AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.316

Vilken olja rekommenderas?

Gu
41
Gurra323
323, E36, 96:a
Hej o allvetande forum!
Vilken olja rekommenderas till E36 323:a?
Viskositet? Något speciellt märke ni föredrar?

Någon som känner till någon i Uppsala-trakten som nollställer serviceindikatorn till en rimlig penning?

Tack på förhand
Gurra
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Finns många trådar angående detta, om du använder sökfunktionen "sök inlägg" lite längre upp så får du mycket att läsa!

Generellt:
En bra syntetolja av någon känd tillverkare. Det finns flera bra oljor, ex Mobil 1, Valvoline Synpower, Castrol SLX.

Lämpligt viskocitetsindex:
0W-40
5W-40
5W-50

Det lägre värdet anger "kallegenskaper" (dvs hur tjock oljan är när motorn är kall) bör vara så lågt som möjligt nu på vintern. Det högre värdet anger "varmegenskaper" (tjocklek när motorn är varm). Bör vara så högt som möjligt när motorn belastas hårt och/eller då det är varmt ute (sommar).
Köper du en bra syntetolja behöver du inte bekymra dig för att behöva byta inför sommaren då den klarar av båda egenskaperna.

Sedan finns det fler fördelar med en syntetolja:
Lägre friktion, högre filmstyrka, bättre cirkulation, bättre kylning (då den inte flödar skiktvis som en mineralolja), bättre vidhäftning vid metallen, högre temperaturtålighet, lägre oxidationstakt, medger längre serviceintervall, lägre slitage vid kallstart mht snabbare oljetryck och bättre vidhäftning på metallen vid stillastående motor etc. etc.

Detta är en myt som du säkert kommer att få höra, så jag slår ihjäl den direkt!
Syntetoljor gör inte att motorn börjar läcka pga att de renar mer än andra oljor!
Alla moderna oljor renar ungefär lika bra, oavsett om det är mineral, delsyntet eller helsyntet. Det beror på detergentadditiven som finns i alla oljor i ungefär samma utsträckning). Dessa detergentadditiv har tillsatts i oljan sedan sent 50-tal.

Det finns ett antal andra skrönor om syntetoljor men de tar jag inte upp.

Kort sagt: En syntetolja med kallviskocitet 0-5W och varmviskocitet 40-50 av en känd tillverkare, då får du det bästa till din motor.
Kostar förvisso 100-175kr/litern, men det är en billig livförsäkring för din motor.

Mvh
Gu
41
Gurra323
323, E36, 96:a
Tackar för mycket bra svar!!!
Du verkar ju väldigt inläst på det här med oljor.
Därför får du en fråga till. Växellådsolja?
Jag har sökt runt här på forumet och det pratas om en massa varianter. Redline-olja, ATF-olja, den olja BMW rekommenderar osv osv osv.
Oljan i min låda byttes på inspection 2 för ett år sedan och jag tycker lådan känns trög och lite dum ibland.
Vilken av nyss nämnda produkter bör jag byta till??
/Gurra
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BMW rekommenderar numer en longlifeolja, den är egentligen en syntetisk ATF-olja, Dexron III, den oljan benämns som MTF-LT-1 hos BMW.

Om du går in på följande sida så ser du Castrols rekommendationer:
Länk klicka på "försäljningsområden", klicka på "verkstad" och klicka på "rekommendationer", rulla ner till "BMW" så kommer det upp en tabell.

Den olja som Castrol rekommenderar till växellådan är:
Transmax Z -(helsyntetisk ATF-olja).

Även Red-line har bra oljor som brukar fungera bra, men de är inte testade och typade av BMW.

Mvh
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Grattis till 2000 Johan! Du imponerar som vanligt med dina omfattande kunskaper och vilja att hjälpa till, det är underbart att ha din hjälp tillgänglig här! Detta gäller förståss även många andra aktiva..men tyckte det var lämpligt med lite beröm för att fira dina 2000 :-)

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tänkte inte ens på det...tackar för komplimangerna! Tycker själv att jag lär mig mer än vad jag lär ut på denna sida!
Ser forumet som en kunskapens källa som man kan ösa mängder av intressanta saker ur. Man får filtrera bort lite bara, när det dyker upp "dumheter" ;o)

Du firar ju snart 1000 inlägg själv Nofx16! :o)

Mvh
ge
39
gesa2
525iAX Touring -95
Johan B: Jag hade tidigare en 320i -90 som enligt ägaren innan gått på delsyntet. Jag lämnade in den på BMW för oljeservice och de fyllde med Castrol RS. Efter det rusade alltid tomgången upp högre än tidigare vid kallstart, ca 2000 varv istället för 1400 och det tog längre tid för oljetryckslampan att slockna
än tidigare. Dessutom lät inte motorn alltför trevligt förrän lampan slocknade, dvs när den fått upp oljetrycket. Det var riktigt obehagligt att starta bilen på mornarna... Kan du förklara? Jag antar att RS-oljan var mer lättflyktig än den gamla och därför rinner av motordelar på ett annat sätt när motorn inte är igång? I så fall verkar ju det inte så bra...?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gesa2, vilken viskocitet var det på oljan som slogs i?
Hur långt hade motorn gått, vilket skick var den i? Hur ofta hade den servats och med vilken olja?

