygga en turbomotor, men det man vinner i effekt förlorar man i körbarhet och bränsleförbrukning. |
|
|
Andreas Plars. Jo 50/50 är alltid bäst men det finns andra saker som påverkar t ex hur nära mitten vikten finns. Det finns dock biltillverkare som lyckats bra ändå, t ex Porsche. |
|
| Samt hur lågt vikten finns. | |
|
acey, "Det är inte svårt att bygga en turbomotor, men det man vinner i effekt förlorar man i körbarhet och bränsleförbrukning. " ????? Det är väl just det man INTE gör med överladdning... / Nike |
|
|
acey, Ser vidare att du skriver "Som sagt SAAB har ingen motor som i närheten kan jämnföras med bmws M motorer." Hur menar du då ? Liter effket: 9-5 Aero 113 hk/l 9-3 Aero 108 hk/l M5 80 hk/l M3 107 hk/l Där har ju saab tagit ut mer (genom överladdning)...eller nåt annat du menar ? Alltså Saab har mer hk / volym än bmw samt att saabs motor håller minst lika bra / länge som på en bmw m. Du får dra egan slutsatser varför så är fallet, bara ett konstaterande från min sida. |
|
|
Jag tycker inte att det är rättvist att jämföra trimningsgrad mellan överladdade motorer och sugmotorer....det är inte riktigt samma princip, eller hur jag ska uttrycka det. Däremot så tror jag att BMW snart blir tvugna att ha överladdning på sina största modeller, annars blir motorerna för stora och bilen kommer att förlora sina köregenskaper/körglädje och DET har BMW inte råd med. Varumärkesvård är viktigare än något annat idag, men en överladdad BMW rimmar inte riktigt heller. En moment 22 situation uppstår där turbo ger mindre skada än tråkiga bilar. |
|
|
Flåklypa, Näe det är just det som är min poäng...överladdade motor har oftast längra livslängd att motsvarande sugmotor. Och man kan med betydligt mindra motorer (volym & vikt) få ut lika mycket effekt samt vrid över ett bredare register samt även på ett helt annat sätt bestämma vart man vill ha detta. Och även mindre soppaförbrukning (vid normal körning). Kanske märks vad jag föredrar av dessa två trimnings alternativ :) / Nike |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.