AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.294

Baslåda modell mindre i E34 Touring?

Sida 1 av 2
Bl
211
Blackrose
520iA Touring -93
Någon som byggt något kul/bra??
Funderar på att bygga på vänster sida, o låta lådan gå in lite bakom luckan (bort med den)dock inte så mycket volym att vinna, det är ju proppfullt med ljudisolering!! :), o på så sätt behålla det mesta av bredd o djup i bagaget! = Barnvagn på väg!!!!
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Bygg lådan i reservhjulsbaljan?

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Hej,
Länk
kanske kan vara något? "Micke Olsson" här på forumet som byggt.

Mvh
Patrik

*min signatur står här*
Kolla under "Bilder" på min sida så hittar du mer exempel på den som Patrik menar.

Mvh.
Micke
Länk
Jag har ritningen på lådan Micke byggt.....

Här finns mer om just den låddan

Länk
Bl
211
Blackrose
520iA Touring -93
Tack för alla tips!!...j*vla bra forum, man hinner knappt skicka in frågan förrän det dimper in svar!! :)
Den typ av låda Micke har är det jag vill undvika, ska in med spermatruck, modell ligg!!
Orkat inte hålla på o plocka in o ut, det ska vara en fast installation....ska försöka rita o berätta vad jag menar!
Den ni hänvisar till är ju en s.k. couner-loaded, den tar dock död på en del av basljudet, eftersom inte elementet får spela fritt...som en bandpass-låda!
Bra för "åka - runt - i - stan - bompa" men inte min stil.
Verkar som de flesta BMW ägare lägger mest intresse i styling o tuning...inte så mycket ljud!!??..rätt/fel??
Bl
211
Blackrose
520iA Touring -93
Sorry guys, insåg just att det finns ett speciellt forum för Bilstereo!!!
Open your eyes!!!!!!!
Nja inte riktigt utan Plattan framför basen ger faktiskt en höjning med ett par små dB och kompleterar porten så klart bättre register än en Bandpass låda...
Har annars en E34 sedan låda hemma som är liten och smidigt men jag mistänker att du fikar efter ngt i stil med dom halvfabrikat lådor som finns till Hisinge-traktorernas långsidor eller??
Har sedan ett par månader en e34 touring. Jag slängde ur reservhjulet byggde en 20l slutenlåda (helt fyrkantig) då fick jag även plats med slutstegen i baljan. I lådan har jag en gammal DLS 12" (w612 tror jag). Ovanför lådan har jag kvar orginal golvet. Har kört utan reservhjul i tidigare bilar pga bilstereotävlande och har klarat mig med punkaspray.
Bl
211
Blackrose
520iA Touring -93
Rätt! något i stil med vad Hisinge-traktorerna har!!
Sluten låda o locket på!!??...hur låter det??
Inget hål någonstans????
Låter helt ok !
Med bas menar jag under 50 Hz och det kommer fram iallafall! 6,5" i fram spelar rent och fint ifrån 40 Hz! Men det är klart du kanske trodde jag hade något Hobbexsteg el. likn. Nu är det ju inte något PA ljud jag är ute efter utan HIFI. Nämde jag att det var SASCA jag har tävlat i flera år tidigare?! (borde veta lite hur det ska låta!)
Bl
211
Blackrose
520iA Touring -93
??? bas under 50Hz?????
vad lyssnar du på?
Existerar knappt i modern musik, filmmusik o typ kyrkorgel!
Viss Hiphop kanske, med syntetisk bas, annars så spelar ju en elbas ner till max 40Hz!!
Punchen i musiken ligger ju någonstans 60-100Hz.
Spela 40Hz i ett 6.5" framsystem???..hur har du installerat det??
I kickarna finns det ju inte volym så det knappt kan vara värt besväret att gå upp till 6.5", har du ingen volym att jobba i så kommer de ej att spela djupare än ett par 5.25"!!
Ref./Stefan Wänquist, ARD, konstruktör åt bl.a. Audio Pro, tidigare Yamaha mm.!!
Det märks när den riktiga djupbasen saknas när man har vant sig med att höra hela frekvensregistret och all musik går ner till 20Hz! Och Hiphop är det alldra sista jag skulle lyssna på.

