AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.414

Det ryker om bromsarna och luktar bränt, vad är fel?

Hej!

Jag bytte bromsskivor + belägg fram häromdagen, Brembo & Ferodo. Jag har kört in delarna drygt 150km nu. Idag var jag ute och testa grejerna mer kraftfullt, inga problem alls utan allt verkar ta som det ska. Men när jag kom hem till garaget kände jag en svag bränd lukt komma in i kupén. Jag gick ut och kolla bromsarna fram, det rök lite grann om dem... och luktade aningens bränt, det var ganska varmt alltså. Jag körde ingen lång sväng, men ganska fort och ganska tvära bromsningar (ingen tvärnit!). Tidigare med de gamla delarna har jag kört så här ofta utan att märka något alls. Är inte delarna inkörda riktigt, eller vad kan vara fel? Beläggen ligger tydligen an konstant mot skivorna, visst förtryck kan jag tro, det gjorde det lika mycket med de gamla delarna, så jag kan inte se någon skillnad.

Någon bromsexpert som vet något? Känns ju inte så bra det här.

Mvh Gunnar, BMW 540IA-93.
"John Drake"
Om du hissar upp framhjulen med en domkraft...samt sätter snurr på ett av hjulen..så bör det snurra runt
ett par varv utan att stanna eller gnissla....?
Vill även att du kollar en greja till...ta tag i ett av framhjulen när bilen är upphissad fatta tag i däcket
kl 12 samt 18 Vicka hjulet ut & in OBS riktigt kraftfullt...Känner du något Glapp då...?
Bo
11
Boris
528IA 96 520is 87
det är nog ingen fara det är färg som brens bort av värme

Boris: Vad då för färg? Färg på beläggens plattor?

John: Kan snurra bägge hjulen minst 3 varv om man tar i lite. Det känns okej. Kan inte känna något glapp, men det är svårt att få bra kraft eftersom jag bara har domkraft+pallbockar, så jag är inte säker.

Jag har nu ikväll skiftat framdäcken mot bakdäcken och "optimerat" ringtrycken, jag var mycket noga med alla anliggningsytor, svagt slipade och rengjorda. Var ute en sväng till och böjde mig sedan ner och det blir verkligen varmt kring bromsarna fram! Det är kanske ingen fara då, men man blir ju lite fundersam... De där lågfrekventa brummingarna som kommer vid 60+ är kvar, de fanns överhuvudtaget inte alls innan bytet, däremot verkar de "spontana" vibrationerna borta, alltid nåt! (Eller också döljs de av de nya, pessimistisk tanke...)

En sak som jag upptäckte var att höger skiva fram inte har "100%" cirkulära spår efter klotsarna, medan den vänstra har det, kan det vara något att fundera kring? Kan det vara så att den yttre klotsen på detta hjul "fladdrar"? Jag är ganska noggran av mig...la märke till att ok-hållarnas öppning kring skivan inte är helt centrisk kring denna, dvs spalterna som måste finnas där är inte lika, gäller båda hjulen. Kollade bakdelarna som fortf. är gamla och där verkar det också vara så. I mina ögon borde inte funktionen påverkas trots det, eftersom glid-oket centrerar sig självt oavsett hållaren. Kan man schimsa kanske, brukar man det? Det fanns inga schims vid demonteringen iof. Puh, skrivkramp!

Jädrans vibrationer!

"John Drake"
Kan det vara så att vänster broms överhettas p,g,a att höger ej fungerar fullt ut....gör så här nästa gång du
stannar bilen känn då efter på bromsskivan eller fälgen om den vänstra är varmare(hetare) en den högra.
Du kan även under färd testa om bromsarna tar olika
Bromsa mkt lite i 80km/h släpp ratten samt se om den
drar åt vänster...borde då tyda på att den bromsen jobbar mer....det här brummandet som hörs...kommer det bara i samband med inbromsning ..???
Det att höger bromsskiva ej har cirkulära spår efter yttre bromsklossen verkar konstigt..de cirkulära spåren skall ju vara jämnt fördelade runt skivan det är något
som inte stämmer där..tycker att du skall plocka bort höger bromsok och kontrollera att allt sitter som det ska...passa då också på att dra oket fram & tillbaka
utan bromsklossar i..så det får glida ut i min-max läge
känn efter så att inget kärvar..
Hej!

Jag upplever att det är lika varmt vid bägge hjulen, inte glödhett, men ändå vädligt varmt. Detta vid lite hårdare körning. Enligt inläggi ett annat forum kan det tydligen vara helt normalt.

Bilen verkar inte dra åt något speciellt håll vid inbromsning.

