|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min farthållare funkade inte. Lämnade skitet till BMW för en felkontroll. Kostar 6-700 kr. Dom PÅSTOD att det var styrdonet som var kasst. Snälla, vad är styrdonet? Den som sitter framme i motorrummet på vänstersidan? Eller är det "styrmotorn? Dom påstod att det skulle kosta 5 papp att fixa. 3500 kr för styrdonet och 1500 för jobbet. Är det något man kan fixa själv? Har väl "pillat" lite så man är kanske inte helt skruvad? Kan någon säfa var styrdonet sitter? Och varför finns det inte reperationshandböker till BMW 525I 93?? Har bara hittat upp till -91. /Lennart 525IA -93 | |
| Det finns en rep-bok till 525 -93 -Robert Bentley Service Manual, finns tex på Adlibris.se. Mycket utförlig, tjock och dyr:/ Har en själv. | |
|
Lennart: Min E28 är visserligen nästan antik jämfört med din bil, men den har farthållare! En svart plastklädd sak som sitter framme i motorummet på vänstersidan (fabrikat VDO, står på plasten). Från denna går en vajer till gasreglaget vid insuget, så det kan inte enbart vara ett styrdon iallafall, snarare "styrmotor", om inte dessa är kombinerade. Mvh Daniel |
|
|
kanske denna sidan kan vara till hjälp?? Länk här ser man tydligt att styrdonet är själva databoxen. Om det nu är så att den är kass hade jag stuckit till skroten och hittat en som sere fräsch ut. Att byta denna boxen gör du på 2 minuter om jag inte har fel för mig. www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! |
|
|
Tack, men jag har fortfarande inte lokaliserat "styrdonet" Någon sa att det skulle sitta på höger skärm, men var?? Se foto på min hemsida och säg i så fall gärna vilket det är . .Länk /Lennart |
|
| Enligt Bentley's Service Manual sitter styrdonet under instrumentpanelen på vänster sida (förmodligen då bakom kickpanelen) för årsmodell 92-95 och i motorrummet bakom höger stötdämpartorn för årsmodell 89-91. | |
|
Ok, tack så länge. Får väl rota där lite när jag får tid. /Lennart |
|
|
Börja med att byta reläet till farthållaren. Lär sitta på vänster skärm i en box i motorrummet. Min la av och det räckte med att byta det sedan fungerade det igen. |
|
|
Styrdonet sitter bakom högtalaren nedstoppat i tröskeln på vänster sida en alubox. MVH Tony |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.