AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
31.648

98 Oktan på JET

Sida 1 av 2
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Hej! Jag var på JET idag och tänkte att det skulle vara roligt att testa 98 Oktan istället för Blyfri 95 som jag alltid tankat i min 525i -90. Men efter jag betalat i automaten och skulle ta 98 Pumpen så var den röd och inte grön som till 95. Är det så att bara gröna pumpar (munstycket) är blyfri eller är också röda det? Det röda pumpen/munstycket på JET innehåller väl en massa grejer som gör att man inte kan köra med den bensinen på katalysator bilar eller? Vågar man tanka ur röd nästa gång? Nån som gjort det?
PE
630
PESK
740iA e32
Nej, den röda är för bilar utan katalysator, den
innehåller bly ersättningsmedel. Så håll dig till
95-oktan eller byt mack, de flesta andra mackar har
blyfri 98-oktan...
PEO
Gl
282
GluffiS
520xD, Evo 8, Panigale V2, Monster 696
Jag kör min gamla volvo på Jet's 98oktaniga. Men känns som den går bättre på Statoils 98oktaniga med lite blyersättning i.

Even alcohol can bend the room...
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
PESK har rätt - den är för äldre bilar utan kat.

Mvh

/NP
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det är synd att JET inte har 98, det är enda anledningen till att inte jag tankar där. Misstänker att det finns fler kunder att värva om dom utökade sitt utbud...

Mvh

Anders S.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
OK. Då var det tur att jag inte var färgblind då jag tankade sist :-) Annars hade min katalysator pajat. Ja verkligen synd att JET inte har Blyfri 98! JET är ju trots allt nästan 40 öre billigare än andra mackar. Men jag vet att bl.a. SHELL har Blyfri 98, men där är det DYRT!
Hjelm
Det "ska" ju vara olika munstycken på pumparna.. så att det inte går att få i den blyadebensinens munstycke i tankhålet på en bil med katalysator..

Är det så?

MVH Danne
bo
42
bowmore
BMW 540ia -94
finns röda handtag kvar ???? vart inte de förbjudet med blyad bensin för nått år sedan ??? vi böt på våran mack för drygt 1år sedan...

sång & betong
Tigerr
1 - bytte
2 - blyad är förbjudet, men nu har man blyersättning istället. Smöjer, men är inte lika skadligt för miljön

Tigerr
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Jag tycker det är jättebra att JET har blyersättning i sin bensin! Ett ställe som man kunde tanka 323 på och där jag tankar Morrisen.
Det är jobbigt att slabba med blyersättning själv.
Bly försvan för länge sedan de senaste 5-10 åren så har det varit blyersättning.
Lars
statoils bensin är väl inge bra?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tigerr, "Smörjer" ;o)

Mvh
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Vissa mackar (vet inte hur det är med Jet) har fortfarande röda munstycken på 98 trots att den är blyfri och utan tillsatser, men då står det klart och tydligt.
Enligt vad jag hört har Jet sämst kvalitet på sin bensin om man jämför med de största, typ OK, Statoil, Shell, Preem osv. Några bevis har jag inte för detta ifall någon undrar :)

avn
635CSI -85
523i -96
JET har blyersättningsmedel i sin bensin från de röda munstyckena. Jag har också hört rykten om att deras bensin skulle vara dålig men några fakta för detta verkar det inte finnas. Jag tror att ryktena enbart beror på priset.

Jag tycker det är kanonbra att bensinen från det billigaste bolaget har blyersättningsmedel i tankarna.

/Anders
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Som någon påpekade för mig på bmwpowers emaillista så går det inte fysiskt att få i ett rött handtag i en bil som är gjord blyfri bensin, då röret är grövre.
Lars
ge
39
gesa2
525iAX Touring -95
lalaw: "så går det inte fysiskt att få i ett rött handtag i en bil som är gjord blyfri bensin"
...Måste vara ett väldigt stort handtag ;-)
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Nja att JET:s bensin skulle vara sämre än någon annan har jag aldrig märkt. Jag har kört JET bensin sedan jag köpte bilen 2000 (Blyfri 95) och jag har testat andra som t.ex. OKQ8, STATOIL, PREEM m.fl. Jag har aldrig märkt någon skillnad. Att JET har så lågt pris beror ju först och främst på att det inte har någon personal på sina mackar. (Obemannade.) Slutsats: Kör på JET:s bensin!!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det bästa är att rabatt och bonus och återbäring redan sitter i handtaget hos Jet.Tankar även nån gång på andra mackar Hydro-OK men aldrig märkt nån skillnad förutom det betydligt högre priset minst +30 öre.
OK minipris brukar skilja ca + 10-12 öre.

MVH
Hasso
Länk

He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Om tillräckligt många börjar efterfråga "grön"98 oktan bensin hos Jet så borde ju marknadens regler göra att de inför det, så sätt igång nu och bearbeta dem, alla som vill ha 98 hos Jet:-)
Kn
97
Knugen
525 TDSA -93
Jag som även kör lite äldre bilar som kräver blyersättning tycker att Jet gör helt rätt.
Och eftersom de inte har bytt i tankarna måste ju betyda att de tjänar pengar!?!

Diesel Performance.....
bo
42
bowmore
BMW 540ia -94
tror inte de e någon skillnad på bensin från olika mackar..vi har en din-x mack,som e lika billig som jet,när dom öppnade macken snacka alla om att de va "dålig"soppa. men den kommer från statoil`s tankar i västerås hamnen.

sång & betong
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.