AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
291.465

Inte slår väl Volvo S60R en M3:a?

Sida 17 av 80
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Jag har också läst/hört från Volvo-håll att S60R skulle bli en riktig M3-utmanare. Dessutom är det ju logiskt. Volvo har ju även uttalat att de är premiumbilstillverkare och att BMW är en av deras konkurrenter. När de då tar fram en racing version av S60 (som konkurrerar med BMW 3er) så är M3 en given konkurrent förstås. Eller står S60n utan konkurrens? Volvo har ju självklart kalkylerat på vilka som kan tänkas köpa S60R och då har de troligen tänkt på samma potentiella köpare som går och funderar på BMW M3 och Audi S4.
Och visst är S60R en M3-utmanare, även om den inte lyckas slå den på fingrarna på de flesta punkterna (=prestanda)! Volvo har ju knappt någon erfarenhet av att bygga den här typen av bilar. Det vore ju j-vligt anmärkningsvärt om de på första försöket skulle lycka göra en mer högpresterande bil än självaste M3....
Jag fattar inte hur ni kan diskutera detta i all evighet.
Volvo är en Volvo, M3 är så mycket räcerbil som man kan få för
600kkr.

janne
Hävdar ändå att volvo INTE haft som mål att spöa M3 på prestandapunkter.
Volvo har sin nish BMW sin.
Volvo ville väl göra en bil till folk som gillar deras sätt att bygga bilar på men som vill ha en snabb och prstandainriktad bil på samma gång!
Det finns flera punkter där s60 slår 3serien på om vi INTE pratar prestanda! En liten annan inriktning mao.
Tror själv att M3:an tar s60 i ACC, framförallt uppe i fart, ringen återstår väl att se tills serieproduktionsbilarna kommer ut på marknaden.
Sen så har jag alldrig ägt nån Volvo om nu nån trodde det men jag är ända lite imponerad över vad de (och BMW) gör.
Sen en undran: på en bakhjulsdriven bil är den optimala viktfördelningen ungefär 50/50 men på en framhjulsdriven bil (som tex S60) så borde en mera tyngd fram (där bilen både styr och driver) vara en fördel.
Varför skulle annars ALLA framhjulsdrivna bilar vara aningen tyngre fram??? För att de saknar en tung bakaxel?
Ja ja...
M.V.H.
viobebe
Johann,

Är det viktigaste med en bil hur snabb den är runt ringen?

Varför alltid ett visst bilmärke bäst?

318i körglädje?

Säg det rakt ut istället att Volvo=skräp.

Opel gör faktiskt bra bilar,gamla Kadett GSI 16V drar ifrån alla E30

inkl M3 E30=bevisat.

Ang Volvo de kan göra mkt snabba bilar,har åkt med div exp bilar, du hade tappat hakan.

Ge dig nu,var inte hela tiden överlägsen.

mvh Eddy
Vi ska vara stolta över saab och volvo tycker jag, det vore bra om det såldes lite mer saab så att dom inte blir blott ett kärt minne i våra svenska hjärtan .
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
viobebe: Visa mig beviset för att en Kadett GSI 16v kör ifrån en e30 m3.
viobebe
Acey!

M3 E30 är en riktig banbil=grym väghållning,men acc mässigt är

den inget speciellt,tro mig har själv haft en -87:a.Har också haft en GSI 16V-88 DEN GICK HEMSKT...OK kvalitets mässigt katastrof och rosten skall vi inte prata om,men maskinellt är den grym.

För några år sedan var det en banträff med GSI klubben och BMW sport club,där var det en röd sport evo med 18"Schnitzer split,vi trodde alla att BMW`n skulle krossa den lätt,men Opeln drog ifrån gång på gång,de drog 3-4 ggr och Opeln vann hela tiden.

Tråkigt men sant!
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Andreas Plars,

> Sen en undran: på en bakhjulsdriven bil är den optimala viktfördelningen ungefär 50/50 men på en framhjulsdriven bil (som tex S60) så borde en mera tyngd fram (där bilen både styr och driver) vara en fördel.

