AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
972

Varvräknare på 518 e28

Sj
98
Sjn
518i -88
Hej.

Hur var kopplar jag in en varvräknare på en 518 -88 ?
Alltid funnits på tidigare bilar :)

Fråga 2. Var ligger varvstoppet kontra "rödmarkeringen" ?

// Stefan
518i slow mobil
beror på om du ska ta en från biltema eller inte... Annars om du tar en från exempelvis 520 så kommer den visa fel pga det mindre cylinderantalet i din bil... Men en biltemas kopplar du in på: tändningsplus(röd), minus(svart), minussidan på tändspolen(grön) och till instrumentsbelysningen(vit). En original från ex 520 e bara att trycka i, byta ut klockan bara...

E28, REAL power for REAL men!
BMW e28 registret #154
Länk
Hellre blyfot och lustgas än simfot och syrgas
Fick körkort 26/9 15.30 =)
Sj
98
Sjn
518i -88
Tack. Simpelt, men har man inte gjort det förrut så :)

Vet du/nån maxvarv/rödmarkering då?

Hade tänkt "biltema" modellen, men att byta ut till en 520 låter ju bättre/snyggare igentligen. Ingen som vet om man kan fixa så den visar rätt?

Kan man byta ut hela panelen mot en 520 annars? Är kontakterna lika, eller måste man koppla om?

// Stefan
sjn, problemet är att de e28:orna som har rusmätare har 6 cylindrar, dvs impulserna blir fel om man tar en av deras varvräknare. Brädorna är desamma i E28:orna, du kan ta en från en 6 cyl o peta dit på en 4-cyl utan problem.
Enda sättet att få den att visa "rätt" är att antingen tillverka nån omvandlare till impulserna, jag har själv klurat länge, men inte fått det att funka. Ett annat sätt är att rita om skalan i förhållande 4/6.

Jag har även haft funderingar på att montera en biltema i den stora plastplatten till höger om brädan, under varningsblinkersknappen.

Jag har läst nånstans att det ska finnas 518 med rusklocka, men jag har inte hittat nån begagnad.

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Det går att ha kul med en snik-modell !!!
518i slow mobil
Annars bar asom en teori. Kan man inet ta en ifrån en 318 och ta kodnyckeln eller något?? Maxvarvet har jag för mig e på 6500 i verkligheten, 6000 enligt BMW... Maxefekten ligger på 5800varv i en 518i. Rödmarkeringen skulle jag vilja ta vid ca 5000varv...

BMW e28 registret #154
Länk
Sj
98
Sjn
518i -88
bjernler. Jo jag fattar problemet. Men det kanske borde gå att lösa.

Biltema och liknande har väll omkoplare för olika cylinder tal, eller? Har aldrig haft nån som sagt. Om man kollar lite hur de funkar kanske man kan göra en "workaround".

Har 318 varvräknare alltså och passar över?

// Stefan
518i slow mobil
vet inte om de passar. Men de e ju för rätt cylindertal. Och har för mig att jag läst att det ska finnas en kodnyckel i dem.... Borde kanske gå att skifta över? Någon som e mer insatt i elektronik kan nog svara på det...

BMW e28 registret #154
Länk
Sj
98
Sjn
518i -88
Tja? Jag har ingen anning tyvärr. Inte ens suttit i en 318 tror jag.

"Uppar" lite genom att tacka för svaren sålänge.

// Stefan
Jag har haft en 318-mätare i näven hos en polare och funderade på hur man skulle få över den....gav upp ganska fort.
Kodnyckel tror jag inte att det sitter nån i, inte vad jag såg iallafall. Dessutom passar inte kontakter o annat därimellan, utan man får fetbyggaom...

Ytterligare en idé jag haft som kan resultera i att man står där med en defekt biltemamätare är att ta dess axel, pilla dit en hastighetsmätarnål och en egenritad tavla baserad på typ klockans tavla...hoppas du hajjar va jag menar

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Det går att ha kul med en snik-modell !!!
Sj
98
Sjn
518i -88
Jo. Jag hajar, men då får det nog helt enkelt bli en enkel extern mätare.

Men tack för svaret så slipper man försöka med en 318.

// Stefan
Gl
282
GluffiS
520xD, Evo 8, Panigale V2, Monster 696
KLart du ska ha en extern mätare. En sån där feet som sitter på dragracing bilar :)

Even alcohol can bend the room...
Hej min 535a varvar 6200 har testat det några gonger kanse därför jag körde av en vipparm*hmm**leR*...är det bara jag som tycker att det är svårt att få dän insuget???jag problem med varvmätaren på min bil den ryker när man släpper på gasen..vad kan det vara fär fel???//danne
Sj
98
Sjn
518i -88
"KLart du ska ha en extern mätare. En sån där feet som sitter på dragracing bilar :)"

Vet en sån till Salu, men på en 518? Humm jag vet inte :) .. Fast jag tänkte kanske köra lite vinterbilsrace med den så :)

// Stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.