AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
443

Taskiga Led-displayer

Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Lcd-displayerna för kilometervisning och för visning av valt körprogram syns väldigt dåligt, är nå´t sträck borta här å där.
nå´n som vet om man kan byta enbart lcd-displayen eller möjligtvis om det hjälper att löda om dom?
Bilen är en 525 tdsa -93

/Dogge

Mellan själva glasdiplayen och kretskortet finns nån slags överföring. Ibland en smal avlång gummilist med ingjutna ledare "zebralist" eller en tunn flexibel flatkabel, oftast värmeförseglad mot kort och display.
Rengöring med elektronikspray UTAN olja brukar hjälpa på zebralisten. Flatkabeln är värre, lämna över projektet till elektroniker om du är osäker.
Även lödningarna på displayens drivkrets skall naturligtvis kollas.

FP
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Tackar för tipset..ska riva isär och undersöka..
skam den som ger sig..:)

Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Har observerat att när man precis startat bilen så lyser led-displayerna okej..men efter ett tag så tappar dom konturerna och hela displayen blir mer eller mindre röd.?
precis som om det blir nå´n form av överspänning.
helknepigt

Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
får väll svara mig själv då..hmm dogge det är nog nå´n halvledare som ballar ur när den blir varm..frågan är bara vilken..suck

Mycket LCD ocg LED här, vitt skillda saker. Vet inte vilken typ du har i din bil. På senare BMW brukar det vara genomlysta LCD, dvs ej reflekterande. LED används inte så vitt jag känner till annat än som enskilda lysdioder som på växelindikatorn i instrumentet på E39 aut.
Utefter detta så är det helt olika drivkretsar som möjligen kan strejka. Låter som du har LCD där bakgrundsbelysningen lyser och själva siffrorna är kass. Kollade du på överföring mellan själva displayen och kortet?

FP
Scheckheft
hej, lite bilder
Länk

/Scheckheft
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
jag lödde om överföringen från kortet till displayen..instrumentet skiljer sig från beskrivningen i mektips..dvs kortet är mordernare med ytmonterade komponenter..och ser helt annorlunda ut..när instrumentet är kallt så fungerar det perfekt..men när instrumentet börjar bli varmt så blir det succesivt sämre och sämre..det är en lcd display..inte led..
skrev lite fel i ett mess..:)
och jag har kommit fram till så mycket att det är inte fel på lcd displayen..av den annledningen att det är 2 stycken separata displayer..
en som visar kilometer och service intervall..en annan som visar valt körprogram..
och bägge 2 verkar ha samma drivkrets..
frågan jag har..drivkretsen består den av en transistor?..eller hur brukar den vara uppbyggd
måste juh börja byta delar..
men ved inte riktigt vad..*ler*

//Dogge

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.