|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hallå! Alla mackar kör på samma bensin. Eller rättare: Ibland får tex Shell soppan från ett raff i danmark, en annan gång norge eller finland (eller till och med göteborg eller brofjorden) Samma gäller för alla bolag. På de flesta ställen har inte bolagen egna depåer utan samverkar och delar på samma bensin/diesel cistern. Jet säljer 96/98 med kalium tillsatt enbart av den anledningen att dom inte har en enda butik som kan sälja kaliumet över disk som riktiga mackar. Var rädd om OK som fortfarande är en mack och tanka där istället! På ett år skiljer det inte mycket om du är medlem. |
|
|
Kvaliten på bränslet kan skilja på mack till mack. Men det beror mog på hur täta deras tankar är!! Vet att här jag bor hadde Ok problem för ett par år sen med vatten i tankarna. Då märkte man en betydlig skilnad om man tankade på Statoil eller Ok Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Mackar=är mera korvkiosker och livsmedelsbutiker än mack idag, kul att stå i en korvkö när man ska betala bensin eller köpa torkarblad tex. Och det är generallt oavsett vilket bolag det är.En del står det tom ICA.... på. Men den dålig förtjänsten på bensinen har framkallat detta tyvärr. Tacka vet jag Roy o Roger:)) MVH Hasso Länk |
|
Det där med korvkiosk håller jag med om! Man blir ju vansinnigt irriterad när det är kö å nån skall köpa en korvj**el. När dessutom personalen måste tvätta sig gång på gång när dom ändå har en tång att ta korven med överväger man ju att sluta tanka helt... Låt de små korvkioskerna överleva istället!! |
|
|
Håler helt och hållet med att man blir måttligt nöjd när en expedit ska ta hand om hela kön och hälften ska ha korv. Snart blir det uteslutande "kontokortstankningar" som gäller... I min by är det Statoil som har sämst handläggningstid, tveklöst! Mvh Anders S. |
|
|
Pratade med JET för ngn månad sedan och då sade man mig att de skulle börja sälja grön 98 någon gång nästa år. M |
|
|
Gjorde som Per_j82 idag tänkte prova 98 oktan i min -98:a Men de röda munstycken gick inte in i tanken som tur var kör med kort så jag förlorade inte nåra kosingar. Stämmer det att kostnaden per mil blir nästan likvärdig med att köra 95/98 då bensinförbrukningen blir lägre med 98 oktan och då få en piggare motor på köpet. K-Jörgen |
|
|
Tankade upp bilen på JET igår. På andra sidan pumpen stod en herre med en av de senarre Subarumodellerna. Han tankade röd 98... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------- Länk |
|
|
Det kan väl inta vara bra att tanka med röd 98 eller??!!! Stackars bilen för den mår väl inget vidare bra av det!! Jag måste faktiskt säga en sak ang. Jet bensin, sen får ni säga vad ni vill men när jag köpte min v8 Bimmer förra året så gick den jätte bra speciellt på tomgång! Jag skaffade mig Jet kort och började tanka på deras 95 och full tank alltid! Efter n2 månader började billen gå ojämt på tomgång, den skakade) fick några tips här på sidan och andra att jag skulle rengöra vissa grejer som tomgång motor osv...vist den blev lite bättre....sen byte jag mack till ok/Q8 ibland statoil och nu går bilen faktisk mycket bättre på tomgång men jag tankar även 98! Sen fick jag veta att min svärfars gamla bil gick med dåligt på jets bensin men det var väldigt länge sedan det! Så om jets bensin är bra eller inte får man räkna ut själv! MvH Bmw 4-ever Länk |
|
|
Som redan sagts: De flesta bolag har exakt likvärdig om inte samma soppa i tankarna. Bara att kolla på tankbilarna som fyller upp, ofta samma no-name bil som besöker både Statoil och t.ex Shell. Skandal vore det ju annars om varje bolag skulle skicka t.ex sina tankbilar från Gbg till mackar och depåer i norra Norrland. Troligen kan kattarna klara t.ex Jets 98, blyersättningen ger inte samma skador som bly, men ingen garanti!! FP |
|
| Jag kör JET i min 525i -90 (M20) iofs en gammal motor utan spikningsreglering, men ändå. Den går bra. Har testa både SHELL:s och OKQ8:s blyfri 98, men jag märker ingen skillnad alls. Men, som sagt jag har ju en gammal motor. Pappsen har förresten också börjat tanka på JET nu med sin nya 540iA -01. Han har inte haft några problem eller skillnader hittills, efter 10 fulltankar eller så. Men vi får se... | |
|
peter78w: Då är det bara att byta tillbaka till Jet för att bevisa tesen. Börjar bilen gå dåligt på tomgång igen så är det ju inget snack om saken. Annars så handlar det ju bara om indicier. ;) |
|
|
Hasso, Jag tycker det är irriterande med folk som köper bensin när jag är hungrig och väntar på korv... ;-) Micke |
|
| Men blir det lägre bensinförbrukning med 98 oktan är det någon som kollat | |
|
Föresten Familjens gamla 320 går nu på på Jets röd 96 oktan Slipper det där med blyerättningsmedel funkar bra -----------ännu |
|
|
98 i en bil med konventionell tändning och motorstyrning ger ingen mindre förbrukning än t.ex 95. Det är inte så att högre oktan innehåller mera energi eller liknande. Däremot kan en motor med knacksensor och adaptiv motorstyrning ställa om tändningen lite och utnyttja den högre oktanhalten (tåligheten mot förtändning pga kompressionen) och pressa ut något högre effekt (rätt marginellt) ALTERNATIVT kör man lugnt och kommer lite längre per liter bränsle. Svaret blir då: Ja man KAN få något lägre förbrukning. I praktiken gasar de flesta mera med 98 och får då ingen lägre förbrukning. FP |
|
|
Skickade ett mejl till Jet : Att jag saknar grön 98:a på Jet fick svaret: Hej! Tack för Din förfrågan. Efterfrågan på grön 98 är fortfarande väldigt låg då de flertalet bilar presterar väl med 95 oktanig bensin. Det finns dock fortfarande många bilister som inte har katalysator bilar och därför efterfrågar bensin med blyersättningsadditiv (den röda bensinen). Förutom ett lågt och tydligt pris är en av grundstenarna i JET's koncept är att göra tankningen snabb och enkel för dig och alla andra av våra kunder. Vi tycker därför inte att kunden skall själv behöva blanda till sin bensin varför vi tills vidare väljer att sälja den röda bensinen. Vi bevakar givetvis eftefrågeutvecklingen noga och den dagen efterfrågan hos flertalet av våra kunder förändras, anpassar vi givetvis vårt sortiment därefter. Vi önskar dig en trevlig dag. Med Vänlig Hälsning Camilla Johansson JET Kundservice K-Jörgen |
|
|
Jag tankar JET endast för att de har röd bensin till mina gamla klassiker. Gäller både bilar och båt. Bonusen för JET var att de fick mina 3000 liter blyfri bensin också bara för att de kan tillhandahålla mig "tankfärdig blyersättningsbensin" Så enligt mitt och flera av mina veteranbekanta så har Jet agerat helt rätt och fått våran vardagskonsumtion på köpet. Om de dessutom hade blyfri 98 så vaore det givetvis ingen nackdel! /Mats |
|
| Man får bara hålla med Mats. Bara slippa att stå där med blyersättningsmedel är värt en del. | |
| Skaffa Volvo-kort och tanka på Volvo... Här i hudiksvall ligger dom alltid lika med Jet. Dom har grön 98. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.