|
|
|
|---|---|
|
Någon som hört talas om en BMW modell som heter BMW 3,3 LA och fanns mellan 75-77 någon gång. Om det är någon som vet något om ovanstående modell hör gärna av er. bushman | |
|
Här lite info jag surfade fram (BMW 3.3 L resp Li dock): Länk *Best Man Wins* |
|
| Det finns en kille utanför helsingborg som har 2 st han har försökt sälja i en evighet. Maila om du vill ha hans nummer. | |
|
Min morbror hade en då det begav sig på det glada sjuttiotalet. Brun med ekerfälgar. Hur kool som helst. My Bimmer is my mistress |
|
| Märkligt att 3205 kubik kallades för 3.3 | |
|
3,3 var toppmodellen i serien 2500-3.3. 3.3LA är den lyxigaste varianten, L som i lang eller förlängd, L är 10 cm längre axelavstånd för rymligare kupe. A för automat. Fanns även Li och LiA med automat. Vet inte om LiA såldes i sverige, men den fanns. Vet någon om det fanns 3.3S? E3 eller 3.0 serien är som tretretti säger en av de finaste BMW som någonsin tillverkats. Händer ofta att man smyger ner i garaget och sätter sig i LA´n, insuper doften av gammalt läder och skinn samt längtar till våren.. LTK, Kung i Alingsås |
|
|
LTK: avundsjuk? Jag? Nej, inte alls... ;-) My Bimmer is my mistress |
|
|
Tretretti: Köp en och ha som sommarbil.. Mn kan få en fin för vettiga pengar, 15-20´ och du kan få ett riktigt fint ex. Se det som en investering. Värdet minskar ju inte med tiden om bilen hålls i bra skick... mvh Johan LTK, Kung i Alingsås |
|
| Köpte en 3.0 si när jag fick körkort(många år sedan)och maken till härlig bil får man leta efter.Visst går en M3 värre och en 7 serie har bättre komfort. Det var något magiskt över den. 4 vxl manuell och 200 hk års. modell 1975 .Har för mig att reg.nr var HEP 5.. nånting. Någon som sett? | |
|
Tack för hjälpen allihopa, det är kul när man får så snabba och bra svar. bushman |
|
|
Farsan har en fin 3.3LA som han har haft i 20 år och kört ungefär 2000mil med. Motorn i 3.3LA är faktiskt på 3.3 liter och inte 3.2. Anledningen till att efterkommande modell fortfarande menämdes med 3.3 eller 733 var att man inte vill gå ner i siffror... :) E3orna är väldigt fina bilar, synd bara att dom rostar som fan. |
|
|
LTK, tanken har tänkts många gånger, senast i somras. Vad som hindrar mig är dels lättja dels att jag behöver hitta ett bra garage nånstans i obygden för bilen. Det är inte läge att ha hobbybil hemma (stockholms innerstad). Men det är ju snart sommar igen! My Bimmer is my mistress |
|
|
När Mercedes presenterade sin nya S-klasse 1972 hamnade man på efterkälken.För att möta hotet förlängdes karossen 10cm och slaglängden i motorn ökades från 80mm till 88.4mm på 3.0S och man fick 3.3L Det visade sig dock att motorerna drabbades av smörjproblemp p.g.a att dåtidens olja skummade. 1976 kom 3.3Li med insprutning och då minskades slaglängden till 86mm för att få bukt med problemet, därav skillnaden cylindervolym |
|
|
Tror det är läge att hålla hårt i dom om man har en som är fin. Det kan inte finnas särskilt många i livet. Det tillverkades bara 381 st 3,3L, 1241 st 3,3LA, 477 st 3,3Li och 924 st 3,3LiA. Kan tillägga att en 3,3L kostade ungefär 33% mer än en 3,0L i mars 1977. Orginal rullade bilen på feta 195/70 14 på 6 tums fälg. |
|
| Kan tillägga att en helrenoverad 3.3LA gick för 100.000 euro i tyskland. Men då snackar vi om bättre än nyskick säkert. | |
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
3.3 La finns det fortfarande ett litet antal av i landet men 3.3 Lia är sällsynta. Hittar du någon av modellerna skall du köpa då de inte kommer att tappa i värde nästan oavsett i vilket skick de är i. / Det finns bilar, BMW, M- bilar och Alpina...men man är precis lika glad i dem alla! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.