AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
540

Hjälp fort, angående rost?

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Tjenare, jag har hittat en 520ia -88 E34 som verkar fin bortsett från en sak, den har en rostfläck nedanför tanklocket, den ska visst vara på 5x5cm har inte sett bilen alltså...hur lätt är det att laga den rosten, måste skärmen bytas eller går det att slipa ner och fixa det? nu även om det bara är att byta skärm så måste den ju lackas om, bilen är lackad i speciallack eller vad jag ska kalla det, blågrön pearl eller nåt sånt, kan en firma fixa så att det blir exakt samma färg? bilen är omlackerad -00, hur är det med färgkoder på dessa udda lacker? finns de? sen om de finns så vet jag inte om han vet om koden...tacksam för hjälp snarast, då han vill veta om jag kommer och kollar på den, farsan gillar absolut inte att de var rost just där, besvärligt ställe, det var endast lite ytrost..ej hål eller så

//mvh Simon
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Givetgis går det att laga så att håller ett bra tag med tex. punktbläster och sedan rostskydda med zinkprimer, om det inte på gränsen till hål, men det besvärliga är att bättra färgen och få det att se bra ut. Skall man vara seriös skall man kosta på att lacka om hela skärmen. Att hitta rätt färg fixar sig säkert, lackerare brukar kunna blanda till det mesta. Förresten; rost på just det stället du beskriver är mycket vanligt på båda E32 och E34, jag har skyddat min 750 som är 100% rostfri med lite transparent rostskyddsvax just på detta stället för att undvika korrosion.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Ok tackar så mycket för svaret, men kan det fortfarande vara värt att fara och kolla på bilen och ev. köpa den, han säljer den till ett bra pris..?
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
En såpasss liten rostfläck är väl inget att hänga upp sig på när det gäller en 14 år gammal E34. Är den fin i övrigt och man får den till bra pris är det väl inget att tveka på.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Ok, tack för det, men det är så att farsan är petig, han är en av mina sponsorer :)
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Rost på ett ställe betyder ofta rost på fler ställen, liten minnesregel som är bra att ha i bakhuvudet.

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk 1600/2-renovering...
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
som J.L. skriver är det inte ovanligt med rost just där och Kristian kan ha en point. Men just under tankluckan, kan ju tex varit nån som missat med pumpmunstycket och skadat lacken och sen inte åtgärdat innan rosten hann sprida sig. Värre är ju om rosten kommit inifrån hjulhuset (dvs genomrostat), då kan det ju vara likadant på fler ställen.

danne123
320i Touring-95
när det börjar krypa fram rost på en ganska nylackad bil bör man vara lite försiktig, man vet ju inte hur noga de vart med underarbetet, det kan ju som sagt finnas mer.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jo jag har faktiskt tänkt på det, men han lovar och garanterar att det inte är någon mer rost, men det är mer än två år sen den är lackerad så om det fanns mer rost så bör den ju ha visat sig nu, men man vet ju aldrig..

Det ska inte vara genomrostat iaf, då glömmer jag bilen absolut...

Men hur är det med lacken någon riktigt kunnig som kan ge sin åsikt i det? det är nån sorts blågrön pearl lack, kan en annan lackerare få till exakt samma färg?? de bör de ju men ändå...

Tack för svaren :)

/mvh Simon
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Utan färgkod och liknande blir det givetvis svårare. Men en duktig lackerare kan bryta fram rätt kulör åt dig. Har sett "min" lackerare göra de mest fantastiska bättrings/reparationslackeringarna.
Lycka till med bilköpet!

/Kristian BMWCS #5062

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Ok, danke schön, ska troligtvis fara och kolla på bilen imorgon lördag om den är kvar...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Fråga gärna när kamremmen med tillbehör är bytt senast.
Annars känns det som att det kan vara dags...
Som jag tidigare sagt i någon tråd,en billig E34 har säkert ett och annat "fallerat" i servicehänseende på sluttampen(m.a.o. var lite kritisk vid bilkollen).

Mvh Janne.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Kamremmen är bytt ca 3000mil sen, samtidigt som toppen renoverades...jo nog är jag kritisk i kollen, har ju farsan med också, han brukar hitta det mesta :) men bilen är helt igenom gången av en firma, det är inte oljeläkage i varken motor eller bakaxel m.m, den verkar schysst förutom rostfläcken bak vid tank locket, han säger att den är inom en ruta av 5x5cm, låter nästan som om den skulle kunna ha gått igen i mitten, han säger att de knappt syns och att de endast är på ytan, har snackat med honom två gånger han verkar schysst, inte som om han försöker lura nån, för vi ser ju hur farligt det är när vi ser bilen...

Även framvagnen var repad, ej krockad, bytt lager, bussningar m.m som man lagar/byter...slitage med andra ord..
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Den hann bli såld :( satans...
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Synd, alltid trist att missa en affär. Som tur är finns det fler bilar, ut och leta bara...

/Kristian BMWCS #5062

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Tackar, jo jag vet, men jag väntar på "klippet" jag tror jag just missade ett :(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.