|
|
|
|---|---|
| Jag postade en fråga igår men fick ingen respons på problemet varför jag göpr ett nytt försök: Vi har en 520 Touring -96 som börjat att strula. För 3:e gången på 1 månad startar den inte och starthjälp med kablar gör ingen skillnad. Vid ett tillfälle startade den inte förrän jag bytt ut en av säkringarna (som såg lite vissen ut men som hade med vindrutetorkarna att göra!?). På vår lokala BMW-verkstad har de i 2 dagar letat igenom hela bilen utan att hitta felet, men man konstaterar att något dränerar vårt batteri på kraft. Det hela är ju mycket märkligt och jag emotser gärna tips på vad det kan vara. :q | |
| Usch! Låter som ett fruktansvärt jobbigt jordfel kanske? Skicket på generatorn? | |
Deliq |
För att hitta "strömtjuven", gör så här: Koppla in en amperemeter i serie mellan batteriets minuspol och kabeln därifrån, (alternativt en tångamperemeter över kabeln) och avläs strömmen. Den är säkerligen storleksordningen en halv ampere eller mer, om batteriet töms på ett dygn. Ryck nu ur en säkring i taget tills dess att strömmen försvinner ( < 0,01A ). Detta förutsätter att det finns åtminstone lite laddning kvar i batteriet när du börjar felsöka. Kom ihåg att det finns säkringar på fler ställen än i säkringsboxen under huven, bl.a. under baksätet. M V H // Deliq ______________________________ Nu med bilder: Länk Länk *** Var glad så länge du lever - sen är det försent *** |
| Tack för era tips. Jag ska vidarbefodra dem till verkstaden där bilen fortfarande står.... | |
| Senaste nytt: generator och ALLA säkringar kollade. Man skulle dock gå igenom instrumentpanelen igen för att se om man hade missat något. Fortsättning följer. | |
| Jag har samma problem...Hur mycket ström ska autostarten dra? (Lampan vid P läget och tickandet bakom kliman) Kan man stänga av den på något annat sätt än att ta ur säkring 11..För den är ju till lite andra saker oxå! typ innebelysning mm..Så man kan utesluta att det skulle va problemet. Allt som allt ligger det och dra 0,6 amp..Vet inte hur mycket autostaren drar??? Är det normalt?? | |
| Ska min E39 ladda 14v fast batteriet är fulladdat??? | |
|
Hur gammalt, nytt är ditt batteri? Om man plockar bort skruvlocken och kikar ner i påfyllningslocken så ska plattorna (cellerna) inte ha sprickor eller avlagringar, likaså om man kan se ett sönderfall av plattorna (bitar fattas), så är sannolikheten stor att batteriet är i dåligt skick. Man kan även suga upp batterisyra och se om den är klar eller är kraftigt grå respektive svart, båda sista ger en anledning att misstänka batteriet. Om du har uppfattat en konstig lukt där du har batteriet, så kan det bero på batteriet. Från en skåning till en annan skåning. MVH Kalopps |
|
|
Inte påfyllningslocken!!!!!!!!!!!! utan påfyllnads hålen........... |
|
| Evil_Jocke: Generatorn bör ladda 13.8 - 14.5 volt. | |
|
Vad är autostarten för något? Strömmen som går till diverse utrustning innan bilen går ner i sleepläge ligger runt 2-3A har jag för mig, bilen skall gå i sleepläge efter 15-16 minuter. Syns på att lysdioden vid växelväljaren släcks (automatbilar). Jag skulle absolut kolla så att bilen verkligen går ner i sleepläge, måste vara en enkel sak för en verkstad att mäta om man inte själv kan. Förvånande många bilverkstäder är tveksamma inför elproblem som detta, jordfel t.ex. är ofta ett universaluttryck som ytterst sällan leder till ökad förbrukning. Felkopplad extrautrustning bl.a. larm kan göra att sleepfunktionen uteblir. Dolda lampor i skuff, handsfack och liknade är andra möjliga felkällor som dock skall släckas av sleepfunktionen när denna funkar som den skall. Enda sättet att felsöka är att kolla mäta förbrukningen och koppla loss sektioner via t.ex säkringarna tills felet ringats in. Via BMW:s service dator kan sleepfunktionen simuleras, annars blir det svårt pga att den avaktiveras så fort man öppnar en dörr osv. Ett sätt är att mäta direkt i säkringshållaren med en enkel adapter, sök på liknande ämnen i forumet för mera detaljer. FP |
|
| Sent om sider hittades problemet. Kretskortet i instrumentpanelen hade tydligen fått fnatt och en strömkrets drog ström. Denna kopplades förbi och sedan upphörde strömsnattandet. Enda problemet är att trippmätaren nollställs efter varje gång tändningen slås av. Det kan jag leva med. Ett nytt kretskort kostar en sisådär 5000 kr. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.