|
|
|
|---|---|
|
Jag och min sambo har precis köpt hus, och ska få en knodd någongång våren 2003. Känner att jag vill byta lilla gammelmazdan mot något större/säkrare, men samtidigt får det inte kosta skjortan. Kan tyvärr bara lägga max 45.000:- + att driftkostnaderna måste vara humana. En Volvo 945 med runt 20.000 mil har känts som det ända rätta (Stor/säker, billiga delar, lättmekad, hyfsat driftsäker osv) Min BMW-tokiga polare tycker dock givetvis att jag ska köpa BMW istället. Verkar inte finnas så många 518i Touring i den prisklassen, men en del importerade har jag sett. Vågar jag köpa en 518i T -92 eller senare som gått kanske runt 20000 mil? Någon som har/haft en gammal 518 och kan dela med sig lite erfarenheter? Jag inser att bilen kommer behöva en del reparationer/pyssel. Det jag vill undvika är sömnlösa nätter pga svårlokaliserade/dyra fel. | |
|
Har Du minsta antydan av bilintresse är valet själklart. En Volvo 945 är bland det absolut tråkigaste som går att uppbringa på fyra hjul. Däremot är Volvon mycket fördelaktig att äga om Du ser bilkörning som ett nödvändigt ont för att ta sig från en punkt till en annan. Men jag misstänker att sådant inte är fallet då Du intresserat dig för BMW? Totalekonomiskt är en 518i en bra affär. Bilen är lättmekad och delarna är inte så dyra. Dessutom är modellen bränslesnål. Kolla även på alternativet 520i. Då får Du njuta av en sexa till en rimlig kostnad. Stora fördelar med sexan är att den är otroligt driftsäker. Dessutom slipper Du byta kamrem var 4000:e(!) mil, vilket krävs på 518i. Mitt tips är alltså en välhållen 520iT. av erfarenhet anser jag den sexcylindriga motorn vara driftsäkrare. kolla länken för prisexempel! Länk |
|
|
Hmm... Volvo 945'a har lättrycksturbo som utan för mycket jobb kan bytas på en stor Garret om man nu skulle vilja det.... blir ganska bra sleeper av den då :) Even alcohol can bend the room... |
|
mackan325 |
Jag köpte en 518iT - 96 i somras, jag hade höga förväntningar efter att ha haft en likadan 95' sedan i familjen sedan ny men måste säga att jag är imponerad av E34 ans kvaliteter, mycket god komfort och extremt hög byggkvalitet för små pengar. Tänk på att detta var bilar som kostade 250 KSEK+ 95-96. Allting är dimensionerat för V8 = en 518 håller, gäller självfallet 520 också! Fyran ger naturligtvis inga raceregenskaper och är surrig i hastigheter över 130km/h jag har den till långpendling på landsväg i 90-100 så det spelar inte mig någon roll. En 6 cyl går säkert på lägre varv = tystare et.c. i högre hastighet. Skall du ha en 518, satsa dock på 94 eller senare med kamkedja istället för rem, blir det 6 cyl skall du ha en 24v bil (94+??) Kolla försäkringspremien innan köp och begär skriftlig offert, BMW är inte alltid populära hos försäkringsbolagen. Det lönar sig att lägga några tusen extra på en svensksåld bil mot lägre försäkringskostnader, jag fick offerter på allt mellan 9000:- och 3400:- som jag tog. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.