AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
611

oljeförbrukning? och checkkontrol

bm
70
bmw_e32
750iAL -92
har en 750iAL -92 undrar vad som är "normalt" i oljeförbrukning?

bytte olje för ungefär 1 månad sen nu e det mellan min och max iofs så har motorn fått jobba rejält på sistonde:) så det kanske är normalt?

nån som har problem med oljenivågivaren?
check controllen den visar "engine oil press" fast det är gott om olja
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
"engine oil press" ? Låter mer som en varning för lågt eller högt oljetryck tycker jag... Enda jag vet om oljeförbrukningen är att på en del bmw motorer är det ok upp till 1L/100mil...

MVH David Öfverdahl-Forslöf
Hej.
Enligt boken så skall denna motor dra Max 0,15 liter per 100km. med andra ord 1,5 liter per hundra mil.
Detta är vad BMW säger om max värdet. Man skall även räkna in det som motorn tillför oljan, typ bensin och sot som kommer ner mellan kolvringar och andra kontaktytor där den kan komma in i oljan och "fylla på". Det i sin tur gör att motorn inte "drar olja" fast oljan förvandlas sakta till en bensinluktande sothärd som inte gör sitt jobb...

//Per

Per 750 1988 E32
bm
70
bmw_e32
750iAL -92
okej då kan min oljeförbrukning stämma i alla fall

såg att det fanns en i prio3 gruppen som hette "Check Engine Oil Lev" men vad kan det bero på att den varnar"engine oil press"? enligt instruktionsboken så ska oljan vara för låg när den kommer upp och man ska kolla oljenivån och om den inte är för låg så ska man kontakta bmw verkstan ... kan det ha nåt samband med att jag ungefär 30min innan motortvättade bilen sen slocknade den efter en stund sen dess så har den inte varnat nåt mer... nåt som e lite klokare på det här? :)

mvh
KM
Ri
240
Richard V8
540iAM -00
Om du får varningen "engine oil press" kan det vara
dåligt flöde i oljefilterhuset, det felet hade jag
på min 730 V8.Inte så dyrt att byta ca 1000kr har jag för mig.
svardska
oljeförbrukning beror mkt på hur man servar och hur ofta man byter olja.
Jag rekomenderar aldrig mer än 8000km mellan oljebyte med filter.
mkt pga växelvärme med varma dagar och kalla nätter då man får kondens i oljan.

750ila-90
VW 1954
MB 200-89
VW Coach-90
mm.mm.mm...

K,sVard
Wi
58
Wittel
750iL-96
Hej!
Jag har en 750 iaL-92 den den drar ca 1lit/100m.
Mvh Cedex
V1
18
V12!!!
850ia -91
Har i och för sig inte en 7-serie utan en 850ia -91. Tyvärr är den enda riktiga BMW (retar alltid någon med 3-serien, he-he) diskriminerad på det här forumet så att därför tränger jag mig på här på 7-sidan eftersom vi delar på V12:an. Min har gått 18000 mil (på mätaren:-) Den drar inte speciellt mycket olja. Brukar max behöva fylla på 0,5 liter mellan service. Har dock ett annat problem. Bilen gick ordentligt varm vid två tillfälle i somras p g a dålig luftning av kylsystem. Topparna klarade sig fint, TUR!!! Men, efter det har vid något tillfälle slammer och tickande från motorn uppstått vid tomgång när motorn är varmkörd, d v s normal temp på mätare men kört på motorväg i nån timme.
Nu har någon olje-jesus påstått att även den bästa helsyntetolja tar skada när den går riktigt varm och bör därför bytas. Någon kommentar till detta. Och förresten hur många liter olja rymmer V12:an.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.