|
|
|
|---|---|
|
BMW testar en oroväckande funktion i X5:an enl nyhet i ams nyhetsbrev idag: "Det nya hastighetsvarningssystemet ger ett mottryck i gaspedalen när föraren kör fortare än tillåtet - eller när avståndet till framförvarande fordon är för litet. Den "aktiva gaspedalen" får information om rådande fartgränser via en DVD i navigationssystemen. Avståndet till framförvarande mäts med radarsensorer." Det här är början till slutet. Ett mycket trist men tänkbart senario är att svenska staten lagstiftar om obligatoriska hastighetsövervakningssystem i nya bilar. Den dagen ska jag köpa en nästan ny bil och vårda den ömt. | |
|
Som tur är kan man övermanna mottrycket genom att trycka ännu hårdare på gaspedalen... men visst är utvecklingen trist i vissa fall. Dagens (och morgondagens) bilar bestämmer allt mer själva och dom gånger föraren bestämmer spelar "bilen in" händelseförloppet (ref. SAAB). /Kristian BMWCS #5062 ------------------------------ Länk 1600/2-renovering... |
|
sebbe_bmw |
Kan verkligen behövas! Med tanke på mig,=) Fick precis tillbaka mitt kort efter en månad utan det=) Man blir oerhört fartblind i X5:an även om man blir det i E39 också Sebbe |
|
som tur finns det gamla bilar man kan köra fort med :-) Christopher ///M535i...snart M545i BMWCS# 5041 Länk |
|
|
Den dagen nybilsköparna accepterar sådana funktioner som inte kan kopplas ut lär inte komma detta decennium... Asken |
|
|
Asken: Det finns redan, tänker på t.ex. vissa märken har antisladdsystem som inte går att koppla ur (med en knapp på instrumentpanelen antar jag att du menar?!) Toppfartsspärrar (250 km/h) har folk också accepterat. Vissa SUV:ar har lägre hast.spärrar. Om de bara inför det lite smygande så börjar folk acceptera det eftersom skillnaden inte blir alltför stor mellan gångerna. T.ex. det pratas om att navigatorn och farthållaren ska arbeta ihop eftersom fartbegränsningarna kan/kommer läggas in i skivan. (När man lagt ut en rutt alltså) M V H Stephan ______________________________ Länk |
|
|
Fransmän skulle knappast acceptera att bilarna forcerade regel-efterlevnad åt dem. Så det är bara att flytta hit om "Svenska staten" skulle få något så spritt språngade dumt för sig. Å andra sidan kan Franska gendarmer vara nog så barska herrar i Napoleons tradition helt utan elektronik... Mvh Björn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.