Brummandet kommer oavsett om jag bromsar eller ej. Vid ca 60+ börjar det och ökar sedan i frekvens motsvarande farten som bilen har, oavsett acc/bromsning/växel od. Vid högre hastigheter, 100+, har brummandet fått så hög (eg mindre låg) frekevens att det inte längre upplevs som vibrationer, men de finns där, saktar man ner lite till 100- så ökar ljudet igen. Ungefär konstant ljudstyrka mellan 60 och 100, men frekvensen verkar följa farten som bilen har.

Angående de mindre cirkulära mönstren på höger skiva fram så är nog det enda att göra att demontera-kontrollera-montera igen och se om det hjälper. Jag ska kolla innersidan på skivorna med spegel också. Det enda som jag kan komma på är att yttre backarna bara ligger an mot okets och hållarens "skrovliga" "icke precisions-ytor", medan de inre sitter fast i kolven axiellt och radiellt och dessutom ligger an mot en förh. fin anliggningsyta. Med tanke på hur de yttre sitter "fast" så kan jag tänka mig att de kan röra sig mer än de inre, det är väl egentligen den enda förklaringen som finns...(Som jag kan komma på). Men om det är så så är det ju bara tur om man får det att fungera bra. Har man otur så kanske de ligger och vickar.
Eller, kan det ha kommit in skit mellan klots och skiva, t ex lite fint grus som rispat skivan? Otroligt att de sitter så oskyddat, både för miljöpåverkan och sabotage.

BMW540ia
Detta gäller inte bromsar utan försöker
få fram en fråga till Gunnar med sin 540.
Har upplevt samma problem med växellådan,
att den slår in 4:an växel hårt. Hur har
det gått med din låda, hört nått med från
Bmw eller Motorteknik i Huddinge?

Mvh Richard
Hej Richard!

Automaten ja, vi tar väl den här i bromsinlägget: Har inte kommit längre med den. Just nu väntar jag på att en mycket kunnig bil/automat-kille ska komma hem från sin semester, då ska vi börja med att låta honom testköra bilen, får se vad han säger.

I somras bytte BMW ut motorkuddarna, vänster var kass, knappast gynsammt för lådan. Kardan+lagring+kors+hardy är nytt, ny olja i bakväxeln också. Vidare är styrenheten till lådan undersökt igen, kollat felminnen alltså, men inget fel. Fick order om att inte ha lös mobil i bilen, men det är svårt att hålla i dessa dagar...

Vad jag inte har gjort än, varför vet jag inte riktigt, är att byta oljan i lådan sedan den började vela i höstas. BMW har mer eller mindre insisterat på att INTE byta oljan, det ska ju inte behövas säger de. Men ryter man till så visst byter de. Men jag ska sköta det mer privat har jag tänkt. Att man lämnar den till en auktoriserad verkstad kan verka tryggt, och är nog så i de flesta fall, men det finns inga garantier för att de gör en grej bättre än någon annan kunnig (kanske t o m mer kunnig). Speciellt inte när det gäller mer "kluriga problem", service och sånt är de nog bäst på...
Alltså, killen ska få undersöka bilen/lådan och nästa steg blir att byta ut oljan noggrant samt byta filtret.
Vad nästa steg blir vet jag inte än.
Håll mig gärna underrättad med din låda!

suput
Kan vara att bromsskivorna blivit aningen koniska. Du får antingen vänta 200 mil då klossarna anpassats till skivorna eller svarva om/byta skivor.
BMW540ia
Dum fråga kanske, vad är motorkuddar?
Problemen med min låda är att 4:ans
växel ibland går i lite väl hårt. En kompis
till mig varnade mig lite granna för dessa
växellådor. Om allt fungerar så är dem underbara,
men blir det renoveringar så blir det rejäla
djupdykningar i plånboken. Har hört 50-60 000
för helrenoveringar. Verkar INTE speciellt trovärdigt,
men man blir ju lite orolig när det finns
tendenser till haverier. Min bil är också en 93:a
så den börjar ju bli lite till åren. Har också samma
irriterande problem som dig med vibrationer som börjar
i dem hastigheter du angav, problemet är inte riktigt
akut ännu, men det är irriterande. Angående din låda,
har du samma problem som mig?

Skulle vara bra med lite vidare kontakt då vi
verkar ha identiska fel i våra bilar.
Hör gärna av dig om du får veta något mer.
Mvh Richard
Hej Richard!

