AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
767

effekt M3 e30

M power
är det någon som kan svara på hur myket effekt det går att få ur en M3 e30 s14 utan överladdning och vad krävs mer än en stor plånbok
Vet inte men min bror hade en som hade varit hos Köhler där var 300 hk utan överladdning.Den var på 2500cc originaltopp med större ventiler och andra kammar.Motorn varvade 9000 varv men där fanns ganska dåligt vrid all effekt kom i princip efter 6000 varv mer vet jag inte vad som var gjort vi köpte den så för ca fyra år sen.Men sannolikt hade dom hittat på en del med tanke på notan som var på ca hundratusen.
M power
var den bromsad på 300hk eller?
var det en evolution eller?

"Tuned by Hacke Racing"
"musen"
M power
vad mer i motorn vad gjort en det du sa
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Utan ekonomiska hämningar så finns det ett team i Tyskland som åker med en bit över 400HK utan överladdning med en 2,8 liters S14 (Yeeeeeeeeeeehaaaaa) :)

www.dolate-motorsport.de
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Ett tillägg bara, kollade effekten på hemsidan:

BMW M3 Gruppe H
Hubraum: 2.800 ccm

Leistung: ca. 420 PS/308 kW

Höchstgeschwindigkeit: ca. 285 km / h

Förövrigt så vet Köhler hur man bygger dessa maskinerna... :D
M power
när bör man byta stakar och kolvar
M power
är det köhler grejer man ska ha eller?

är det det bästa eller

om man t.e.x vill ha cirka 300hk
vad är det man gör exakt är det någon som vet eller?

typ behöver toppen portas?
monterar man eftermarknadssprut?
RafkoM3
MPOWER:
Ska du ha ca 300 kusar i din bil utan turbo så får du punga ut dryga 80-90 000 :-
Men då får du en fin maskin.
Stakar och kolvar byter i samband med komphöjningen.

/M3 E30(TIC)
Länk
RafkoM3
_johan_:
Snacka om att man får byta saker för att få ut den effekten :( Kostar nog runt 250 000 för ett sånt kit.
Sen får de riva motorn efter varje tävling, de varvar ju 10 000 varv och sånt är tufft för motorn.
Men vilket ljud som kommer ut från motorn ;)

/M3 E30(TIC)
Länk
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
rafko: Men tänk om man hade haft möjligheten, vilken maskin!!!

Vet inte om du har hört en DTM 2,5:a på 10k varv? Det är ren PORR och inget annat. Finns inte ett hår på kroppen som ligger ner. Vi har en video från Ring Knutstorp från träffen '99 (tror det var då) då Sten Jarl åkte BMW Cup med sin DTM 92:a, han varvar inte så mycket, men det var _fullt_ längs hela depån med folk och så tyst bland publiken att man kunde höra en knappnål falla när Sten planterade pjäxan ut på rakan - det är inte ett intresse, det är en religion :D
RafkoM3
Johan:
Jo om man hade haft möjligheten då hade man köpt såklart. Har inte hört JARLS, men när jag var i ZE GERMANZ fick jag höra en 2.5 S14 som varvade 9500varv med kolfiber box och massa lull lull saker.
Snacka om ljud!!!!

Det som är synd att effekten kommer så långt upp i registret. Jag är ju klar med min turbomaskin nu, och jag har MYCKET effekt redan vid 2500 varv, och hela vägen ut. Det får man inte med sugmotor :(
Och eftersom min bil ska användas till gatbruk så tycker jag det är jobbig att ligga över 6000 varv hela tiden för att ha dessa 300 kusar. Kan ligga på 2800 och få 500 Nm i ryggen.

/M3 E30(TIC)
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Hör med wiking här på forumet, han har sin bil hos Köhler just nu för en "liten" operation, om detta stämmer så borde han kunna tala om vad som görs med hans motor.

Mvh Abbe
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.