|
|
|
|---|---|
|
Misstänker som sagt att jag har nå tok i bränslestyrningen och eftersom att jag har ett stort antal mil till en BMW-verkstad försöker jag lösa det mesta på egen hand. Har läst i Haynes om denna switch som sitter på spjällhuset där de säger ungefär följande(visserligen till en M20, men dock Motronic på bägge så jag anser att funktionen skall vara densamma): 28. Anslut en ohm-mätare till stiften 2 och 18. Öppna trotteln något för hand, släpp den sedan långsamt så att den når 0,2 till 0,6 mm från trottelstoppet. Det skall finnas kontinuitet. 29. Kontrollera motståndet mellan stiften 3 och 18 när trotteln öppnas. Det skall finnas kontinuitet när trottelkontakten är mellan 8-12 grader från vidöppen. Saxad förtext till dessa punkter: En defekt eller lös givare kan orsaka sporadiska bränslesprut från injektorerna och instabil tomgång därför att styrenheten tror anser att trotteln rör på sig. Tycker mig ha lite orolig tomgång, haltar och hickar på något sätt. Var ute igår kväll och mätte på kontakten och fick konstiga värden, hade typ 1.2-1.6 Kohm. Anser nog att kontinuitet innebär 0 ohm. Vad tror ni? OBS! Fick läsa i Haynes nu på morgon så jag skall senare idag göra mera noggranna mätningar får vi se........ | |
|
Hej Vad jag vet så innebär kontinuitet enbart att kretsen är sluten, dvs att du skall ha ett annat värde än oändligt. Dock låter dina värden lite stora, om jag får "gissa" så bör du antingen ha oändlig eller mycket högre resistans innan du når ned till angivna lägen på trotteln enligt dina pukter ovan. Dvs om du mäter enligt p 28 så när trotteln är öppen jämnfört med när du kommer ned mot 0,2 - 0,6 mm från stoppet så sjunker resistansen märkbart. Ser du inte förändringen så skulle jag gissa på att du har ett fel här. På samma sätt enligt p29. Nu kanske du hade andra värden innan du nådde till mätpunkterna, men det framgick inte riktigt... ------------------ Always Diesel |
|
| Som nämnt, jag skall mäta noggrannare senare ikväll. Jag noterade inte de exakta värdena riktigt igår. Men nog känns de lite väl höga i alla fall. | |
Deliq |
Jag har mätt på min spjällägesgivare i samband med felsökning på ASC. Kommer inte ihåg exakt vilka värden det var mellan de tre stiften (om du kopplar ur och mäter direkt på givaren), men har för mig att mellan två av dem var ett fast värde på 5 (?) kohm och mellan två ett varierat värde (beroende på läge) c:a 1 - 5 kohm , som ändras linjärt med spjälläget. M V H // Deliq ______________________________ Nu med bilder: Länk Länk *** Var glad så länge du lever - sen är det försent *** |
rsarits |
I så fall så mäter man på en 5kOhm trimpot, eller vridmotstånd, där två av kontaktstiften är anslutna till varsin ände av motståndsbanan och den tredje till vredet(spjällaxeln). Ett värde på 1,2 - 1,6 kOhm en bit från ändläge är inte orimligt, särskillt inte om poten är logaritmisk. Micke |
|
Var ute och mätade igår. Följande värden erhölls: stift 1--stift 2 linjärt från 1.3Kohm till 4.8Kohm stift 2--stift 3 linjärt från 4.8Kohm till 1.3Kohm Således verkar ju´h den vara helt okej, skall ringa senare idag till en som borde veta.... Henrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.