AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
428

Strul med iX?

Gl
282
GluffiS
520xD, Evo 8, Panigale V2, Monster 696
Tjenare.

Hur står det till med iX modellerna. Är det mycket som brukar strula/pajja med 4wd. Har väldigt dålig koll på just iX modeller faktiskt.

Even alcohol can bend the room...
det som skiljer en 325iX från en vanlig 325:a är ju 4wd, iX:en har fördelningslåda som inte skall klara alltför mycket :( samt att oljetråget är annorlunda...förutom det så är det väl rätt så likt med vanliga 325..

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)

Jag räds inte långmilare !

Länk
Gl
282
GluffiS
Med andra ord så är det bättre o gå på en vanlig 325'a rent kvalitetsmässigt ( brukar bli billigare oxo ).

BM
29
BMW Killen =P
BMW 325 ix-89
BMW m3-87
318 is-96
beror på vem som ägt bilen och om den är buskörd!
sudden
det brukar inte vara några problem med driv linan på ix modellen håller bara fint det som är klenast är splinsen fram på driv axlarna som går in i slutväxeln.Men som sagt ingenting är starkare än den svagaste länk

Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Bmwfreaken: Har du haft en iX?

------------------------------
Magnus M, BMWcs NORD 4047
------------------------------
325iX -87
Opel Sintra 2,2 DTI -98
Länk
Nuvarande åk:Länk
Gamla bettan: Länk
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Skulle förvåna mig om du märkte någon konkret kvalitéskillnad 325 kontra 325 iX. Däremot sparar du ett par kronor i bensinförbrukning, om det nu skulle spela roll...

It´s better to burn out than to fade away...
//
129
//M
BMW 323iM TIC
bmwfreaken: Det sitter samma fördelningslåda på en sierra cosworth! Så den pallar nog för ett antal pollar tror jag!!
Gl
282
GluffiS
Ok, täntke mest på när växellåda o drivlina börjar strula. Känns som det skulle kunna vara ganska dyra pinaler.

//M
Det har varit uppe förut. Och det är inte samma fördelningslåda som på cossien. Och fördelningslådan är lite klen, hur klen låter jag vara osagt.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Det är inte samma lådhus som på cossien, så långt är klart. Invändigt är det samma konstruktion och samma tillverkare. Om det är samma effekttålighet skall jag låta vara osagt (tills vidare...).

Framvagnen är helt unik för iX:en, där passar inga rwd delar och grejerna kostar pengar... Motorblock och oljetråg skiljer liksom växellåda och fördelningslåda (givetvis), även kardantunneln är annorlunda. Bakom fördelningslådan är den likadan som rwd frånsett mellanaxeln som inte har nån mittknut (och förstås är kort). Bakdiffen har viscobroms som är iX unik, men huset är samma. Utväxlingen är något lägre.

Kvalitén på iX är mycket bra, men skötsel är a och o (som vanligt med BMW). Stösta akilleshälen med drivlinan är främre mellanaxelns splines som MÅSTE fettas in då och då (typ vartannat år eller nåt sånt). Det är enkelt och tar kanske en timme totalt.

Skall man köra sin 325 på vintern och bor nånstans där snön ligger kvar mer än 2 dagar i sträck skall man helt klart köpa en iX!! :-)

Sen en klassiker: SÖK på iX, den har diskuterats fler än många gånger...

Kiip Spiiding!
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Dessutom är det problematiskt att hitta beg. delar till iX. Finns ju inte så många. Har sett ett par iX på skroten men De har varit uppallade och motor+låda och hela drivlinan bortplockad.

It´s better to burn out than to fade away...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.