Motorkudde=motorfäste (500kr/st). 2X vätskefyllda, h & v, hela(!) motorn vilar på dessa, därav benämn "kudde". Drivlinan vill ju vrida hela paktet (Nm), så att köra med defekt/trasigt sådant är väl inte att rekommendera.
Växellådan är också upphängd i ett särskilt fäste (100kr), dvs totalt 3X för motor+automat. Det är allt. Har du kollat upphängningar o.d, kollat oljenivå, bytt olja+filter (kvalitet?), kännt på hardy-skivan, kardan-axel lagring ok?, felminnen i lådans elektronik?...

De kostnadsuppgifter jag fått är ca:

BMW orginal utbyteslåda, kostar 44 000kr
BMW renovering, kostar från 10 000 (i princip bara rivningen..), mer rimligt är 20 000+ enligt dem själva.
Växellådsföretag renovering (har ett här, Swedish Transmission Service!), ca halva BMW kostnaden, dvs lämna helst inte in den via BMW om det blir aktuellt...

Mina symptom på lådan finns ganska utförligt i de olika forumen, jag har fått många tips/ idéer/ funderingar/ råd på de inläggen, kolla efter kolumnen "inlagd av:" med mitt smeknamn så hittar du dem enkelt.

Vi hörs!

Var bor du Richard? Jag bor nära Göteborg.

Bromsar: Endast ytterytan på h skiva fram har defekta spår i sig. Området motsvarar en cirkelsektor på 60 grader, och det är mest i ytterkanten. Har nu i em demonterat/monterat oket+beläggen och allt känns perfekt, igen.. Det verkar ha gått lite flis ur ena kanten på yttre belägget, vilket sammanträffande(?). Kan det vara så att denna skit kommit in mellan skivan och beläggets "fas" (Ändarna är ju fasade några grader). Skiten kanske har gjort en repa, snabbt hittat en cirkulärt spår, kommit tillbaka till repan, blivit tokig igen och gjort nya repor, osv ett tag, så att säga. Delarna är ju otroligt oskyddade egentligen. Låter det som en trolig förklaring? Alla andra skivytor fram (3x) är perfekta, även den 4:e förutom sektorn då. För övrigt är det jämn bromsverkan, drar inte alls, och alla hjul kan snurras >3 varv med lite kraft.

Allt känns ok, så jag fortsätter köra som vanligt, vilket de flesta säkert hade gjort för länge sedan...

Tack för tipsen!

sebbe_bmw
Gunnar: Hur länge har du haft bilen...???
BMW540ia
Gunnar

Jag bor i Stockholm, har ännu inte undersökt
växellådsproblematiken så ingående. Har råkat
ut för en liten olycka och kämpar just nu med
att få tag i en vettig lackerare, var med om en
trafikolycka där motparten var vållande och dennes
bolag ska betala skadorna, dem auktoriserade
bmw verkstäderna har så otroligt långa väntetider.

Började lite lungt genom att fråga dig som kämpar
med liknande problem. Ska få ordning på detta med
vxl-lådan så snart som möjligt. Tack så mycket för
informationen om pris på renovering mm.

Mvh Richard
Sebbe,

Jag har haft den i drygt ett år nu. Den är direktimporterad från Belgien -98. Bilen är från 93 men lådan är från 96, skumt! Man kör väl inte sönder en låda på 4 år, även om man kör en del?

Kan man få reda på vad bilen har varit inne på verkstad för, i Belgien? Är det någon idé att ringa dem som sålde bilen, kanske värt att prova?

sebbe_bmw
Ok... Känner nämligen en som sålde sin 540 -93 i vintras och det var vibrationer i den och växellådan slog lite....

Klart att det är en bra ide att försöka att få tag på dom som sålde bilen/ägde den innan...

Har inte en aning om man kan kolla det där om den har varit inne och vilken verkstad i så fall...
Om det inte står i serviceboken då...

Lycka till

Sebbe
Tobi
Hej Gunnar. Du verkar ha hittat ett riktigt måndagsexemplar! Varför säljer du inte vraket och köper något annat - något du exempelvis M-testar innan köp. mvh T
Tobi,

Tack för inlägget i 5-serien, men jag skulle uttrycka mig lite snällare om jag var du. Vad du inte vet är följande:

När bilen köptes var den nybesiktigad utan någon anmärkning. Innan bilen köptes gjorde vi dessutom ett liknande M-test hos SBP, och det fanns inget att anmärka på alls.
Det fanns alltså inget som tydde på att det skulle bli problem. Det enda var väl kanske milen då (19000+), man kanske får räkna med vissa dyrare delbyten då. Växlingen var för övrigt perfekt (mjuk och behaglig på alla växlar). Det fanns ingen obalans. För övrigt var den lika kanon som den är idag!

Tja, det var det.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.