Det låter som om du fick lite för tunn olja i en sliten motor. Är motorn sliten behövs en tjock olja för att dämpa det mekaniska spelet. Lämpligtvis kan man välja en olja som har ett högre kallviskocitetstal vid dylika fall. Men gör inte avkall på ett högt varmviskocietetsvärde för det! Castrols TWS motorsportolja (den som M3/M5 skall ha) med sina 10W/60 kanske skulle vara ett bra alternativ i det fallet.
TWS-oljan är per defenition faktiskt "tjockare" när den är varm än en 10W/30 olja, samtidigt som den är lika "tjock" när den är kall som 10W/30-oljan!

Att oljetryckslampan slutade lysa senare än innan beror med största sannolikhet på att det tog längre tid för pumpen att bygga upp lika högt tryck som innan. Pumpen kan ha varit sliten. Däremot var det troligen så att oljecirkulationen förbättrades och kom igång tidigare just pga att oljan var mer lättflytande och pumpbar. Det innebär i sin tur att smörjningen troligen ökade trots det lägre oljetrycket.

Att oljan rinner av delarna lättare är både rätt och fel. Det som händer är att merparten av oljan rinner av, men vidhäftningsförmågan för den tunna och viktiga oljefilmen är bättre med den oljan än ex en mineralolja.

Långt svar, hoppas att du fick den informationen du ville!

Mvh

ge
39
gesa2
525iAX Touring -95
Johan B, Tack för ett uttömmande svar! Bilen hade gått 17000 mil, servad enl. bok fram till 14500 därefter ovisst. Ja, jag fick den känslan att oljan var för tunn för den motorn, precis som du beskriver. Tyvärr vet jag ej vilken viskositet det var men det verkar som om dom slår i samma olja (Castrol RS)i alla BMW, från 316 E30 till M5 E39 och oavsett miltal(Bilsalongen, Skövde). Nästa gång jag äger bil som rullat lite längre/har sliten motor kommer jag definitivt prova "tjockare" olja.

mvh
Själv kör jag på Agrol´s Spectra 5W/40 (helsyntet). Tillverkas för lantmännen/odal/granngården eller vad de nu heter denna veckan, av Mobil. Har funkat väldigt bra både i mina standardbilar och tävlingsbilar (fast då den gamla, 5W/50). Bra pris oxå (c:a 60 kr/lit).

Micke
Jag kör på Castrol SLX (som är 0W/30) efter rekommendation från BMW trots att bilen gått 26200mil. Har kört ca 400mil med den oljan med obetydlig oljeförbrukning (ca 2dl på de milen) och oljetrycket byggs upp blixtsnabbt (1, max 2sek. tills lampan släcks).
Själv var jag lite skeptisk till så tunn olja till en så pass gammal bil, men inga läckage alls och som sagt obetydlig oljeförbrukning.
Oljan som var i när jag köpte den var en tjockare Penzoil(vet ej vilken) och det dröjde längre innan trycket byggdes upp med den.
Inga oljud eller andra problem heller pga viskositeten.
Så är bilen servad ordentligt ska det nog inte vara några problem med tunn syntetolja av bra kvalitet till äldre motorer.

Mvh
Rasmus
Axel
gesa2 RS oljan är en 0w-40 olja så den är med andra ord tunn.
JohanB,Det är bra att du skriver dina utförliga inlägg eftersom du och jag har precis samma åsikter idetta ämne.Men för att skriva dina inlägg hade jag fått sitta vid datorn i ett par timmar eftersom jag skriver så fruktansvärt långsamt,gratulerar till mer än 2000 inlägg.
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
Visa användare
881
Henrik.A
E3 3.0Si -75
jag kan rekommendera Shell Helix Ultra 5-40W olja eller Shell Helix Ultra X 0-30W...jag själv har 5-40...och den kan jag rekommendera...

/Henk

BMW CS #5075

Sugen på en E34...vill du byta???
zi
60
zippe84
318i -92 (E36)
okej det var väldigt mycket fakta de. Men jag fårstår/kan inte välja vad jag ska hälla i min M40. Skulle behöva lite tips..

Mvh//Niklas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.