AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
426

Vilka modeller på M3 finns?

Hej alla BMW-vänner!
Jag sitter och funderar på att skaffa M3 (byta upp mig). Har kommit fram till att jag iaf vill ha en 321 hk. Men när och hur byttes modeller/karosser/motorer.

Hjälp en icke insatt..

MvH

Länk
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Hej!
From 96 kom 321 hk motorn. Om det är alla 96:or som har den motorn vet jag däremot inte.

Mvh

Jonas
fr.o.m -96 så hade alla M3 E36 3.2 liters motorn...sen kom väl dubbelvanos oxå däromkring? SMG lådan kom ju -97...

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)

Jag räds inte långmilare !

Länk
just det, sen ändrade fronten ngt år oxå, tror det var runt -95, 96 ?

rätta mig gärna om ngt inte stämmer...

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)

Jag räds inte långmilare !

Länk
Jo, tycker mig se skillnader på fronterna, men vet inte vilket år osv...

Vad är SMG-låda? Är vanos bra eller dåligt?

Länk
Det som skiljer i fronten är kromlisten runt njurarna, den är bredare på 96:or och framåt.

SMG är en sekventiell låda där man har möjligheten att växla via knappar på ratten eller låta lådan växla själv (som automat). Denna SMG-låda är inte i samma klass som den i M3 E46, d v s SMG2-lådan. Den är framförallt inte lika snabb.

Förutom de modeller som skrivits om så finns det även en sedan-modell, från 95-96 tror jag den tillverkades. Är inte 100% säker men den finns i a f både med 3.0 och 3.2-motorn.

Personligen hade jag valt en senare årsmodell med 3.2-litersmotorn och manuell låda. 3.2:an har en väldigt fin 6-växlad låda och en sådan från t ex -97 som ligger kring 8-10000 mil är nog aldrig ett dåligt köp.

Jens
Fronten ändrades från och med 97.
3.2l (321 hk) kom 96
Sen finns den som 2- och 4-dörrars (ej alla år).
3.2l hade dubbla vanos och de gamla 3.0 hade enkel.

mvh larsson
SMG-lådan är utan koppling utan du för nedast spaken framåt och bakåt för växling.
Några paddlar på ratten finns väl inte på SMG utan bara på SMG2... rätta mig någon annars.

mvh larsson
dlarsson: det stämmer ju så bra, det du säger. Fronten kom -97 och inte -96. Med SMG1 växlar man med spaken fram och tillbaka och inte med knappar, blandar ihop det med Alpinas växelväljare för B3:an =)

Mitt råd kvarstår dock, en 3.2:a med manuell låda som inte gått för långt är i de flesta fall ett bra köp!

Jens
cl
185
clyzzon
330i Touring -03
MrMarsupilami: Har b3:an knappar att växla med? är det en sekventionell låda org. i den då eller?

/Johan
clyzzon,

Nej, det är vanlig automatlåda i Alpinan men med knappar på ratten för växling.
En lite suddig bild, men så här ser växlingsknapparna på B3 ut:

Länk

Jens
m3
164
m3johan
Z3M-99 12.30/179@402
328-98 e46
e36 turbo
från -96 månad 9 så är det nya grillen och alla 3.2l har dubbel vanos,jag tror 96-97or har rollsroyce vanos och dom senare sachs=bättre

m3johan
97 orna fick även mindre sidoblinkers 4- dörrars versionen kom -95
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.