AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.077

325, E36...Vandrar på tomgång..va kan de va för fel?!

Tobban22
Har en 325i, E36...92 års modell
Den vandrar på tomgång, upp o ner hela tiden...
Nån som har nå förslag på va de kan va?
ja misstänker att de e tomgångsmotorn men jag vet inte säkert
jag har haft en 325-94 med tomgångs problem.
det kan vara tomgångs motor men också styrboxen.
inte ovanligt fel att det kommer in vatten i den.
då måste den tas bort och torkas upp eller bytas.
du kan även nolla systemet genom att bryta strömmen
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Det är med stor säkerhet jag kan säga att det är lambdasonden som är boven i dramat! Har en likadan bil som du, samma årsmodell med samma symton, och provade först med att byta lambdan. Fungerade kanon. Motorn spann precis som skulle, dock efter att jag nollställde "databoxen" för att radera felkoderna som uppstod.
Mo
141
Molund
E-36 325i Sedan Edition
Som Scnitzermann säger, det är med all säkerhet lambdan!
Även jag hade samma problem. Åk till en Bmw verkstad o koppla upp bilen mot en dator så får du svaret!

Lycka till!

Ps. JWR i Tyresö var inte så dyra iaf tyckte jag=) 1300:- för ny sond,felsökning och montering. Ds.

Beast no.7
Zo
68
Zodiac
Bmw E36 sedan -91
Av ren erfarenhet så kan man inte utesluta att det kan vara ngt annat än lambdan som gett upp. Ta och titta på alla slangar som går till insuget. Jag hade samma problem med min E36. Då var det en slang som går mellan ventilhuset och insuget som det var en liten spricka i. Jag måste påpeka att det var samma symptom som om lambdan hade varit kass.

Zodi@C
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
På min dåvarande 520-92 hade jag problemet att tomgåmgen vandrade, speciellt då den var kall. Jag lät då kolla ev. felkoder i den och då var det trottelpotentiometern som det var fel på, efter byte var allt frid och fröjd. Så man ska vara försiktig med att säga att det till 100% är ngn specifik del i motorn som är defekt, många olika komponentfel kan ge liknande symptom.

Mvh/ Micke t
Si
765
Simon01
120dM -08
jag har haft symptomen två gånger, ena gången var det lambdan och andra gånger var det en slang vid insuget som inte satt ordenligt
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara den lilla Tomgångsregleringsventilen (T-koppling mellan slangen till luftinsugningsgummit efter luftmassemätaren och inugningsrörens kammare samt elkabeln) och slangen mellan kopplingen och kammaren som är felaktiga.
BMW har ett servicemeddelande om att de skall bytas till modifierade versioner för att undvika att smuts gör att tomgångsmotorn kärvar. De byts om tomgången är oregelbunden.

Artikelnummer för modifierade versioner:
13 41 1 433 626 Tomgångsregleringsventil
13 41 1 730 071 Slang

Tror inte att de delarna är särskillt dyra.

Mvh
DA
71
DALLO
525 -91 brukis
325 turbo -87
KOLLA LUFTMASSE MÄTAREN HAR NÅGRA POLARE SOM HAR HATT SAMMA PROBLEN OCH DÅ HAR MÄTAREN VARIT KASS.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.