Du skämtar nu va?
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Viobebe,

Är det inte dags att du lever upp till ditt löfte att aldrig skriva här mer?

Som Audi? Dom är ju kända för att vara smidiga och neutrala ;-D
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
viobebe: Jag tar inte det som fakta att någon spöade en M3 e30 under en banträff för några år sedan. Många bilar har spöats vir rödljus eller banträffar. Följande Fakta

Opel Kadett GSi 16v:

0-100 km/h: 8.4 sek
Toppfart: 220 km/h
150 HK

BMW M3 e30:
0-100 km/h: 6,9 sek (6,7 för SE)
Toppfart: 230 km/h (248 för SE)
195 HK (238 HK för SE)

Att kadetten skulle slå en e30 m3 har jag svårt att tro, har kört båda.
viobebe
Acey!

du kan inte ha missat att de flesta motortidningar som testade M3 E30 inte fick bättre tider än 7.9-8.0s,det bekräftas även här om du tittar på Teknikens Världs tester där sport evo gjorde på 6.9s.

Opelns maskin gav däremot mer hk än vad fabriken anger..

spec 88 orna gick grymt bra.

Johann:dags att kanske börja skriva på er hemsida M5.COM

Flåklypa:jag vill inte kommentera ditt inlägg
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Viobebe: Jag har läst att vissa tidningar fått sämre tider (dock inte 8sek). Och även att bilsport testat GSIn till 7.85. Men det räcker ändå inte till för att slå evon eller den vanliga till 100.

Vad jag ville säga är att det ändå beror mycket på föraren vilken bil som går snabbast till 100 tex. Men att GSIn skulle vara snabbare än någon e30 m3 köper jag inte.
Cs
50
Csoft
750iL -89
(ORKADE INTE LÄSA DOM 10 SISTA SIDORNA PÅ DENNA TRÅD)

Volvon är en fin bil det är helt klart och ser helt okej ut...
Men en bmw är ju som många sagt en BMW!

Att kolla spekulerade 0-100 tider ger inte så mycket om bilen...
ta min bil t ex den börjar ju inte dra förrän vid 120 ;)

Och att en S60R skulle kicka en M3a har jag svårt att tro! M3an är en grymm bil!

Och som vanligt kan volvo inte bygga riktiga motorer utan stressfläktar! Hur bra går en S60R om 10 år? gämför med en M3a!

Och trimvänligt jo visst kan dom skruva upp turbon sedan drar dom bmws orginalare... Men kör då in en M3a till ESS och säg "EN JÄVLA VOLVO DROG MIG FIXA DET NU!" (medans dom gör det, polera din bakdel ordentligt för det är det enda dom kommer se!!!)

Men som sagt volvon är en fin bil men dom skall inte kaxa sig mot stora starka tyskar...

Det är bara gamla gubbar som kommer köpa den endå...
Men jag hade kunnat tänka mig att köpa en sådan... Men hellre en Alpina ;)

T_J
Csoft, lugna ned lill-hjärtat nu..

- "Och som vanligt kan volvo inte bygga riktiga motorer utan stressfläktar! Hur bra går en S60R om 10 år? gämför med en M3a!"

Ja du Csoft, vi ska ha tur om det rullar nån fungerande E46 M3 om 10 år med original motorn..

-"Och trimvänligt jo visst kan dom skruva upp turbon sedan drar dom bmws orginalare... Men kör då in en M3a till ESS och säg "EN JÄVLA VOLVO DROG MIG FIXA DET NU!" (medans dom gör det, polera din bakdel ordentligt för det är det enda dom kommer se!!!)"

Varför är det här det sista desperata "argumentet" som en BMW fanatiker kommer dragandes med?
Det är otroligt löjligt och det visar bara på okunnighet..

