AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.252

Pendlande HC värde !?

Sida 1 av 2
Sp
53
Spyder
525ix -92
Hallå BMW människor!
Det är nu så att jag besiktat min bil 525 -92 där HC halten var för hög, övriga avgas värden ok.
HC 200
CO 0
CO 2500 0
Lambda 1.0

HC halten vid tomgång låg och pendlade, allt från 100-350. Tänkte, vad faan är det nu, olja 200 mil, t-stift 1500 mil, drar ju inte mycket olja, misständer ej, helt avgassystem, drar ingen tjuvluft. Vad kan det vara...

Okej, jag byter till spritt nya stift, byter lambda, rengör luftfiltret, häller i k-sprit för att vara på den säkra sidan. Åter på besiktning. Fortfarade pendlar HC värdet 70-300 men besiktninsmannen var sjysst och skrev ner till ett medel på 100.
HC 100
CO 0
CO 2500 0
Lambda 1.0

Någon som varit med om nått liknande!?
Vad kan det vara för fel!
KL
194
KL
525 TDSA Touring -93
tändkablar kanske? tyvärr blir det ju ofta så på gamla bilar när toppen börjar bli sliten.. slipa in ventiler m.m så löser det sig ofta..
Japp har varit med om det just nu, vi var på väg att sälja våran 850 men när vi fick reda på att HC-halten låg långt över det man får ha så är det ingen ide att sälja bilen längre, HC-halten låg på över 2000 på vänster sida och över 600 på höger sida så det är ju bara till att köra bilen tills den rasar....
Och skall man rep den så kommer det att kosta c:a 50.000 misstänker jag....

850 Jaa sån är jag
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Simba_1

Köra tills det rasar,låter ju inget kul med en så härlig vagn som 850i.

Kolla upp med någon bildelsfirma om inte det går att fixa fram nya katalysatorer till en bra peng istället.
Om du nu(vilket jag misstänker)gjort en rejäl service+kollat här på forumet om eventuella andra orsaker innan dina värden mättes upp.

Mvh Janne.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Är det helt tokiga värden är det oftast enklare både att hitta felet och att åtgärda det. Så jag tycker inte du ska ge upp Simba_1. Du kan ju t.ex. börja med att läsa av felkodsminnet!

Jeppe
Sp
53
Spyder
525ix -92
Skall göra ett kompressionsprov som det första i min vidare felsökning, låter inte troligt dock eftersom bilen går bra i övrigt. Känns inte som att felet sitter där.
HC värdet är lågt på högre varv, dessutom ligger CO på 0, tomgång som vid högt varv.

Kan katalysator vara slut? Hur visar det sig?

HC värdet är ju mått på oförbrända avgaser, katalysatorn är väl ingen efterbrännkammare...

Någon fler som har någon idé på vad det kan vara för fel.
Jesperado!
Hur och kan man kolla det själv isf, jag tackar alla för bra svar och hjälp man kan få här via forumet...

850 Jaa sån är jag
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

spyder>Jag har på tomgång under 100 i Hc i min icke katalysatorförsedda 535:a iaf..(50-100)

Så funderingen jag har är väl oxå om inte din bil tar lite olja o skickar iväg det vidare s.a.s..Hur mycket olja drar vagnen din?Inget som jag är säker på,men du verkar ha gjort en hel del redan.
Katalysatorn är väl lite bökig att kolla själv så ett besök hos en duktig verkstad kan kanske skingra det problemet..

Simba_1>>BMW kollar upp detta(felkoder)för en smärre summa pengar.

Sen var det någon tråd som tog upp om vevhusventilationsproblem på V12:an iaf,skulle visst bytas relativt ofta för undvikande av dels hög oljeförbrukning o "utspottande" av olja pga för högt tryck i motorn...Tror det var sign Alexandar som visste en hel del om detta problem..

Mvh Janne.
Sp
53
Spyder
525ix -92
<Janne T>
Jo, bilen är väl omhändertagen och jag har förskat och bytt endel för att komma fram till felet. Bilen drar inte mycket olja, byter ca var 1000 mil och behöver aldrig fylla någon olja mellan bytena.

