AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
792

Getriebeprogramm, driftsprogram?

Jonas Westling
D kom upp på varnaren idag....
Snö, sport å ekonomi läget la av...även kickdown.
Vad kan det vara? En säkring?
Tacksam för svar....

MVH
Jonas
Ma
41
MatsL
528iA-98
Automaten går in i reserv-programmet av någon anledning.
Dåligt batteri KAN vara en av anledningarna till att detta dyker upp.

///Mats
BM
174
BMW V8
540Touring -98
ESS 400+
Om söker på forumet kommer du hitta mycket ang detta fel detta har varit uppe ett par gånger tidigare.

Mvh Niklas

Länk
Ursäkta att jag väcker en gammal tråd, har sökt men inte hittat nåt som exakt beskriver mitt problem. Lider också av Getriebeprogramm-sjukan. Ibland kan man köra en hel dag utan att det kommer, och om det kommer så kan det hjälpa med att stänga av bilen, starta igen o köra vidare. Ibland händer det hela tiden, inga "omstarter" hjälper. Tycker också att det inträffar mer frekvent på senare tid, och det hörs ett högt dunkande från lådan när man fösöker köra. Verkar även som den är extra känslig när man kör korta sträckor med många stopp. Har bytt till helt nytt batteri utan resultat. Är det lådan som gett upp, eller kan det vara nåt annat billigare och enklare fel? Vad kan det kosta att få lådan vidgjord uppskattningsvis? Nån som har tips om var man ska vända sig? Bor i Malmö. Tacksam för alla tips, måste få detta åtgärdat så fort som möjligt!
stefannorr
Jonas> Vore ju kul o upplysande om du kunde skriva år o modell av din bil,lite lättare då.
Batteriet är ju en svag punkt,men finns även dom som haft fel på kam eller vevaxelgivare på e 39 som fått upp detta felmeddelande,låg oljenivå m.m..be BMW läsa av felkod om de är möjligt.

stefannorr
Kanske man skulle läst lite nogrannare,såg att Jonas inlägg var från 2002!! men vore ändå kul höra va de va för fel han råkat ut för,kan ju hjälpa andra o de är väl en del av vitsen med detta forum,blir ofta en fråga ställd och några svar men sen hörs inte frågeställaren av med lösningen.

stefannorr, jag äger den bilen nu. Jag vet inte vad det var för fel dessvärre. Men det kan vara bussningarna till automatlådan som stället till det, min polare hade det problemet. har man vibrationer i motorn så får man det felet. Annars lär det va typ batteri eller laddrelä. Lämna in bilen på felsökning, kostar inte mkt. JWR i tyresö är billiga.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.