Till Frågan om framsystemet så är det ett gammalt DLS U36 där sexan sitter i en förstärkt orginalpanel.
Hade säkert kunnat spela lika djupt med 5.25 i denna montering men nu hade jag sexan liggande.
Bl
211
Blackrose
520iA Touring -93
NEJ!! all musik går inte till 20Hz!!!
Endast kyrkorgel kommer ner dit, kan i vissa fall nå 16Hz!!Läs på lite mer! Dessutom kommer du aldrig att kunna höra 20Hz i en bil!..vet du hur lång våglängd en sån ton får???
Måste få fråga vad du tävlade i för klass, o hur gick det??....för dina teorier håller inte!!
Sen kan man ju alltid skita i Hz o teorier, huvudsaken är ju att man tycker att det låter bra!!
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Blackrose: Våglängd vid 20 Hz = 17 meter, 40 Hz = 8.5 meter, 80 Hz = 4.25 meter, osv. Behövs subwoofer i en bil med kupelängd på 3 meter?
Bl
211
Blackrose
520iA Touring -93
Precis dit jag vill komma!!!
17m i en bilkupé!!....det blir trångt!
Därmed inte sagt att det inte blir någonting...men...??..
Fortfarande, nästan ingen musik innehåller information ner till 20Hz!!!
Nu var det ett tag sedan jag tittade på den här tråden. Jo 20Hz får plats och hörs/känns i en bilkupé även om våglängden är 17m, fråga mig inte hur men våglängds resonemanget funkar inte för då skulle knappt en 100Hz ton få plats. Åk på en Sasca tävling och be att få lyssna på en bil med ljudet tävlingsinställt! Det finns även utrustning för frekvens mätning på tävlingarna, be att få se ett protokoll så ser ni att 20hz får plats i kupén!
Även vanlig musik tex vanlig rock har toner som går ända ner till 20Hz. Gå till en seriös Bilstereobutik så kan de koppla in en frekvensanalysator direkt på lågnivån på en CD-spelare, stoppa i "Vanlig" musik och se att det finns information ända ner till 20Hz.

Tävlings klassen var R25000 kom 4 sammanlagt i SM Högst ljud poäng men det var på tiden då Db gav poäng och jag spelade "bara" 125dB vann ett antal deltävlingar mm.

Om baslåda behövs (gör nytta) i en 3m bil.... Varför tror du att någon har en baslåda i bilen om det inte hjälper?

Jag håller helt klart med dig om att huvudsaken är att man själv är nöjd med ljudet, sen beror det på vad man är van att ha för kvalité på ljudet.
Tips. Åk på Tävling eller HIFI mässa el. likn. och lyssna, sätt dig sen i bilen och lyssna. Tycker du fortfarande att det låter bra så lägg inte ner någon tid på ljudet.
Bl
211
Blackrose
520iA Touring -93
Har aldrig haft för avsikt att påstå att frekvenser under 100Hz inte hörs i en bil, då har jag formulerat mig fel!
Det finns säkert info. i en del musik ner till 20Hz, men med hur mycket energi??? - 15dB!!??...o då är det ju inte så intressant!
Varför tror du man använder subsonicfilter??...det som finns där gör mer skada än nytta!!
Synd att det inte går att bifoga här i forumet, då skulle jag scanna av en artikel i BST som Stefan Wänquist skrev i ett kapitel som hette "Speakers Corner" för ett antal år sen, han förklarar nog bättre än vad jag gör!!
Även jag har subsonic filter på 30Hz för att inte spela sönder basen. Ett filter klipper inte av allt under frekvensen, bara rundar av. Ingen fara med att det inte går att bifoga, jag borde ha läst artikeln om den var med för några år sedan annars har jag med all sannolikhet tidningen hemma.
Men nu tillbaks till din utgångs fråga. Lådan jag har byggt fungerar skitbra (golvet tilltrots), den tar ingen plats i bagaget, syns inte (men hörs). Nackdelen är om man får en rejäl punka. Jag kan verkligen rekomendera en sluten låda (tror inte det fungerar att montera en portad låda under golvet) om du har en bas som passar för det och har lite mer kraft i slutsteget (mindre känslighet på sluten låda). Med den slutna lådan får du en väldigt jämn bas, en portad låda peakar ofta lite väl mkt. Tror att MDS lådan behöver ganska mkt modifieringar för att passa, men får du till det så blir nog det bra.
Kom ihåg att det minst viktiga i bilstereon är basen, skaffa bra framhögtalare, cd-spelare och ett bra slutseg först. Lycka till!
Bl
211
Blackrose
520iA Touring -93
Det stog i BST -96 el. -97!!
Skit samma!
Har fått ett MB Quart-kit inmonterat fram nu, så nästa steg är ett vettigt slutsteg!
Har kollat lite på DLS CA-30, på papperet passar det mig som hand i handske, även plånboken!! :)
Någon erfarenhet av det?? Tyvärr är ju inte alltid teori o praktik helt överensstämmande!
Även kollat på Lightning Audio, lite mer pengar men....
En fråga, var ska man sätta steget??...om jag nu behåller reservhjulet!!??
Om du behåller reservhjulet så blir det svårt att gömma undan steget, det finns ju väldigt dåligt med outnyttjade utrymmen. Du får nog skruva det i golvet, ryggstödet eller på eventuell baslåda. Kom ihåg att det behöver kylning! Kolla efter begagnat slutsteg av ett känt märke. Watten spelar ingen större roll utan strömmkapaciteten! Jag har drivit en 12" tidigare med DLS SA 30 2x15Wrms gick faktiskt att spela 120dB. Själv har jag alltid tyckt om DLS som jag (och många med mig) tycker ger ett väldigt naturtroget ljud och jag skulle bli mkt förvånad om CA30 skulle låta dåligt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.