Du har bra HC värden på din bil, tyder ju på att katten inte har inverkan på HC värdet, däremot tar den stryk vid höga HC värden. Vad som kan krångla med en bil med lambda är att om den drar tjuvluft mellan luftmängdmätare och insug (bilen blir snålställd) ger lambdasonden värden som kompenseras med mera soppa. Men jag har sprutat startgas i motorn så gott jag kan för att hitta eventuella läckor. Ett ställe jag missat är "bromsbomben" men inget tyder på att den skall läcka.

Blir så trött !!!

Tackar för alla ideér men välkomnar flera!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...Kan möjligtvis vara någon liten störning på din ventiljusteringmekanik,du har iofs självjusterande ventiler men det kan kanske vara någon lyftare som "kläggat igen" och därmed ställer till det en smula.

Kanske ett oljebyte till kan göra susen..en tanke.

Mvh Janne.
De minsta lilla vatten motorn drar in så rusar HCn i luften. Räcker med några droppar i en cylinder så blir de galet men jag förutsätter ju att du aldrig behöver fylla på vatten annars kan jag nästan säga till 100 procent att de är pga de(dålig toppackning)Många bilar blir konstiga när vevhusventilationen krånglar så kolla de.
to
8
tobe
325 i-92
byt stift o tanka 98 o ha bilen varm när du besiktar om.

tobbe
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Verkar dumt att besikta om den när den redan är godkänd!

Jeppe
Sp
53
Spyder
525ix -92
<Mr Henke>
Vevhusventilationen fungerar klockrent, blir lite skeptisk dock när du säger att vatten i motorn skjuter HCn i höjden. Jag behöver inte fylla vatten onormalt mycket. Bilen står med motorvärmare hela dagarna och körs endel så ibland måste nån deciliter fyllas.

Om det nu skulle vara vatten som spöker till HCn, gäller det bara på tomgång? HC är låg på högre varv, vid 2000rpm är den nere under 30ppm.

<Jesperado>
Måste bara skriva att du är helt otrolig vad gäller att svara på inlägg i forumet, läser grundläggande och har koll på det mesta. Bilen är ju som du påpekar godkänd...
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Taskiga tändkablar, rotor och tändkåpa kan ge hög HC.
Likadant med läckande ventilkåpspackning och blaskig olja. Fel bränsleluftblandning kan orsaka hög HC och
det kan bl a trasig/kass o2sensor eller lamdbasond.

Fick HC 1200 på min ena sida vid en besiktning.
Byte av ventilkåpspackning och insugspackningarna
fixade det. Så rådet till Simba som skrev ovan är att
se över skicket på dessa. Det är dock inte roligt att
byta insugspackningarna på V12.

Just på V12 så är dåliga insugspackningar vanligt efter
som dessa åldras och läcker med tiden. Har en livslängd
på c:a 8 år. Ger hög HC och orolig och hög tomgång särskilt när bilen är kall.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Syresensor (o2sensor kallat) och lambdasond är väl ändå samma sak?

Jeppe
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Jesperado:

Nix, inte för att jag är expert men på V12 så sitter
det en 02-senosor i ändarna på varje insug och en lamdbasond på vardera avgassystem precis efter kattarna. Vad jag vet så mäter 02 syrehalten i luften
medans lamdasonden mäter förbränningen.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
En lambdasond mäter syrehalten! Vilket iofs ger en indikation på hur bra förbränningen är, men det korrekta namnet på lambdasonden är syresensor.

Jeppe
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Nja...inte samma sak men de har liknande utseende och funktioner.
Spyder går de åt kylarvatten?men du måste va säker på att de inte läcker utåt i någon slang eller kylaren gör de inte de så kan jag säga dig att de med jättestor sannolikhet är toppackningen eller värsta fall spricka i toppen.Därför HCn sjunker när du har högre varvtal är för att cylinder hinner förbränna bort vattnet snabbare än vid tomgång.
det kan vara luftlekarse nån stans på nån slang till insuget eller nån tätning

A.k.a Night'o Kid The driver ho race by night

Söker en E32 735
*såld*Bmw535 E34 Turbo
-The RavenRacing bmw turbo team -
på en stripp nära dig nästa år

När ska BMW sparka ner audi fråm toppen och ta över superstage!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.