AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
582

yttermåtten på batteriet 525i -95

Hej. Går det att få i ett "Volvobatteri" i min bil? Vilka är max-måtten, så att det går att få i baksätet? Om jag kunde så skulle jag ju mäta själv, men nu sitter jag på jobbet och bilen är hemma. Skulle ju vara kanon om jag kunde köpa med ett batteri på hemvägen...Gärna ett universalbatteri på massor av Ah som inte kostar skjortan...

Micke
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det är väl standard mått på alla bilbatterier tror jag? Men akta dig för att köpa starkare Ah än vad som rekommenderas för din 525:a. Då kan du bränna elsystemet ordentligt (Säkringar, relän m.m.)
>>per_j82.

Hoppas det där var ett skämt....
Det är mest höjden jag är orolig för. På BMW säger de att höjden på originalbatteriet är 17,5 cm, jag har hittat ett som är 19 cm. Det borde väl gå, eller vad tror ni?

Micke
Am
95
Amit
BMW 320-92
vad är det riktiga ah då????

nu blev jag orolig!

Amit
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jaha. Sa dem det? Lättast är väl att mäta med tumstock där batteriet ska sitta, på din bil sitter väl batteriet under baksätet? Brorsan har bytt till ett vanligt "standard" batteri på sin 525i -93 (sitter under baksätet) och det var inga problem. Original batteri till min 525i -90 har 65 Ah. Jag har ett nu på 62 Ah, det finns egentligen ingen anledning att sätta i starkare batteri än det om man inte ska ha en värsting stereo och 300 extraljus :-) Men 65 Ah räcker långt även till normala stereobyggen.
>Amit
Det "riktiga" är 55, 65 el. 75 Ah beroende på utrustning och marknad. Det är helt ofarligt att ha ett batteri med ett annat antal Ah. Det är bara ett mått på batteriets kapacitet. Enkelt uttryckt -ju mer desto bättre!

Micke
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag måste be om ursäkt för mitt tidigare inlägg... s25519 har helt rätt. Det är ofarligt att sätta i ett batteri med fler Ah. Jag blandade ihop Volt (V) och AmpereTimmar (Ah) av någon konstig anledning. Måste vara influensan... :-(
Det gick att få dit det (19 cm högt). Men det var på det berömda, så om ni har liknande funderingar så kan ni nog se 19 cm som maxhöjd.

Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.