AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.026

Vart f*n tar allt vatten vägen?

J.Brännström
Hej, har ett problem med min 90as 535a, den tar vatten, inte så lite heller, har tagit relativt lite under sommaren, men nu på sistone har det ökat dramatiskt, den drar ur hela expantions kärlet på typ 10-13mil, grejjen är den, att den ryker inte spec mkt mer än nån annan bil, den har ingen olja i vattnet, det verkar inte vara nå vatten i oljan (bara lite kondens klegg, för om det spolade ut 2liter vatten i oljan åt gången så skulle det juh synas tycker man), toppen är nu avtagen och inget konstigt syns, det är inte sprucket block, och toppackningen är hel, det synns inget spec på toppen heller, och kylsystemet är provtryckt utan nåt tryck fall, vad fan kan det vara?, ska jag byta topp?, eller är det värt att provtrycka den, finns det verkligen så mkt mer det kan vara än en spricka i toppen?, skiter i vad som är fel just nu, bara jag hittar felet.. är enerverade, har snackat med nåra firmor, och dom trodde på spricka i toppen i nån av avgas kanalerna så att vattnet far den vägen, men är det inte så att den borde ryka nåt fruktansvärt då eftersom det inte är nån liten mängd som far... är öppoen för förslag nu , för börjar bli desperat och gode less..

tack för eventuella förslag som kan leda till resultat

/mvh Janne Brännström
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att den skulle ryka "fruktansvärt" om vattnet for ut via avgaserna tror jag inte. Betänk att det bildas ca en liter vatten för varje liter vatten som förbränns och det syns inte på avgaserna.

Det låter inte som du har provtrycket toppen. Ofta ser man inte sprickorna med blotta ögat!

Har du kollat slangar, expansionskärl kylare och inte minst packningen till kylarlocket? Har du ett litet läckage där kan det pysa ut mängder av vatten.

Mvh
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Jag har precis bytt topplockspackning på min f.d. 535:a
Innan packningen gick, hade jag problem liknande ditt. Det började med att slangklämmorna runt de grova kylarlangarna hade ätit sig igenom gummit. Sprayar vattnet mot t.ex blocket dunstar det utan att man ser några läckage. Övre anslutning i kylaren sprack någon månad senare, samma lömska fenomen. Kolla också att locket till expansionskärlet är ok så den inte släpper ut vatten i övertrycksslagen som går ut vid höger hjulhus. Upplever att gummikvaliteten i slangarna är usel på 90-talare. På min gamla 82:a är allt intakt, men på 535:an har vi nu bytt i princip varenda slang. (Topplockspackning gick som tur var på en kylkanal bakom 6:ans cylinder, så vattnet sprutade ut mellan block och topp och inte in i motorn).
J.Brännström
alla mina slangar har bytts nästan, i stortsett alla, 2 av dom hade spruckit..
samma symptom som för dig.. men det hjälpte inte.. det läcker fortfarande vatten.. in eller ut ifrån kylsystemet/motorn det vet jag inte.. men det är fan ingen lek att hitta det.

toppen är inte provtryckt, utav den anledningen att det känns onödigt att göra det förens man uteslutit dom flesta andra grejjer..

sprickorna syns inte med blotta ögat, det har jag redan konstaterat, packningen såg bra ut.. är nybytt förövrigt..

finns det nåt annat alternativ än att toppen är sprucken egentligen?, nån slang kan det juh inte vara, eftersom kylsystemet är provtryckt med gott resultat , dvs inget tryckfall och då stod den ändå ett helt dygn under tryck.
J.Brännström
kan man se om packningen till kylar locket är trasig?, (tvivlar dock på en sånt grejj... för det skulle ändå synas i motor rummet, eftersom jag kört den varm i garage och aft huven öppen, eller belastat den och sen kört in den direkt i garaget och öppnar huven.. ingen av gångerna har det synts ett ute liggande läkage.
eing9911
Jag vet inte hur det ser ut på 535:orna men på min 525:a så sitter expantionskärlet fast mot kylaren och i skarven mellan den "genomskinliga" plasten och den svarta plasten i nederkant läcker det lite vatten. Detta syns nästan inte pga avdunstning men om man trycker på den skarven så kommer det lite vatten.

Vart provtrycker man en motor för att se om man har läckage? Kan man göra det själv?

/Henrik
Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Hörs det något skvalp-ljud från motorrummet när du kör?
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Kan det inte vara läckage på värmepaketet, då kommer ju vattnet att rinna under golvet och sugas upp av mattan, och eftersom den har ett tjockt lager av ljudisolering kanske man inte märker detta i första taget. Kanske värt att kolla upp detta?
J.Brännström
har kollat under mattorna, verkar inte vara blött, har inte varit så nogrann mest pga att den inte luktar nå glykol i kupen.
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Har haft liknande problem med min 735'a. Kolla här: Länk
Felet på min var en liten läcka i toppackningen mellan en kylkanal och sexans cyl. Den drog ungefär lika mycket vatten som din , men det märktes inte på gången eller mängden rök. Nu med ny packning och 4 tiondelar lägre topp går den som en dröm , och har gjort så sedan i våras. Har du synat packningen riktigt? Kan vara svårt att se om den är trasig. Annars är det nog en liten spricka i toppen :-(

MVH David Öfverdahl-Forslöf
BmwCS #4984
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Ett litet påpekande, Om värmeelementet inne i bilen skulle läcka, så blir normalt mattorna inte blöta. Vattnet går då ut i dräneringsslangarna på varje sida om växellådan. (Samma väg som AC:ns kondensvatten). Du skulle dock se en pöl under bilen om detta var felet. Samma sak om locket till expansionskärlet är defekt. Då går vattnet ut i övertrycksslangen bak på höger hjulhus.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.