AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
406

Turbo i 323i-83

skucku
Hur mycket ska man sänka komp vid turbo bygge? Hur komplicerat att bygga om grenröret? Måste man bygga om i motorutrymmet?

//David
erfarenheten jag har av 323i turbo är att det är j*****
viktigt att ha rätt kompressions förhållande annars är det dyrt att åka. man sjuter blockpackningar på löpande band och spräcker toppen. för att sänka kompet så finns det speciella koppar packningar som är tjockare än orginal ett få tag i men i regel så håller dom inte om du laddar för mycket så urgröpt förbränningsrum är att rekomendera. grenröret är svårt att säga om det är svårt eller inte. beror helt och hållet på hur pass seriös du tänker vara och hur pass duktig du är på att svetsa. det är ju ingen lek att svetsa i gutjärn. motor rummet är nog ditt minsta problem skulle jag tro. har du frågor så är det bara att du hör av dig. jag har inte själv ägt någon bmw turbo men har varit med och byggt en 323i med turbo och lärt mig mycket av det.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
danne.b mycket intressant. Jag har en fråga och den lyder, hur mycket kan man klara sig undan med om man vill bygga in en seriös turbo som laddar lagom mycket(dryga 200hk) så man dessutom får hyggligt bra hållbarhet på bygget? vilka grejor skall man använda sig av, tips?
MIRRE75
Lite tips:

Länk

Länk
sc
637
schumi
e30 318is -90
hejsan MIRRE.

din bil är verkligen jäääääävligt fet. det jag undrar är hur mycket kostar det ungefär att bygga om sin bil som du har gjort. jag menar du bara allt du har gjort med motorn. turbo, intercooler, osv. är det svindyrt eller?
jag skulle gärna vilja bygga en bmw som ser ut som skit men går som fan. sånt tycker jag är kul :)
det är därför jag endast är intresserad av hur mycket trimmet kostar.
köpte du alla delar nytt eller har du köpt en del begagnat också.
det skulle va supernice ifall du skrev in text under alla bilder på din hemsida där du förklarar lite vad du har gjort för specielt på varje bild. det vore superkul. i nuläget så skulle jag absolut inte klara av att själv turbokonvertera en bmw så det vore kul med lite instruktioner på din sida :)

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
He he schumi så du hittade länken, visst är den grym.
sc
637
schumi
e30 318is -90
japp den är så jävla grym. en sån bmw vill jag också ha.
MIRRE75
Man tackar!

Text under bilderna kommer att komma snart!
Sidan komm upp för 2 dagar sen! Den kommer att uppdateras ofta !

Länk

Länk
Mirre75 vad har du för kamdrev?
Är det egentillverkat eller färdigköpt någonstans.

HELLRE OMKOMMEN OCH BORTKÖRD
ÄN BORTKOMMEN OCH OMKÖRD
MIRRE75
Egen tillverkad!

Länk

Länk
Hur har du gjort?
Du kan maila mig och berätta om du vill.
Provade att göra ett själv men misslyckades.

HELLRE OMKOMMEN OCH BORTKÖRD
ÄN BORTKOMMEN OCH OMKÖRD
hellonasty
Tjenare
Nån som vet om man kan klämma i turbo å ändå få igenom besiktningen?

MIRRE75
hamann rules:
Du ska utgå ifrån motronic kamdrevet (gjuten)!

Länk

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.