|
|
|
|---|---|
|
Har haft lite småproblem med min växellåda, jag upplever det som att synkringarna kanske är dåliga. När jag ska föra i 1an och 2an så får man lov att ta i litegrann, värst märks det såklart när det är kallt ute. Jag blev tipsad av ArosAuto i Västerås att prova att köra med en tillsats för lägre friktion. Detta låter i allra högsta grad intressant men vill självklart höra om någon provat någon sådan tillsats. Wynns, MetalTreatment-10 & Slick 50 var rekommenderade tillsatser. Alternativet är att hitta en ny växellåda, men vad ger man för en sådan i bra skick? | |
|
Testa med att byta olja i lådan först! Mvh |
|
| Hade i ny olja i slutet av sommaren. Som sagt, jag är intresserad av dessa tillsatser. | |
|
Jag skulle aldrig hälla i ett teflonmedel som slick 50 i motorn bla pga att teflonet sväller när det blir varmt och kan proppa igen oljefilter mm. Teflonet är lite lömskt sett ur andra synvinklar också. Teflonets yta har mycket sämre bärighet än vad en bra oljas filmstyrka har. Teflonet kan göra att oljan inte fastnar riktigt på metallen = sämre bärighet och risk för metall mot metall vid stora påfrestningar. Om alternativet är en utbyteslåda (är problemen så stora?) kan du ju alltid chansa iofs! Slog du i rätt oljekvalité när du bytte oljan? Tar man fel olja kan det tyvärr bli knepigt med just växlingen. Redlineoil har oljor som brukar hjälpa mot tjuriga växellådor. Bland annat Autoexperten säljer deras oljor. Mvh |
|
| Bytte till Redlines syntetiska växellådsolja förra sommaren och det blev en väsentlig skillnad att växla vid låga temperaturer. Så det kan vara läge att byta till en syntetisk olja om du inte redan har det. | |
|
Ja, det var växellådsolja som slogs i, det var dock inte jag som hällde i utan "min" mekaniker. Men det kan ju som sagt vara så att oljan lätt fryser och blir trög. Den Redline-oljan kanske kan vara något. Men hur är det nu med synkringarna, är dessa något som jobbar bättre i t ex Redlines olja (nu när det tas upp så slår det mig att jag hört gott om den förut) än vanlig olja? |
|
Esa |
marcusbj Fick du problemen i samband med oljebytet? |
| Esa: Nix, problemet har framträtt gradvis, varpå mitt oljebyte var en första åtgärd åt mitt upptäckta bekymmer. | |
|
Att byta olja fungerar bra som förebyggande åtgärd/ underhåll. Har du fått det mekaniska slitaget reparerar inte oljan problemet utan skjuter mest problemet framåt möjligtvis. Prova byt till syntetisk växellådsolja då borde lådan bli mer lättväxlad när det är kallt men som sagt om synkringarna är dåliga, leta beggad låda på tex bmwbörsen eller www.bildelsbasen.se |
|
|
Om synkringarna skrapar beror det på för lite friktion, inte tvärtom. Häll i ny orginal olja, alt Dexron III ATF. ATF är mer lättflytande än de flesta manuella oljor och har sk. friction modifiers som ökar prestandan hos synkroniseringen. //Niclas |
|
|
Tack för era svar! Men hur är det nu, fungerar lådor från t ex 535 E28 till 528 E28? Har även 520-modellerna samma låda? Tack igen! |
|
| Undrar ju även vad man bör ge för en begagnad växellåda? | |
|
Hej! Det kan vara svänghjulslagret som kärvar lite då brukar det blii svårt att lägga i dom låga vxlarna mvh. benny |
|
|
Ingen nämner kopplingen? Kan det inte vara den som kärvar. Sen hade jag en gammal Mazda 323 en gång i tiden. Jag mekade med den och i stället för att släppa ut motoroljan, släppte jag ut vxllådsoljan. Den var röd (ATF). Eftersom jag var på en GDS mack - gick jag in och köpte den rekomenderade oljan, för modellen. Det gick knappt att växla bilen. När jag bytte tillbaka till röd olja igen, fungerade bilen hur bra som helst. Bara en erfarenhet från en oerfaren! Mvh /NP |
|
|
Följ alltid BMW:s rekommendationer av vilken typ och kvalitet av växellådsoljan som ska användas! Lite intressant läsning om växellådsolja på Redlines hemsida. Länk /RS2 |
|
|
Oljebolagen lägger miljder på att utveckla och förfina sina oljor, om det bara hade varit så enkelt som att slå nån liten tillsats för 50 spänn... Dessa tillsatser tillfredsställer ungefär sin typ av behov lika "bra" som antirynkkrämer. I USA har flera stater infört mycket strikta marknadsföringsrestriktioner för dessa produkter. I bästa fall gör de inte oljan sämre. |
|
|
Nu till reslutatet: Med Pennzoil ATF (ATF Special syntet BMW V8 enligt kvittot :-), en otroligt lättflytande rödfärgad olja, så går det helt plötsligt att växla som det var när jag köpte bilen! Helskönt! Man blir lite förvånad över hur pass mycket det kan skilja mellan olja och olja, men då vet man det. Pennsoil-oljan var bra mycket enklare att hitta än Redline-varianten. Redline var uteslutande beställningsvara hos de verkstäder som tillfrågades. Att den sedan kostade mycket mer än den tidigare oljan, det lönade sig! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.