AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.027

Färddator i E39

Sida 1 av 2
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Finns det mer än en typ av färddator i en E39?

Läser lite var stans om lilla och stora färddatorn. Vad skiljer dessa?
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Iallafall vad gäller E34 så finns det bara en färddator: OBC. Det som av lyckosökare ibland beskrivs som "lilla datorn" är Check-kontroll+klocka, vilket är standard på alla BMW sedan E23!

Jag har för mig att det samma gäller för E39, eller när ändrade BMW på systemet med check-kontroll?

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
Kalle har fel fel fel... som Brasse brukade säga.

Det som i folkmun kalls lilla färddatorn är inte checkkontroll+klocka utan det är klocka,datum,påminnelse om nyheter samt en yttertemperaturmätare.

Dessutom är detta inte ett standardtillbehör utan till och med en bil som min som var i det övre segmentet -89 hade en vanlig hederlig analog klocka från början som sedan bidde en lilla som sedan bidde en stora....

Om man kikar i en manual till E34 (iallafal -89 ) så ser man att det finns en 3:e variant som verkar vara ett mellanting mellan lilla och stora, det som tillkommit är styrning för bensinväramre eller urluftning av kupén (lite osäker här)

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
pratar vi E34 eller E39 nu?
Hej!

det finns dels en standardvariant av färddator som finns som standard i alla E39 (alla jag kollat på i alla fall). Sedan finns den större varianten, oftast i kombination med kommunikationepaket och orig. telefon. Där finns fler funktioner, som tid kvar till målet, två förbrukningar osv. Bilar med Färdmonitor (navi) har samma funktioner, men naturligtvis visning i monitorn. Båda de två senaste med "riktig" färddator har visning i intrumenthuset och kan även styras med en knapp ytterst på blinkersspaken.

mvh Johan
Fel av mig, både "riktig" och "standard" färddator styrs med knappen på blinkersspaken och visas i instrumenthuset, men den "riktiga" färddatorn har större display. hjärnsläpp....//Johan
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Tack Johan för värdefull info.
Kn
42
Knubbisen
528IA touring -97
Är det någon som vet hur man nollar den och ställer klockan? Klickar jag på blinkersspaken får jag upp tid, förbrukning x2,
km till 0, timer mm. Men jag lyckas inte "nolla" eller ställa rätt tid på klockan. På displayen visas "Uhr: --:--" ???

/MN.
Knubbisen: för att nolla ett färdator värde håller du inne knappen som sitter på blinker spaken.
Klockan ställs med vred nummer 2 som sitter vid hastighets mätaren. Så funkar det iaf på e46.

Bmw har stjärnan under huven.
Nix inte standard, jag har ingen inte ens snik varianten på BC..*snyft* (men med handveveade bakfönster så vad kan man förvänta sig...)
Men jag har dock udda finessen utbragbart last golv ( liksom du Stout, men INTE ASKEN...hehehehe)
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Gasar-Magnus, det kom lite fel va?
Vad är det du skriver. Har du inte fönsterhissar bak? :)
Handjagade bakrutor och ingen färddator.... jag är mobbad...
men orginal last galler i stål ( á 4000:- )
Jag har precis som du, Gasar-Magnus, ingen dator och vevar i bak.
Men jag har en 520, så vem är det som är mobbad? 8-)
....och så har jag inget fjärrlås heller... och reversebandare...buuuuuuuuhuuuhuuuu..

Jag måste ha sämsta bilen av oss alla här. Kunde lika gärna åka Lada.
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Seså Dr Krall, inte svära i kyrkan ;-)
Ay
19
Aydin
528IA -98
hej!
angående att ställa klockan>>>
(stora färddatorn) tryck på BC(vid radion) sedan SET. och
andvänd nummern under displayn(radio) för att knappa in klockan
hoppas det var till nån hjälp!!

MVH AYDIN
Be
109
Beemer
520i E39
På min 520 E39 har jag 0 datorer, 2 vevar bak, 1 reversebandare (gosse vad den suger, tur att den går att gömma bakom den där luckan) samt 1 fjärrlås. Och 1 ratt. Halvsnik.

:-))

Beemer
Kn
42
Knubbisen
528IA touring -97
Aydin! Problemet är att jag inte har MID dislplay och BC-knapp vid radion?!? Tycket att det är mycket märkligt själv och påstår att det suttit en MID innan. I min instruktonsbok så är det MID mm.
Jag har Komunikationspaket och Business CD rds med telefon och allt men inte MID?!?! Jag håller på att bråka med bilförsäljaren om detta (än!). Men innann jag går på för hårt vill jag vara säker på min sak, så att man inte står där som ätt fån och det visar sig att försäljaren har rätt.

/MN.
Ay
19
Aydin
528IA -98
om säljaren sålt bilen till dig med stora färddatorn
så ska det finnas i bilen(mid alltså)

mvh/aydin
Visa användare
324
Sebbiis
spanar efter m3
Är det någon som vet ifall man kan montera ett instrument hus som då har stora färddatorn till E39 mot en som har lilla? Måste moddifikation göras? eller bara plugga in gamla kontakter.?

Bmw om du älskar att höras..
Mo
22
Mozez
BMW 520dA Touring -08
Hejsan! Det var inte riktigt nåt rakt svar i denna tråd, så jag säger så här:

Kan de med stora respektive lilla färddatorn berätta vad som ingår i dessa? T.ex. skriva vilka saker som kommer upp i tur och ordning då man ändrar funktion!? (T.ex. Förbruk1 -> Förbruk2 -> mm...)

Är i färd med att kanske inhandla en E39 med liten färddator, så det vore intressant att veta vad som ingår i denna... Har bara provkört de med stora färddatorn.

Tacksam för svar angående detta!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.