Cs
50
Csoft
750iL -89
T_J idag är jag lugn ;)

Blir bara irriterad när alla volvo fantaster kommer och säger haha våran volvo drar alla era bmw den äger alla bilar, jag har ingen själv men hade jag haft en hade jag dragit er!!!

Kollade på deras hemsida. Är det en s60 t6 som dom slängt i en KKK turbo, nya stötdämpare och nya bromsar?

Men vi får väll se hur det går med deras S60R projekt.... jag är iallafall nyfiken på hur den blir... Annars tycker jag volvo brister i "känslan" det är lite synd för dom nya ser mycket bra ut. Men det tycker jag dom nya bmw bilarna gör med! BMW är ju inte felfria heller.

Men när det gäller motorer skall dom hålla sig till det dom ÄR BRA PÅ... att bygga motorer som håller länge... istället för att bygga s k racing bilar.

Och angående 10 år gamla M3or... så hade jag inte varit rädd att köpa en! Om bara servicen är skött... (Men jag hade nog tagit en M5a e34 istället...) Men att köpa en M bil av Muhhamed är ingen höjdare... kan väll inte ens stava till service!

Men vi får väll se när dom nya racing bilarna kommer.
Sedan tycker jag att gämföra en M3a och en S60R känns lite fel.. inte direkt samma sorts bil...
Skall det gämföras så är det på nurnbergring!
Volvo S60 R vs BMW M5
Sedan kan vi ta denna diskussionen!

Jag hade lugnt satt mina pengar på BMWn utan att tänka efter!

ant
viobebe: att köra bilarna på ringen ger väl ändå ett väldigt bra intryck av vad bilen klarar?
den får ju verkligen visa vad den går för där. om nåt inte stämmer tex viktfördelning eller bromsar så kommer det onekligen att visa sig där.

och T_J: att det inte kulle finnnas någon m3 e46 om 10 år med fungerande orginal motor. jag är övertygad om att det kommer finnas ett flertal m3:or med i klanderfritt orginal skick.

==========
Länk
Orkade inte heller läsa allt i denna tråden men kan ju bara säga det att det jag är mest besviken på hos S60R och V70R är att de är såå dåliga med automat lådan accmässigt... De flesta bilmärken idag som har automatlåda till sina sport modeller har ju utvecklat dom så det inte sa skilja så mycke mellan manuell och automat. Men på S60R och V70R skiljer det över 1,5 sek till hundra om man har automat!

Tycker det är tråkigt när de lägger ner så mycke pengar för att få modellerna "sportiga" med öhlins och allt och inte kan fixa till en riktigt automat låda... Viva SMG II :)

/Johan
[CUL8ER]
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag har inte läst hela tråden från början. Först trodde jag att det var M3 E36 mot en S60 R, men det visade sig vara M3 E46.

Herregud!!! Det skiljer en hel del imellan de bilarna. M3:an har 40 hk mer, men sedan i teknik, ja då skiljer det en hel del faktiskt. Jag skulle inte tro att Volvo har samma resurser att lägga ner sig så mycket på sin S 60 R som BMW har med sina M-modeller.

Volvo har bättrat sig med tiden, men de har en lång väg kvar. Man får alltid höra innan de ska släppa en modell som är "värsting" för Volvo att de ska göra smulor av de BMW som ligger högst, men alltid så ligger de långt ifrån.

Annars brukar de utnyttja en klenare modell från BMW och ta en Volvo som har mer hk för att må bättre psykiskt och för att indoktrinera svenskarna att Volvo är den bästa bilen i allt.

De som har lite kunskaper innanför "pannbenet" och vet att det existerar flera länder än Sverige samt vet att detta land inte är bäst på allting förstår detta. Många verkar tro att Sverige är bäst på allt.

//Schnitzer
Schnizer.

Vad är det som skiljer en hel del i teknik på M3:an och S60R förutom 4-hjulsdrift och aktiv fjädring på Volvon?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.