AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
948

Alla E34-ägare! Se upp för Rost på bakluckan!

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag fick ett felmeddelande på min CheckControl för några dagar sedan, LIC-plate Light (Skyltbelysning) Och igår så skruvade jag bort de båda skyltlyktorna och upptäckte en MASSA rost runt båda hålen. Jag kan förstå att det rostar här eftersom här samlas mycket salt och fukt. Några fler som haft/har rost här? Hjälp för tips att laga rosten och förebygga för framtiden.
mackan325
Standardfel på E24/28/30/34 men kan inte nog poängteras!
Bi
129
Bimmerante
525 Touring-92
2002-75
Instämmer, hade en 535-92 och den var det alldeles bortrostat vid skyltbel. så jag fick byta ut plåten.
Har nästan inte sett någon bmw som inte varit rostangripen där.
fr
115
frisen
525ia Touring -93
Gäller det både sedan och touring, bättre vid någon viss årsmodell?

Jo
272
Johnken
523i F11 -11
Har åxå rost där men som tur e så syns de ju inte så mycket ändå när man lagat det pga av att skylten sitter ju som för! =) Men rost e aldri kul!!
Mekanikern på BMW-verkstaden tipsade mig om detta också när jag testade bilen innan köp, men bilen verkar i det närmaste rostfri...Tysklandsklimatet kanske?
Men som sagt, han poängterade speciellt att kolla runt skyltbelysningen, så det verkar vara ett problem. Hans förklaring om jag inte minns fel var galvaniska strömmar när det börjar bli dålig kontakt. Ungefär som gamla golfar(golf3) där bakluckan rostade upp pga att värmeslingorna inte fick riktig kontakt.
Vet inte om det är rätt förklaring, men kan kanske vara en förklaring till att det uppkommer just där.

Mvh
Rasmus
sa
189
sadanber
520i Touring -95
Som sagt, detta gäller inte bara E34! Min förra E28 var rejält angripen runt skyltbelysningen, så detta tips ska nog gälla generellt för gamla och halvgamla BMW!

Daniel
Vill tillägga att hans första tips var att köpa nya nedre dörrlister då han såg att de började släppa sitt grepp om dörrarna.
Det var ett av de få ställen där det fanns antydan till rost, så det tipset var bra. Kostade runt 800.-/sida + färg. Väl värt pengarna för att slippa rost i framtiden.

Mvh
Rasmus
Syns rosten när skyltbelysningen sitter fast, eller syns det bara när man tar bort den?
Annars har jag tagit bort rosten, den satt i närheten av belysningen.
Vill ju inte att det ska vara totalt sönderrostat och att det är för sent när man upptäcker det :-)
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
På min satt rosten under själva lyktan, jag fick plocka bort lyktan för att få fram rosten. Som tur var så har tysken (förra ägaren) rostlagat där tidigare. Men det har börjat rosta ändå, läre laga! Vad Touringen beträffar, så rostar de inte så mycket där eftersom de har plast istället för plåt runt skyltlyktorna...
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
hmm när jag bytta mina skyltbelysning i januari var där ej ngt rost på min...
jocker18@home.se
va glad jag blev när jag kollade och det inte ens fick en skada, helt intakt!

tacka vet jag import :P

WmB SoundZ
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag har ju också en import. Importerad -00 av mig själv. Jag har nu även upptäckt ett litet rostangrepp på takluckskanten! Laga fort!
m
18
m oh1
535 -92
ok jag har en 535 -92 har en liten rostbubbla mellan lysena annars helt fri från rost
Importerad -00
Nu väcker jag en gammal tråd till liv.
Så hur ska man gå till väga med detta rostproblem då? Är det dyrt att få det gjort hos en rostlagar firma?
Tur det är i alla fall att lyktorna sitter i själva bagageluckan på e34:or så det är egentligen inte så svårt att åtgärda. Om det har rosta odentlig då är det bara att byta bagageluckan. På e28 måste man åtgärda problemet med svetsmaskin eftersom det är mer kompliserat att byta hela plåten runt bagage.

M.V.H

Mauricio Villasmil
M5 e34
M535 e28
Ni får allt flytta upp hit för här använder de inte salt på vägarna......)
diamantsvart_bmw
kollade min idag och jag har ingen rost där, import -96

Länk

Ny servad + ny olja i växellådan.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Detta är läskigt måste kolla min i helgen också, förmodar att det inte finns någon rost.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.