AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.740

Det ryker om bromsarna och luktar bränt!

Hej!

Jag bytte bromsskivor + belägg fram häromdagen, Brembo & Ferodo. Jag har kört in delarna drygt 150km nu. Idag var jag ute och testa grejerna mer kraftfullt, inga problem alls utan allt verkar ta som det ska. Men när jag kom hem till garaget kände jag en svag bränd lukt komma in i kupén. Jag gick ut och kolla bromsarna fram, det rök lite grann om dem... och luktade aningens bränt, det var ganska varmt alltså. Jag körde ingen lång sväng, men ganska fort och ganska tvära bromsningar (ingen tvärnit!). Tidigare med de gamla delarna har jag kört så här ofta utan att märka något alls. Är inte delarna inkörda riktigt, eller vad kan vara fel? Beläggen ligger tydligen an konstant mot skivorna, visst förtryck kan jag tro, det gjorde det lika mycket med de gamla delarna, så jag kan inte se någon skillnad.

Någon bromsexpert som vet något? Känns ju inte så bra det här.

Mvh Gunnar, BMW 540IA-93.
ch
212
chris
330 coupé -02
jo du Gunnar, tvättade du skivorna i aceton eller dyl.innan du monterade dom? Jag tycker det låter som det finns lite olja kvar på skivorna.
Man brukar använda någon slags "infettning" vid förvaring så att dom inte ska rosta.
Du berättar samtidigt att du kört in dom i 150km, troligtvis vid din testkörning då du bromsade lite mer blev nog skivorna lite varmare än dom varit förut.
Förövrigt så brukar nya belägg ligga an lite men man ska samtidigt kunna snurra på bromsskivan utan större ansträngning. Jag tippar på att lukten försvinner så småningom. Lukten känner jag också då jag kört riktigt hårt.
Hej!

Jag kan snurra varje hjul ca 3 varv, kändes bra.

Delarna är bytta och monterade efter konstens alla regler (inkl monteringssats):

Avfettade skivor med lacknafta, mkt noga.
Alla gummidelar insmorda med speciellt fett, GR17(?).
Alla glidddelar som ligger and mot gummi, insmorda med samma fett.
Alla anliggningsytor är filade med mycket "svag" fil enligt praxis.
Oken rengjorda så långt det varit möjligt, speciellt då de delar som kommer i kontakt med beläggen.
Osv osv. Allt kändes väldigt bra.

Jag har nu ikväll skiftat framdäcken mot bakdäcken och "optimerat" ringtrycken, jag var mycket noga med alla anliggningsytor, svagt slipade och rengjorda. Var ute en sväng till och böjde mig sedan ner och det blir verkligen varmt kring bromsarna fram! Det är kanske ingen fara då, men man blir ju lite fundersam... De där lågfrekventa brummingarna som kommer vid 60+ är kvar, de fanns överhuvudtaget inte alls innan bytet, däremot verkar de "spontana" vibrationerna borta, alltid nåt! (Eller också döljs de av de nya, pessimistisk tanke...)

En sak som jag upptäckte var att höger skiva fram inte har "100%" cirkulära spår efter klotsarna, medan den vänstra har det, kan det vara något att fundera kring? Kan det vara så att den yttre klotsen på detta hjul "fladdrar"? Jag är ganska noggran av mig...la märke till att ok-hållarnas öppning kring skivan inte är helt centrisk kring denna, dvs spalterna som måste finnas där är inte lika, gäller båda hjulen. Kollade bakdelarna som fortf. är gamla och där verkar det också vara så. I mina ögon borde inte funktionen påverkas trots det, eftersom glid-oket centrerar sig självt oavsett hållaren. Kan man schimsa kanske, brukar man det? Det fanns inga schims vid demonteringen iof.

Mvh Gunnar, BMW 540IA-93.
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Blir de lika varma vid "normal" körning? Om inte tror jag inte du har nånting att oroa dig för... Det är ju trots allt en bra tung bil du ska ha stopp på. Kan bara jämnföra med min egen bil som har lite tyngd i sig. Behövs inte särskilt mycket innan det blir varmt. Ta bilen och åk ut på en normal sväng. När du kommer hem igen känn lite försiktigt på fälgen. Ska vara varm,ljummen. Blir dem lika varm efter denna tur har du troligast anliggning på nått ok. Var beläggen mycket slitna när du bytte? Om så var fallet kan det vara nån plunch som inte släpper tillbaka riktigt på en gång pga att dom har jobbat lite längre ut förrut. Sen har du ju mycket snävare toleranser då allt är nytt... Inte lika mycket att spela på då om nått inte funkar till 100%. Kan nämna att då jag nyss fixade bromsarna på morsans 518 tog jag ut den på en liten testtur. Upp i dryga hundringen , jämt stadigt tryck på pedalen (ej låsning). Upprepade 3-4 ggr kombinerat med lite aktiv körning. Då bilen stannade i garaget bokstavligen rök det ur hjulhusen (inte att rekomendera). Då är det en relativt lätt bil med iof mindre bromsar men vid upprepade bromsningar och "standardgrejer" behövs det inte så värst mycket innan det går varmt.

MVH David Öfverdahl-Forslöf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.