AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
884

Calibra 4x4 turbo vs E36 325

Du
138
Dumbo
E36 325i -92
Åkte me kompisen ida i hans ny inköpta Opel Calibra 4x4 turbo, den gick nått utav HELVETE i jämförelse med min 325:a
Lite fakta Calibra 6 växlad, 210hk, ca 1400kg
325 5 växlad, 192hk, 1240kg
Den gick oförskämt bra i jämförelse!

Tackar för alla svar!

//Daniel
Sorkhunter
Finns ju en möjlighet att den var trimmad, vet inte hur dom går original.
Perkka
Dumbo: Kan ju bero på att Opeln avverkar 0-100 på 6.7 lr 6.8 sek.. Medan din sprintar iväg på 7.9 sek (enl. modellguiden).. Dessutom har väl Opeln 205hk & inte 210hk.. Tror nog din bil väger mer än "bara" 1240kg.. & att Opeln e tyngre än 1400 pannor, tänk på 4-hjulsdriften väger lite den åh..

Mvh Per

If everything seems under control, you`re just not going fast enough!
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
325:an jag hade (Coupé) stod det 1430 kilo på registreringsbeviset.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
med risk för att vara fakta nörd så vill jag tillägga att calibra turbo har 204hk och klarar 0-100 på 6.8sekunder och en 325E36 väger definitivt mer än 1240kg...förmodligen runt 1400kg. Där calibran är totalt oslagbar är toppfarten på 245km/h pga den fantastiskt låga luftmotståndet. Tycker du calibran gick bra i de lägre hastigheterna såg lär den gå ännu snabbare i de högre registret i jämförelse med din 325a.

Calibra är en plastracer, dock en snabb och billig(inköp) sådan men betänk att leva med bilen i några månader..då finns det mer än häftiga accelerationer som tilltalar.
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Jag har åkt runt Mantorp Park i en calibra 4*4 med V6 dubbelturbo... Den gick fort! Men vad spelar det för roll, det finns viktigare parametrar än toppfart och ax.

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk 1600/2-renovering...
Du
138
Dumbo
E36 325i -92
Fel av mig jag vägde in den på 1420kg. Enligt förra ägaren var den helt orginal sånär på sportsystem.
Han och en komis till hade legat i 265km/h med denna bilen, så man misstänker trim.

Tackar för alla svar!

//Daniel
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
hmm 265km/h...en opelmätare har väl aldrig beskylts för att visa hastigheten exakt. Runt 8% felvisning på 265km/h ger ju 245km/h så det är inte orimligt att den kan vara original.
M3 killer´n
Först och främst är det 204hk i Turbon, Min 325:a går jävligt mycket bättre än de flesta calibror jag har rejsat med. Sen tycker jag att Perkka är en riktig TÖNT som härmar Jan Öyvind Ruud alias Ruud Racing med hans citat: If you feel in control your not going fast enough! kolla www.be-4-you.com och se själva.. RIPP OFF!

Mvh Jonas
M3 killer´n
Dumbo: om du har en 325 som går i 265kmh så har du förmodligen 26" hjul, min 325 med 18" toppar 260kmh @ 7200rpm och jag kan tänka mej att din bil inte varvar mer än 6700rpm,

Mvh Jonas
Du
138
Dumbo
E36 325i -92
M3 killer´n: Det är inte 325:an som har legat i 265km/h, om du läser alla inlägg så kanske du får mer översikt.

Har du bänkat din 325:a kan vara kul och veta vad den har för effekt..
Har du kommit igenom besiktningen med kompressorn?

Tackar för alla svar!

//Daniel
M3 killer´n
Ok Dumbo, då får jag lov att få be så hemskt mycket om ursäkt, Jag har tyvärr inte bänkat den än, har precis köpt lite mer godis till den så jag tänkte vänta tills jag fått på det innan jag bänkar den. Har nyss lagt in den i läsar galleriet ta en titt. Dessa är bilder från Gatebil Träffen på Rudskogen i september 2002. Ha det bra

Mvh Jonas
M3 killer´n
Enligt Hans-Petter på ESS ska den garanterat bromsa minst 285bhp, får se när jag får på vatten insprutningen så jag kan ladda lite mer då borde jag ha run 330hk, den som lever får se :)

Mvh Jonas
Jag hade en Calibra Turbo 4x4 sista års modellen -96 som gjordes med turbo!! fullutrustad ,svart,sänkt och 9x16" borbet fälgar runt om med m3 speglar på och dubbla utblås på varje sida!!!! den var nog den grymaste calibra som jag såg och körde!! men krockade denna underbara pärla som fick skrotas :( sen köpte jag en M3:a -94 sänkt mm!! säger bara att att calibra saknar jag än idag!! väghållningen och farten mm går inte att jämföras!!! men jag älskar bmw än då!! men jag har nu haft dessa två bilar och säger det att calibran saknar jag!!!!
vill bara tillägga att spärren kom vid 250km/h på calibran!!! åkte ca 7 mil på 16 min med den!! åkte på samma sträcka med m3:a som inte alls hade samma väghållning och kurvtagning som calibran klardade det inte alls samman!! blev besviken på den!!!
Jo
10
Jockeus
330 Ci 11/2001
Har själv ägt en Calibra Turbo med bromsade 265hk och justerbara konidämpare. Saknar denna bil än idag pga väghållningen. Kör idag en Z3 M-roadster som går bra rakt fram och på kurviga vägar upp till ca 150km/h men blir sedan lite orolig. Calibran var mycket stabilare att köra i högre hastigheter.
31
412
318 grabben
318-82 s14 turbo
320i-82
318-76
750ia-88
men du min bil drar de flesta 900kg motorn gav i från sig 450 hästar sist jag bromsa den nu kar jag byt kamar och en störe turbo sitter snart där
Perkka
M3 killer`n: Jag tönt?? Hmm, va i h-vete gnola du i? "If everything seems....." sas av Mario Andretti, ingen annan.. Dessutom finns d en annan användare här på BMWPOWER-s forum som använder detta citat.. E han också tönt då lr? Jag få väl citera vem jag vill, lr hur? Sköt ditt & skit i andra..

Mvh Per

If everything seems under control, you`re just not going fast enough!
Perkka
D var 328_johan som använder samma citat som jag. Lr tvärtom.. Men visst, tycker du han e tönt också så..

Mvh Per

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.