|
|
|
|---|---|
| Är det nån som har råkat ut för det? Har bara värme på tomgången, när jag kör så blir motorn för varm och tempen vandrar mot rött! Om jag kör runt 190-200 km/h så funkar både värmen och tempen?! Är det termostaten som är kass eller är det luft i kylsystemet?! | |
|
Tja hade liknande problem som dig, bytte termostaten och vattenpumpen och sen var det ordnat så du bör nog se över de 2 grejerna.Om du har bytt dessa så bör du lufta kylsystemet. Lycka till |
|
|
Har hållt på att lufta idag och nu kommer värmen och går lite som den vill. Bilen blir för varm om jag kör mellan ca:60-150 km/h, kör jag fortare med mer varv på motorn går tempen ner, det är bara ibland det blåser varmt i kupén. Har jag bilen ståendes på tomgång håller den normal temp och värmen fungerar lite då och då. Har nu rivit bort kylaren och termostaten, spolat igenom kylsystemet och tänkte skaffa en ny termostat i morgon. Kan vattenpumpen oxå behövas bytas? Är det nån som vet om det är svårt att göra själv? Måste man även bort med fläkten i såna fall? Har inte ens koll på vart pumpen sitter :-( Termostaten såg inte så fräsch ut och det verkade som om den inte släppte igenom vattnet som den ska heller.. När jag bytt alla grejor så måste jag antagligen lufta systemet. Jag har använt mig av plastskruven brevid påfyllningen till expansionskärlet? Finns det nåt annat ställe man ska lufta på också? Jag tycker det ser ut som luftningen inte sitter på högsta punkten i systemet där luft gärna vill samlas?? |
|
Murkas |
Hade Exakt samma problem. Vattenpumpen va kass. hjulet i pumpen hade lossnat från axlen och slira med vid lägre varv sen när man körde så bara slirade den och orkar inte dra runt vattnet. Med andra ord byta vattenpump. |
Murkas |
1 Ta bort slangar och dyligt till kylaren. 2 Ta bort fläktkopan som sitter bakom kylaren (kan va lite klabb att få upp den men det går) 3 lossa kylaren (med två kllips som du drar upp samtidigt som du för kylaren bakåt) 4 skruva av plastfläkten (sitter med 4 små insex) 5 skruva loss remhjulet (sitter med fyra bultar på baksidan) låt den hänga löst på axlen. 6 ta bort njurarna (grillen) för du behöver slita en del för att få ut vattenpumpen 6 lossa dem fyra bultarna som håller vattenpumpen (sitter dumt till bakom fläkthulet) 7 ta ett stadigt grepp runt den nu lossade remhjulet och dra allting rakt emot dej (ha armarna genom grillen på bilen) 8 vattenpumpen ska lossna (den sitter rätt hårt fast med en stor O-ring runt hela kalaset. 9 glöm inte smörja den nya vattenpumpens o-ring innan du sätter dit den för annars kan du skada O-ringen och vattenpumpen läcker.. Håll till godo /Murkas |
Murkas |
hela fläkten får du skruva av från pumpen sen när du ska ha på den på den nya. Den sitter med en stor mutter som är vänstergängad !!!! Asså den ska skruvas på fel håll när du ska ha låss den. |
|
Hade också exakt samma problematik. (320i 24V -97) Anledningen var ett taskigt luftat kylsystem, vilket gav en luftficka i värmeväxlaren för kliman. Jag fick ingen värme inne i bilen, men motorn gick upp på rött, vågade inte testa att köra snabbare, utan stannade och lät rovan svalna. Bilcentralen i Nacka bytte fläktkopplingen och fyllde upp systemet igen. 2.700:- kostade det, men jag skulle nog byta själv nästa gång - en koppling kostar ca 900:- //320i -97// |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.